برگزاری مراسم نکوداشت باستانی پاریزی در باغ موزه نگارستان

مراسم نکوداشت تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد دانشگاه تهران با رونمایی از نشان جایزه طرح آینه دار دوران در باغ موزه نگارستان برگزار شد

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین آینه‌دار دوران، همزمان با سالروز تولد زنده یاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی با حضور معاون فرهنگی دانشگاه تهران، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، نمایندگان سیرجان و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، مهندس حمید باستانی پاریزی، دکتر هادی سیف، حسین محجوبی، سید علی میرافضلی و جمعی از هنرمندان و مسئولان کشور، دوشنبه 3 دی 1397، در مجموعه فرهنگی تاریخی باغ موزه نگارستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، گفت: باید از همکاری های شرکت ملی صنایع مس ایران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، اصحاب رسانه و همه همراهان این طرح تشکر کنم.

وی افزود: استاد باستانی پاریزی حق بزرگی بر گردن همه ما دارد؛ حق بزرگی بر علم و فرهنگ و ادب این کشور دارد و طبیعی است که برای پاسداشت چنین انسان بزرگی، کارهایی که ما انجام می دهیم شاید کافی و در شأن ایشان نباشد. اما سعی می کنیم به تناسب توان و ظرفیتی که وجود دارد در نکوداشت این استاد عزیز بهره ببریم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: بسیار خوشحالیم که از چند سال پیش دانشگاه تهران با این مراسم همراه شد و با همکاری شرکت مس و دوستان دیگر تلاش شد که به مناسبت های مختلف، یاد این استاد گرامی داشته شود. امیدواریم از این به بعد هم با برنامه هایی که پیش بینی شده بتوانیم وجوهات مختلف شخصیت استاد باستانی پاریزی را مخصوصا به نسل جوان معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران در بخشی از سیاست های کلان خود، ارتباط نسل جوان با مفاخر تاریخ علمی و فرهنگی کشور را قرار داده است و امیدواریم که در کنار سایر اساتیدی که در این مکان تاریخی معرفی می شوند، استاد باستانی پاریزی نیز بیش از پیش برای نسل جوان معرفی شود و رابطه ای بین گذشته پر افتخاری که اساتیدی جون ایشان در ایران پایه گذاری کردند و نسل جوان ما بر قرار شود.

دکتر مجید سرسنگی، گفت: امروزه مرز بین ملت های بزرگ و غیر از آن در توجه به مفاخر ملت ها است. ملتی می تواند ادعا کند که ملت بزرگ و رو به رشد و توسعه ای است که نسبت به مفاخر و بزرگانش توجه داشته باشد. میراث واقعی ما در کنار میراث تاریخی و فرهنگی دیگر، این اساتید هستند. اساتیدی که برای عظمت و اعتلای این کشور و این ملت بزرگ کوشیدند و تمام سرمایه وجود خود را مصروف کردند تا امروز ما در کشوری سرافراز، پر غرور و بالنده زندگی کنیم.

در ادامه این مراسم، مهندس حمید باستانی پاریزی فرزند زنده یاد استاد باستانی پاریزی در سخنانی، گفت: لازم است حتما از تمام کسانی که طی این چند سال زحمت کشیده اند و مقدماتی را فراهم کرده اند که چنین مراسمی برگزار شود تشکر کنم؛ برنامه امسال آینه دار دوران با پشتیبانی مجتمع مس سرچشمه کرمان، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و سازمان زیباسازی شهر تهران و خانه فرهنگ و هنر گویا، شکل گرفت.

وی افزود: از همه مهم تر کار و زحمات شبانه روزی سید عباس دعایی را باید قدر بنهیم. ما یعنی خانواده باستانی پاریزی نه جانا و نه مالا هیچ کمکی نتوانستیم به ایشان کنیم. همراهی همه هنرمندان گرامی در این طرح با همت جناب دعایی شکل گرفته است.

باستانی پاریزی در ادامه اضافه کرد: امیدواریم حضور اساتید بزرگوار در افتتاح این طرح نوید بخش حضور شاگردانشان و دیگر هنرمندان جوان تری باشد که با تشویق این اساتید پلی بین ادبیات و تاریخ و هنرهای تجسمی بزنند.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در زمینه آثار استاد باستانی پاریزی، گفت: در طول حیات استاد، 65 کتاب از سال 1323 تا سال 1392 به چاپ رسید. نمونه های اول و دوم شصت و ششمین کتابشان به نام کوه ها با هم اند، توسط خودشان تصحیح شد اما در سال 1394 منتشر شد.

حمید باستانی پاریزی تاکید کرد: توجه پدر به تاریخ محلی بیش از نگاه شان به تاریخ و اسناد عمومی بود زیرا اعتقاد داشتند که بسیاری از موضوعات محلی در سرزمین پهناور ایران نمی توانست جامع و کامل در تواریخ عمومی که عمدتا در پایتخت ها و مراکز قدرت و دبیران و کاتبان رسمی نگاشته می شد، جا پیدا کند.

وی در ادامه اظهار کرد: حداقل 9 عنوان از کتاب های پدر تصحیح و تشریحی از تاریخ استان کرمان است. عمده اسناد و کتب خطی ای که ایشان بر مبنای آن ها کار می کرند طی سال های دهه 60 به کتابخانه مرکزی دانشگاه کرمان اهدا شد و در آنجا نگهداری می شود و هنوز هم جای کار دارد و علاقه مندان می توانند آن ها را بازبینی کنند و اطلاعات جدیدی از آن ها استخراج کنند.

مهندس حمید باستانی پاریزی در پایان سخنانش، گفت: طی این 5 سالی که از درگذشت استاد می گذرد، 28 عنوان از آثارشان تجدید چاپ شده است. امیدواریم سال آینده بتوانیم کتابی که پدر در زمان حیات می خواستند از مجموعه مقالات اساتید و معلم های خود به چاپ برسانند را منتشر کنیم. سخت ترین کاری که از نوشته های پدر باقی مانده، «کتاب تن آدمی شریف است» است که چاپ اول با حدود 300 صفحه آن در سال 1357 منتشر شد اما طی این سال ها، استاد بیش از سه برابر این حجم مدرک و دست نویس برای این کتاب تهیه کردند و ما امیدواریم روشی پیدا کنیم که به شکلی که خللی به نوشته پیشین وارد نشود با افزودن این اطلاعات، کتاب راغ به مرحله انتشار برسانیم.

در ادامه، عباس دعایی دبیر اجرایی جایزه آینه دار دوران، گفت: استاد باستانی بعد از رفتنشان از پیش ما نیز، همچنان معلم و آموزگارند؛ هرچند او نیز مانند هر بزرگ و کسی که از عمرش بهره برد و بزرگ بودن و درست زیستن را انتخاب کرد با آثار خود همچنان معلم می ماند و تنها با حضورش در زمان حیات خود دیده نمی شود که مرده آن است که نامش به نیکویی نبرند.

وی افزود: اینگونه نیست که پس از وفات کسی بخواهیم به فضایلش بپردازیم و تنها ذکر فضایلی باشد و افسوس برای از دست دادن
در سالروز تولد او جمع شدیم که بدانیم زنده بودن را ارج می نهیم و زندگی تنها با در کنار ما بودن نیست. چه بسیار که در بودنشان نیستند و چه بسیاری که همیشه با افکار و آثارشان هستند و یادشان شیرین و گرامی و انسان ساز است.

دبیر اجرایی جایزه آینه دار دوران، تصریح کرد: این روز را بهانه قرار دادیم تا روزی باشد برای احترام به فرهیختگان این مرز و بوم؛ کسانی که از این سرزمین به همه جا نگریستند و هر نشانی در عالم را برای بلند نظریشان به تماشا نشستند و افتخار این سرزمین شدند که به حقیقت هستند انسان‌هایی از سرزمین پارس که به دنبال علم هستند حتی اگر در ثریا باشد.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت این آیین و همایش به این دلیل با همایش‌هایی که تنها به نام یک فرد فرهیخته برقرار است تفاوت دارد و این به بهانه بزرگداشت یک شخص برای نگاه به افرادیست که بعد رفتنشان نیز خواهند بود. اگر ما با نام استاد باستانی پاریزی دور هم جمع شده ایم قصدمان دیدن راهیست که امثال او رفته اند.

دعایی اظهار داشت: آینه دار دوران، نامی است که برای ایشان یافتیم و حال در این روز می خواهیم از آینه داران دوران بگوییم؛ ما به خاطر توجه به آثار مکتوب استاد باستانی پاریزی شروع به پدید آوردن اثرهای تصویرگری برای نشان دادن این شیوه تدریس تاریخ ایشان شدیم که به قول خود استاد به دنبال ردپای خدا در تاریخ بودند.

وی تاکید کرد: دانشگاه تهران از اول شروع کار در کنار جوانان علاقه مند بود و شرکت ملی صنایع مس کشور با توجه به مسئولیت های اجتماعی اش ما را به محل اصلی زندگی استاد و کرمان وصل کرد تا بتوانیم در کنار همراهانی چون آقای میرافضلی به این حرکت ها شکل بدهیم.

دبیر اجرایی جایزه آینه دار دوران، گفت: تلاش‌های بسیاری با همراهی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران شکل گرفت و در آخر سالروز تولد استاد در این سال آغازگر دعوت از هنرمندان علاقه مند به این راه برای به وجود آمدن این مسیر برای آیندگان شد. قرار بر ایجاد جایزه ای شد به نام آینه دار دوران که با دیگر جایزه های معمول متفاوت است.

وی تصریح کرد: جایزه ای با همان هدف اولیه، فقط این بار در سطحی وسیع تر و دعوت از تمام هنرمندان برای نشان دادن تصویری از آثار مکتوب؛ در ادامه همان تفاهم نامه اولیه، متنی تهیه شد که موسسه ای به نام آینه داران دوران را مسئول ادامه راه آینه دار دوران قرار دهد. باشد که در کنار تمام علاقه مندان به فرهنگ و هنر این راه ادامه یابد و بتوانیم خدمتی در کنار بزرگانی کنیم که همواره دست جوانان علاقه مند را گرفته اند.

در این مراسم که با اجرای رضا رفیع، برگزار شد؛ سید علی میرافضلی مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، دکتر هادی سیف و رسول مرادی به سخنرانی پرداختند. همچنین استاد کیخسرو دهقانی به شاهنامه خوانی پرداخت و کلیپی با صدای استاد شهرام ناظری با شعری از زنده یاد دکتر افشین یدالهی به یاد استاد باستانی پاریزی پخش شد.

در پایان مراسم، پس از رونمایی از نشان جایزه طرح آینه دار دوارن، نمایشگاه موقت این طرح شامل آثاری از هنرمندانی چون تاها بهبهانی، یدالله کابلی، حسین محجوبی، کامبیز درم بخش، عطاالله امیدوار، محمدعلی بنی اسدی، علی خسروی، رسول مرادی، فرزانه محجوبی و نوریا گارسیا مسیپ در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران افتتاح شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990864

وب گردی

وب گردی