مختاری: رشد 10 برابری صادرات تجهیزات پزشکی

رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، افزود: شرکت‌های دانش بنیان نقش پررنگی در حوزه تجهیزات پزشکی ایفا می‌کنند و قدم به تولید محصولاتی گذاشتند که در حال حاضر در داخل کشور تولید نمی شود؛ برای اولین بار است که موفق به ساخت 15 محصول جدید در عرصه پزشکی هستیم.

رزا مختاری رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که اداره کل تجهیزات پزشکی وظیفه نظارت بر ورود تجهیزات پزشکی به بازار را برعهده دارد، گفت: یکی از فرآیندهایی که در اداره کل تعریف می شود، بحث سیاست‌گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی است؛ بنابراین با توجه به نیاز موجود در کشور تولیدکنندگان مواد اولیه قطعات که در کشور تولید نمی‌شود را وارد می‌کنند و ما آنها را در نمایشگاه عرضه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما در همین رابطه پاسخ‌های خوبی از دانشگاه‌های مختلف و صنایع گرفتیم و این موضوع می‌تواند نقطه عطفی باشد برای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه؛ همچنین ما طی سه سال اخیر میزان ارزبری نسبت به حوزه‌هایی که بالاتر بوده را شناسایی کردیم و از تجربیات آنها استفاده می‌کنیم.

رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، افزود: شرکت‌های دانش بنیان نقش پررنگی در حوزه تجهیزات پزشکی ایفا می‌کنند و قدم به تولید محصولاتی گذاشتند که در حال حاضر در داخل کشور تولید نمی شود؛ برای اولین بار است که موفق به ساخت 15 محصول جدید در عرصه پزشکی هستیم. هم اکنون این شرکت‌ها موفق به اخذ پروانه ساخت شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این آمار تا پایان سال افزایش یابد. اکثر این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است.

وی با تاکید براین‌که اغلب تجهیزات توسط دانش بنیان بوده تولید شده است، اظهار کرد: شرکتهای تولید کننده ما در حوزه تجهیزات توانبخشی تا ۳ سال قبل حضور پر رنگی نداشتند و بیشتر در حوزه توانبخشی افراد ناتوان کار می کردند؛ اما در سه سال اخیر با حضور شرکت‌های دانش بنیان و سیاست‌های وزارت بهداشت برای حمایت از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات توانبخشی، شاهد حضور شرکت‌هایی برای اولین بار در ایران هستیم که توانستند محرک عصبی و عضلاتی را برای اولین بار به وجود بیاورند که این تکنولوژی بعد از آمریکا در اختیار ایران قرار گرفته است.

این کارشناس حوزه تجهیزات پزشکی تصریح کرد: در حوزه شنوایی شرکت هایی داشتیم که توانستند با رعایت استانداردهای بین المللی امسال فعالیت خود را آغاز کنند.

مختاری با تأکید بر اینکه امسال، سال شکوفایی شرکت های توانبخشی ما بوده است، گفت: سه تولیدکننده حوزه توانبخشی برای اولین بار در ایران داشتیم که توانستند تکنولوژی‌های روز دنیا را در ایران تولید کنند و پس از گذران استانداردها وارد بازار شوند. در کنار این موارد در ساخت تجهیزات کم‌شنوایی، پوشش‌های زخم و ارتوپدی دستاوردهای قابل توجهی داشتند.

وی تاکید کرد: با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان سهم تولید و بازار واردات تغییر یافته است. همچنین در بحث صادرات امسال وزارت بهداشت براساس هدف‌گذاری که انجام داده، افزایش10 برابری صادرات تجهیزات پزشکی را داشته است. در همین راستا شرکت‌های صادرکننده در واقع به صورت کامل در مناطق و کشورهای مختلف اهداف را پیش بردند. می توان گفت شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر گام‌های مثبتی برداشته‌اند. در حال حاضر در مسیر اخذ گواهینامه بین المللی هستند. از آنجا که کشورهای هدف اغلب علاوه بر پروانه ساخت کشور مبدا نیاز به گواهینامه بین المللی دارند به طور یقین شرکت‌های دانش‌بنیان هر چه سریعتر وارد حوزه صادرات خواهند شد.

می توان یادآور شد که حضور اداره کل تجهیزات پزشکی در نمایشگاه‌هایی شبیه این می‌تواند در واقع علم حوزه دانشگاه را به سمت صنعت تجهیزات پزشکی سوق دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990969

وب گردی

وب گردی