درخواست‌های آمریکایی‌ها از اقلیم کردستان درباره ایران

نائب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه با تاکید بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: اراده ما در برهه کنونی این است که بخشی از همکاری‌های تاریخی و انسان دوستانه ایرانی‌ها را جبران کنیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «یاسین رحیم فرج» نائب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه همسایگی ایران و عراق را مزیتی خواند که می تواند برای هر دو ملت منشأ خیر و تامین کننده منافع مشترک باشد.

سرکنسول آمریکا در مدت گذشته با هیئتی از اتحادیه اتاق های بازرگانی اقلیم کردستان عراق در اربیل دیدار و متعاقب آن هیئتی را هم به سلیمانیه اعزام کرده بود، اقدامی که با هدف تاثیرگذاری بر روابط اقتصادی اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه در خصوص اهداف آمریکایی ها و درخواست های آنان از نهادهای اقتصادی اقلیم کردستان گفت: با وجود مسائل مطرح شده درباره نوع روابط دیگر کشورها با ایران در شرایط اعمال تحریم های آمریکا، اقلیم کردستان بدون هیچ تغییری به روابط دوجانبه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران ادامه داده است و همان رویه گذشته بر این روابط حاکم است، اما ترانزیت اقلیم کردستان از خاک ایران که بیشتر از بندرعباس صورت می گرفت متاثر از تحریم ها با مشکلاتی روبرو شده است.

وی در ادامه گفت: آمریکایی ها در نشست اربیل و سلیمانیه به مسئولین اتاق های بازرگانی اقلیم کردستان اعلام کرده اند که شماری از شرکت های ایرانی، خطوط کشتیرانی و بنادر این کشور مشمول تحریم ها قرار گرفته اند و درخواست کرده اند که اقلیم در نوع روابط خود با ایران به چنین مسائلی توجه داشته باشد.

یاسین رحیم فرج گفت: آمریکایی ها در خصوص روابط دوجانبه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران قادر به تحمیل نظرات خود نخواهند بود، ما کارمند کنسولگری آمریکا نیستیم که مطیع سیاست های واشنگتن باشیم، البته تاکنون درخواست قطع و یا کاهش روابط اقتصادی ما با ایران مطرح نشده است و چنین درخواستی هم عملیاتی نخواهد شد. اقلیم کردستان دارای منافع مشترکی با جمهوری اسلامی ایران است، همسایگانی هستیم که روابط عمیق تاریخی متاثر از مشترکات فراوان داریم و از سوی دیگر نیز، حکومت مرکزی عراق با توجه به روابط مستحکم با ایران، پایبند تحریم های آمریکا و اعمال فشار این کشور علیه تهران نخواهد بود.

یاسین رحیم فرج با اشاره به سفر هیئت اتاق بازرگانی سلیمانیه به استان کرمانشاه نیز گفت: همان موضوعاتی که در نشست مشترک با آقای دانایی فر در سلیمانیه مطرح شده است به تفصیل به استاندار کرمانشاه ارائه شده است، سعی ما بر این است با توجه به اراده محکم طرفین جهت توسعه و تعمیق روابط، موانع پیش رو به ویژه در گذرگاه های مرزی در سریعترین زمان ممکن چاره یابی شود.

وی به ممنوعیت صادرات شماری از کالاها و محصولات ایرانی به خارج از کشور هم اشاره کرد و گفت: با توجه به قراردادهای گذشته تجار و بازرگانان اقلیم کردستان با شرکت ها و همتایان ایرانی از مسئولین مربوطه درخواست کرده ایم، اقلیم کردستان عراق از چنین ممنوعیت هایی معاف شود.

این مقام مسئول در اتاق بازرگانی سلیمانیه اعلام کرد که در صورت هر گونه تغییر در روابط اقتصادی با ایران با مسئولان و نهادهای مرتبط در این کشور برنامه های ویژه و خاص آن شرایط با هدف تداوم روابط مشترک طراحی و اجرا می شود.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 990930

وب گردی

وب گردی