دانش آموزان برتر مدارس، برای ثبت‌نام در واحد امارات تخفیف شهریه می گیرند

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات گفت: واحد امارات دانش آموزان برتر مدارس و رتبه های اول را بورسیه می کند و تخفیف شهریه ها از 50 درصد تا 70 درصد است. شیوه نامه تخفیف شهریه به سرپرستان مدارس ارسال شده است.

دکتر حاجی ها معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما طی سال های 90-91، بیش از 1000 دانشجو داشتیم و تمامی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد در واحد امارات مشغول به تحصیل بودند، به اعتقاد من در این مقطع اتفاقی اشتباه رخ داد و آن متمرکز شدن بر دانشجویان مقطع دکتری و تحصیلات تکمیلی بود.

وی ادامه داد: دانشگاه ها رقابتی را از وازت علوم آغاز کرده و معتقد بودند باید تعداد دانشجویان دکتری آن ها بیشتر باشد. این موضوع در واحد امارات نیز به وقوع پیوست و در جذب دانشجویان نیز موفق بودیم؛ اما این سیاست، سیاست صحیحی نبود چون هرم هیات علمی باید از پایین شکل گیرد، به گونه ای دیگر می توان گفت مقطع لیسانس است که در هرم قرار می گیرد و در مقاطع بالاتر فوق لیسانس و دکتری قرار خواهند گرفت.

معاون آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات گفت: اخیرا واحد امارات با همکاری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و کمک معاونت آموزشی، بر دانشجویان مقاطع مختلف تمرکز کرده و بدون کنکور برای دوره های شش ماهه مجوز اخذ کرده است، ما معدل تحصیلی را افزایش دادیم؛ همچنین رشته های مرتبط تعریف کردیم. به عنوان مثال اعلام کردیم کسی که دانشجوی دوره مدیریت است تنها می تواند در رشته مدیریت قبول شود. این امر منجر می شود در دوره شش ماهه بتوانیم دانشجویان خوبی را داشته باشیم، من معتقدم دانشجویی که بخواهد از رشته روانشناسی وارد رشته مدیریت شود، هر چه بگوییم این دانشجوی فلان دانشگاه مطرح بوده است، نتیجه خوبی نخواهد داشت.

وی افزود: هزینه های دانشگاه هایی که در کشور امارات فعال هستند، حداقل 30-40 درصد بالاتر از دانشگاه آزاد اسلامی است؛ یعنی دانشگاه آزاد اسلامی با هزینه ای کمتر مشغول به فعالیت است و این موضوع به عنوان یک مزیت به شمار می رود. ما مشکلات خاص خود را داریم به عنوان مثال نمی توانیم ویزای دانشجویی بگیریم. در واقع دولت امارات آن را صادر نمی کند، در واقع باید اینجا واحد بین الملل فعال باشد و با رایزنی مشکلات ما را حل کند زیرا ما دانشگاهیان تنها کار علمی انجام می دهیم و نسبت به امور سیاسی ورود پیدا نمی کنیم.

معاون آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات گفت: اگر بخواهیم شهریه خود را با کشور ایران مقایسه کنیم می توان گفت شهریه ما بالاتر است، در مقطع دکتری ما مجوز دریافت هزینه سه برابر را از سازمان مرکزی دریافت کرده و براساس آن شهریه دریافت می کنیم تا بتوانیم شهریه های امارات را پوشش دهیم، ما باید هزینه ها را به صورت درهم به پرسنل پرداخت کنیم همچنین هزینه های ساختمان میلیون درهمی که ما داریم زیاد است و باید بتوانیم از پس این هزینه ها بربیاییم. این سیاست باید در جذب دانشجوی کارشناسی و پس از آن کارشناسی ارشد متمرکز شود، اقدامات لازم در این راستا آغاز شده است.

وی افزود: ما دانشجویان را بورسیه می کنیم در این زمینه مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شده است در همین راستا دانش آموزان برتر مدارس و رتبه های اول را بورسیه می کنیم، تخفیف شهریه های ما از 50 درصد تا 70 درصد است، به عنوان مثال نفر اول در رشته تجربی به عنوان دانشجوی برتر شناخته می شود و ما وی را بورسیه می کنیم. در امارات 5 مدرسه وجود دارد که مشغول به فعالیت هستند، ما شیوه نامه تخفیف شهریه این دانش آموزان به سرپرستان مدارس ارسال کرده ایم، در مقابل آن ها نیز دانشجویان برتر خود را به ما معرفی می کنند در صورت عدم تمایل رتبه اول برای بورسیه، رتبه های دوم و سوم 60 درصد و رتبه چهارم و پنجم 50 درصد از تخفیف شهریه بهره مند خواهند شد.

دکتر حاجی ها در زمینه حمایت از دانش آموزان و دانشجویان ایرانی گفت: قسمت اول این مبحث برای دانشجویان ایرانی مد نظر گرفته شده است تا بتوانیم دانش آموزانی ایرانی را به دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم تا اینکه آن ها بخواهند در دانشگاه‌ های کشورهای دیگر مشغول به تحصیل شوند. ما می‌توانیم این روش را به مدارس خارجی گسترش دهیم تا بتوانیم از طریق جذب دانش آموزان واحد امارات را بین‌المللی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 990994

وب گردی

وب گردی