واگذاری دانش فنی تولید 10 داروی جدید زیستی به شرکت‌های دانش‌بنیان

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: در حال حاضر 22 داروی زیستی در کشور تولید شده و دانش فنی تولید 10 داروی دیگر نیز به شرکت های دانش بنیان واگذار شده است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در دومین کنگره بین‌المللی زیست‌پزشکی با اشاره به برنامه های ستاد در زمینه رفع بحران های زیست محیطی کشور، گفت: ستاد در تلاش است تا با کمک زیست فناوری به حل برخی بحران هایی که گریبان محیط زیست کشور را گرفته است، بپردازد. برای اجرای این طرح نیز به مساله آلودگی هوا، معضل گرد و غبار و غیره ورود کرده است.
وی افزود: به طور مثال برای رفع معضل ریزگردها در منطقه جفیر خوزستان، منطقه ای به وسعت 50 هکتار را به یک منطقه اقتصادی تبدیل کرده ایم. منطقه ای با بدترین آب و هوا و بدترین نوع آب شور، به یک منطقه اقتصادی تبدیل شده و گیاهان مقاوم به شوری در این منطقه کشت می شود.
به گفته قانعی، در زمینه آلودگی هوا نیز طرح استفاده از سوخت زیستی به صورت آموزشی در تهران و کیش اجرا می شود تا در صورت کسب نتایج مثبت، به صورت همه گیر در کل کشور اجرایی شود.
وی همچنین تصریح کرد: علم زیست فناوری قادر است برخی معضلات محیط زیستی را مرتفع کند. البته این کار تنها زمانی میسر می شود که یک هم افزایی در کشور شکل بگیرد و تفرقی که در علوم پیش آمده از بین برود.

وجود 12 هزار فارالتحصیل در حوزه زیست‌فناوری در کشور
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به پتانسیل بالای زیست فناوری در کشور، گفت: در حال حاضر زیست فناوری در 96 مرکز دانشگاهی و در 27 رشته تحصلی مختلف آموزش داده می شود و هر سال تعداد زیادی از فارغ التحصیلان در این رشته، فارغ التحصیل می شوند.
قانعی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر 12 هزار فارغ التحصیل در رشته زیست فناوری در کشور وجود دارد که باید از این نیروی عظیم انسانی به صورت ویژه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ایران در زمینه زیست فناوری در منطقه رتبه 13را کسب کرده است و موقعیت ایران در این حوزه بسیار خوب است.
دبیر دومین کنگره بین‌المللی زیست‌پزشکی در خصوص اولویت های زیست فناوری در کشور، اظهار کرد: تولید داروهای زیستی و نوترکیب و غیرنوترکیب، داروهای پیشرفته، محیط زیست، دامپزشکی، واکسن انسانی و دامی و صنایع غذایی در اولویت حوزه زیست فناوری قرار دارد.

واگذاری دانش فنی تولید 10 داروی جدید زیستی به شرکت‌های دانش‌بنیان
وی در خصوص وضعیت ایران در زمینه تولید داروهای زیستی، گفت: در حال حاضر 22 داروی زیستی در کشور تولید شده است و دانش فنی تولید 10 داروی دیگر نیز به شرکت های دانش بنیان واگذار شده است.
قانعی در ادامه بیان کرد: ایران 22، ژاپن 31، هند 12 و کره جنوبی 10 داروی زیستی تولید کرده اند که با این ارقام می توانیم مدعی شویم رتبه و شرایط ایران از نظر تولید داروهای زیستی بسیار مناسب است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: تا 1404، بازار زیست فناوری دنیا 160 میلیارد دلار تخمین زده شده است که ایران برای کسب 3 درصد از این بازار، باید تلاش کند 8/3 میلیارد دلار فروش داشته باشد.
وی با اشاره به ضرورت راه اندازی شتاب دهنده ها در کشور، افزود: در حال حاضر شتاب دهنده های زیست فناوری در شیراز، تبریز و ارومیه تشکیل شده است که امیدواریم تعداد این شتاب دهنده ها به زودی رشد خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990762

وب گردی

وب گردی