ثمری: دانشجویانی که در راستای موضوعات طرح پایش تحقیق کنند؛ حمایت مالی می شوند

مدیر کل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشکاه آزاد اسلامی گفت: در طرح پایش به ازای هر پایان نامه فوق لیسانس ۳ میلیون و به ازای هر سال دکتری، ۶ میلیون تومان می‌توانیم از دانشجویان حمایت کنیم.

دکتر داوود ثمری مدیر کل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار داشت: مسئولان حوزه صنعت تصور می کنند که دانشگاهیان بیشتر مبانی نظری را مد نظر دارند و زمانی که وارد بخش صنعت می شوند، نمی توانند مشکلات صنعت را آن طور که باید برطرف کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه برای این دست دانشجویان برنامه هایی را مد نظر قرار داده است، فرصت های مطالعاتی داخلی که بخشنامه آن در حال ابلاغ به واحدهای دانشگاهی است را مورد رصد قرار می دهیم تا اعضای هیئت علمی در فضای صنعتی قرار گیرند و با مشکلات و مسائل حوزه صنعت از نزدیک آشنا شوند.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه‌ها باید به بحث کارآموزی ها و کارورزی ها توجه بیشتری داشته باشیم، این موضوع می تواند ارتباط بین صنعت و دانشگاه را مستحکم‌تر کند.

وی افزود: ما باید توسعه شرکت های دانش بنیان و صنعتی را بیشتر کنیم. در این راستا می توانیم یک حلقه واسط میان دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم این حلقه واسطه در حقیقت شرکت های دانش بنیان هستند.

ثمری بیان کرد: در واقع، شرکت های دانش بنیان با مشکلات حوزه صنعت از نزدیک آشنا هستند و در زمینه تجاری سازی و بازار تجربیات کافی را دارند؛ همچنین چون دانش بنیان هستند با مباحث دانشگاهی نیز به اندازه کافی آشنا هستند. به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت شرکت‌های دانش‌بنیان با مباحث حوزه صنعت و دانشگاه به اندازه کافی آشنا هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه صنعت ما مونتاژ کاری است که امروزه مسئله اصلی در حوزه صنعت به شمار می رود و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند، بسیاری از صنایع ما در حال مونتاژ کاری هستند به گونه‌ای که این مونتاژکاری از جمله دغدغه های اصلی آنها به شمار می رود در صنعت مونتاژ کاری هیچ نوآوری وجود ندارد و در چنین شرایطی نیاز به دانشگاه احساس نمی شود.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمانی که ما در شرایطی خاص مانند تحریم قرار می گیریم، گرفتار می شویم، در چنین شرایطی نمی توان در زمینه دانش فنی اقدامی قابل توجهی انجام داد و طبیعتا خروجی مناسبی را نمی توانیم داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه می تواند دانش فنی را بومی کند و آن را با شرایط کشور متناسب کند، صنعت نیز در صورتی که بداند دانشگاه می‌تواند مشکل تولید را حل کند، حتما به سمت دانشگاه ها جذب خواهند شد در مقابل دانشگاه ها نیز باید در زمینه صنعت توانمندتر باشند. صنعت نیز باید سعه صدر بیشتری داشته و معتقد باشد می تواند از پتانسیل‌های داخلی استفاده کند، مصداق های این موضوع به وفور قابل مشاهده است به عنوان مثال ما در حوزه سلولهای بنیادی و حوزه دفاعی توانسته ایم دانش فنی داشته باشیم تمامی این موارد توسط دانشجویان و دانشگاه ها انجام شده است. ارتباط در این حوزه بهبود یافته است و توانسته ایم در حوزه تولید ملی موفق باشیم.

ثمری افزود: در صورتی که پژوهش هدفمند و فناوری ارزش آفرین باشد می‌تواند در راستای تولید ملی ایفای نقش داشته باشد، من تصور می‌کنم دانشگاه و صنعت می‌توانند در این حوزه به خوبی عمل کنند.

وی در زمینه اقدامات سازمان ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد در راستای حمایت از پژوهشگران گفت:به پژوهشگرانی که در ششمین جشنواره فرهیختگان معرفی خواهند شد جوایز نقدی اعطا خواهد شد؛ همچنین گرنت پژوهشی نیز دریافت خواهند کرد. گرنت پژوهشی در اختیار پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی قرار خواهد گرفت.

ثمری در زمینه اقدامات سازمان ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حمایت از پایان نامه ها گفت: یکی از رویکردهای طرح پایش حمایت از پایان نامه هاست؛ یعنی اگر افرادی که پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله خود را در قالب طرح پایش که به صورت نظام موضوعات است و حل مسئله انجام می دهد، ارائه دهند، دانشگاه آزاد اسلامی حمایت‌های مالی لازم را از پایان نامه این افراد انجام خواهد داد، طبیعتاً این دانشجویان با پایان نامه های خود کمک می‌کنند تا مسائل و مشکلات کشور حل شود؛ همچنین دانشجو می تواند حمایت های لازم را در قالب طرح پایش از طریق دانشگاه دریافت کند.

وی اظهار داشت: همچنین ما طرح ساها یا آزمایشگاه های دانشگاه آزاد اسلامی را داریم، در این سامانه به دانشجویان تخفیفاتی ارائه می شود که می توانند از خدمات آزمایشگاهی استفاده کنند و افرادی که شرکت های دانش بنیان را در دانشگاه ها تشکیل داده اند در صورتی که بخواهند از خدمات آزمایشگاهی استفاده کنند حاضریم تخفیفات ویژه ای را برای آنها در نظر بگیریم تا بتوانند در چرخه پژوهش‌های خود راحت تر حرکت کند. به هر حال اگر قرار است پژوهش، پژوهشی اثرگذار باشد باید زیرساخت‌ها و حمایت های لازم فراهم شود.از جمله کارکردهای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران این است که بتوانند بسترهای لازم برای فعالیت بدون دغدغه دانشجویان فراهم کنند.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در حوزه مسابقات حمایت‌های خوبی را از دانشجویان انجام می دهیم. در حوزه مراکز رشد خود حمایت های مالی لازم را از واحدها و هسته های فناور داریم.

وی افزود: در حوزه آموزش اگر قرار است از دانشجویان حمایت شود دستورالعمل هایی وجود دارد تا مسئولان بتوانند از دانشجویان نخبه و افرادی که معدل های بالای کسب می کنند، حمایت‌هایی در زمینه تخفیف شهریه ای داشته باشند. تصور می‌کنم این موضوع نکته مهمی است که به طریق آن می توانیم نخبگان خود را شناسایی و از آنها حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: من مسئول تخفیف شهریه در قالب طرح پایش نیستم اما به ازای هر پایان نامه فوق لیسانس ۳ میلیون و به ازای هر سال دکتری، ۶ میلیون تومان می‌توانیم از دانشجویان حمایت کنیم.
انتهای پیام/

کد خبر: 990797

وب گردی

وب گردی