غلامی: دانشگاه ها باید نسبت به حل مسائل کشور، بیشتر ورود کنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌ دانشگاه ها باید نسبت به حل مسائل کشور بیشتر ورود کنند، شاید اقبال و استقبال دانشگاه ها در این راستا مناسب نبوده یا مسئولان اجرایی نسبت به آن کمی تردید داشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست مدیران دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، معاون پژوهشی وزارت علوم در سالن کنفرانس یک نمایشگاه بین المللی برگزار شد.

دکتر منصور غلامی در این مراسم گفت: از ابتدای دهه شصت و بعد از تعطیلی انقلاب فرهنگی بیشترین تلاش ما در راستای تربیت نیروی انسانی، توسعه دانشگاه ها و موسسات بوده است، در اواسط دهه هفتاد بخش تحصیلات تکمیلی با نگاه پژوهشی سرعت گرفت.

وی ادامه داد: در اواسط دهه هشتاد بحث فناوری، توسعه کسب و کارهای مبتنی بر دانش مورد توجه قرار گرفت و شرکت های دانش بنیان شکل گرفتند.

وزیر علوم گفت: آنچه که امروز در کشور ما مطرح می شود این است که دانشگاه ها باید نسبت به حل مسائل بیشتر ورود پیدا کنند، شاید اقبال و استقبال دانشگاه ها در این راستا مناسب نبوده یا مسئولان اجرایی نسبت به آن کمی تردید داشته اند. در یک سال گذشته مسئولان تلاش کردند فاصله ارتباط این دو حوزه را کاهش داده و مستحکم تر کنند.

وی افزود: این نمایشگاه ها منجر به افزایش مسئولیت دانشگاه ها شده؛ همچنین سبب ایجاد ارتباطات مستحکم میان این حوزه ها خواهد شد.

غلامی بیان کرد: در دانشگاه‌ها توجه ویژه ای در راستای مراکز رشد و حمایت از آنها صورت گرفته است. در سال گذشته پروژه های خوبی در بخش دولتی و خصوصی آغاز شده است، با سازمان حفاظت از محیط زیست تفاهم نامه های مختلفی شکل گرفته و کنسرسیومی برای برطرف کردن، مشکلات زیست محیطی شکل گرفته است.

وی افزود: دانشگاه های ما قراردادهای مهمی را با وزارت نفت منعقد کرده اند، این قراردادها پیش‌تر با شرکت های خارجی منعقد شد. وزارت علوم آیین نامه ارتقا را بازنگری و جایگاه ویژه ای را برای پروژه های کاربردی قائل شده است.

وزیر علوم افزود: مهارت افزایی دانشجویان را مد نظر قرار داده ایم، همچنین رصد اشتغال دانشجویان را در دستور کار داریم. کشور ما توسط فارغ التحصیلان تشکیل شده؛ همچنین محققان کشور نیز از فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند و رویکرد آنها قابل دفاع است.

وی افزود: باید وجوه مثبت دانشگاه و جامعه را مطرح و چالش‌ها و نقاط ضعف آن را شناسایی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990838

وب گردی

وب گردی