تولید عدسی‌های آنتی رفلکس و ضد‌خش برای عینک‌های طبی و آفتابی

دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری 1000 محصول ارائه کرد که برخی از محصولات ارائه شده در این نمایشگاه اگر به تولید انبوه برسند منجر به خودکفایی، تقویت اقتصاد مقاومتی و مانع خروج ارز از کشور خواهند شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه ایران است که با داشتن 400 واحد دانشگاهی در سراسر کشور عدالت آموزشی و برخورداری از تحصیلات عالیه را در دورترین نقاط ایران فراهم آورده است تا جایی که گستردگی علم و پژوهش همچنین برخورداری از امکانات علمی و پژوهشی به تمام نقاط کشور تسری یافته است.

در کنار تمام این خدمات مثبت، دانشگاه آزاد در زمینه ساماندهی امور پژوهشی و نتیجه بخشی آن در عرصه تجارت و بازاریابی با راه‌اندازی مراکز رشدی که از دل این دانشگاه شکل گرفته و دریافت طرح و ایده‌‌های قابل قبول، هریک از واحدهای دانشگاهی بعد از گذران مراحل مختلف هسته و واحد فناور بعد از تایید محصولات و کسب مجوزهای لازم برای تجاری سازی محصولات خود اقدام به تاسیس شرکت بنیان می‌کنند.

درواقع، شاکله ایجاد این شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای حمایت‌های دانشگاه آزاد در واحدهای دانشگاهی شکل می‌گیرد که برخی از محصولات این شرکت های دانش بنیان علاوه بر درآمدزایی برای دانشگاه آزاد به تولید داخلی و اقتصاد ملی کشور کمک کرده و منجر به اقتصاد مقاومتی در تولید بسیاری از محصولات وارداتی خواهد شد که مانع از خروج ارز از کشور است بر همین مبنا و برای بررسی بیشتر محصولات ارائه شده در این دانشگاه بزرگ کشور به سراغ برخی از محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که مشروح آن در زیر آمده است:

یکی از محصولات قابل توجه ارائه شده در این نمایشگاه یک نوع پلیمر خاص است که عدسی‌های خاصی تولید می‌‌کند و این محصول تا پیش از این از کشورهای جنوب شرق آسیا وارد کشور می‌‌شد. این عدسی‌‌ها خاصیت آنتی رفلکس و ضد خش برای کلیه عینک‌‌‌های طبی و آفتابی دارند که برای اولین بار با این کیفیت در شرکت‌‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد تولید شده است.

یک محصول جانبی اسپری ضد بخار برای شیشه‌‌های عینک و ماشین هم در این شرکت‌‌‌ها به تولید رسیده است و درصددیم تا این محصولات شرکت‌‌‌‌های دانش بنیان را به تجاری سازی برسانیم. اگر این محصولات به تولید انبوه برسد هزینه کمتری را برای مصرف کننده داشته و مانع از خروج ارز از کشور خواهد شد، تا به امروز با سرمایه شخصی مخترعان مربوط این محصولات تولید شده است که برای ادامه کار خود و کمک به توسعه علم و پژوهش در کشور نیازمند حمایت همه جانبه از سوی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مسئولان امر هستند.

یکی دیگر از محصولات اثرگذار تولید شده در شرکت‌‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی عرضه شده، خوراک شیرافزا برای اسب است که با توجه به بیماری‌‌‌هایی که اسب می‌‌گیرد تهیه شده؛ همچنین چند محصول دیگر از جمله، کلیک اسب و آذوقه اسب از دیگر محصولات مهم در زمینه پرورش و نگه‌‌داری اسب است، که در این شرکت‌‌‌‌ها به مرحله تولید و تجاری سازی رسیده است.

محصول خوراک شیر افزا که در استان اصفهان امتحان شده است این فرآورده منجر به افزایش شیر اسب می‌‌شود. خوراک بیماری کولیک اسب نیز که به گفته کارشناسان محصولی بی نظیر در کشور است و در حال حاضر به مبلغ ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان وارد می‌شود درصورت تولید انبوه و عرضه در بازار داخلی به مبلغ 45 هزار تومان عرضه خواهد شد.

در واقع محصول خوراک بیماری کولیک اسب قابلیت این را دارد که با هزینه خیلی کم یکی از قطب‌های صادرات شود. این محصول کاملا گیاهی و بر عکس محصول شیمیایی که فقط یک بیماری را درمان می‌‌کنند به خاطر خاصیت‌‌های گیاهی که دارد متفاوت است و علاوه بر رفع کولیک، انگل‌های موجود در روده و معده را از بین می‌برد همچنین زخم‌های موجود در روده و معده به خاطر نوع تغذیه‌‌ای که اسب داشته را مرتفع می‌سازد.

یکی از مشکلات شرکت‌‌های دانش بنیان درسطح کلان، تقابل علم و ثروت است که علم لازم را داریم؛ اما منابع مالی و حمایت‌‌های لازم را نداریم و بزرگ‌ترین مشکل و سد راه شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر سخت بودن تاسیس یک شرکت دانش بنیان، پرداخت مالیات توسط این شرکت‌‌ها و حمایت ناکافی مسئولان در بحث تامین بودجه لازم و امور پژوهشی و دانش بنیان است.

آنچه مسلم است، پژوهش و توجه به آن هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری عظیم است، بنابراین زمانی که کشوری به امور پژوهشی و اقتصاد دانش بنیان در بدنه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌‌های خود توجه داشته باشد قطعا سرآغازی برای توسعه یافتگی آن کشور خواهد شد و همه این موارد در سایه حمایت‌‌های مادی و معنوی از نخبگان و پژوهشگرانی است که با دلگرمی هر چه بیشتر از جانب مسئولان مربوط بتوانند گام‌‌های موثری را در راستای تعالی ایران اسلامی بردارند.

دانشگاه آزاد هم با ایجاد مراکز رشد انسجام یافته و به دنبال آن شرکت‌‌های دانش بنیان حرکت‌‌های خوبی را در راستای توسعه امور پژوهشی و اقتصاد دانش بنیان برداشته که قطعا با توجه بیشتر مسئولان امر، نخبگان و پژوهشگران این دانشگاه بزرگ کشور از سرآمدان ایران و جهان خواهند شد.

گفتنی است، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، پارک‌‌های علم و فناوری و مراکز پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران در روز دوشنبه 3 دی ماه افتتاح شد.

در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه 1000 محصول در سالن شماره 38 B در فضایی حدود سه هزار مترمربعی از سوم تا ششم دی ماه شرکت کنندگان از 31 استان کشور و 2 واحد مستقل (علوم و تحقیقات و نجف آباد) محصولات خود را در این نمایشگاه ارائه داشتند. همچنین 140 محصول از شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در معرض نمایش گذاشته شده است.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، دکتر طهماسب کاظمی رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه، دکتر مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین، دکتر داوود ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه و جمعی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990853

وب گردی

وب گردی