مروری بر روزنامه‌های دانشجویی دنیا

روزنامه‌های منتشر شده در دانشگاه‌های جهان به بررسی مسائل متنوعی از جامعه دانشگاهی تا معرفی دستاوردهای علمی پرداخته اند که در ادامه به بیان مختصری از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روزنامه «دانشجویان» وابسته به دانشگاه ادینبرو بریتانیا طی مطلبی با عنوان « به کودکان آشپزی را یاد دهید تا ارزش تغذیه را بدانند» به قلم «رهیتا پاتل» به آموزش اهمیت تغذیه ای سالم برای کودکان می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد: «در برخی از کشورها به دلیل سطح فقر لازم است تا کودکان برای کمک به ساخت سیستم ایمنی بدن خود رژیم متعادل غذایی را رعایت کنند. در واقع برخی از کودکان اغلب از سیستم های نامناسب بهداشتی و غذایی رنج می برند. آموزش آشپزی به کودکان تحت نظارت والدین می تواند هم برای آن ها شاد و هیجان انگیز باشد، هم اهمیت تغذیه را به آن ها بیاموزد. علاوه بر این، با ارائه دستورالعمل های ساده و مقرون به صرفه، آنها را تشویق می کند که غذاهای متنوعی را به زندگی روزمره خود اضافه کنند.»

روزنامه«دیلی پنسیلوانیا» وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا طی مطلبی با عنوان «رابطه بین اندازه مغز و هوش افراد» به قلم «بریتنی فرمین» به طرح یکی از استادان دانشگاه‌اند که یکی از بزرگ‌ترین مطالعات تاکنون انجام شده، در بررسی تحقیقات اخیرا رابطه بین اندازه مغز و هوشمندی پرداخته است. نگارنده در این زمینه می نویسد: « رابطه بین هوش و اندازه مغز حداقلی است. دانشمندان برای بررسی رابطه بین مغز و توانایی های شناختی بین بیش از 13600 نفر مطالعاتی را انجام دادند و متوجه شدند که اندازه های مغز بزرگتر با افزایش مایع هوش و پیشرفت تحصیلی مرتبط است. اندازه مغز تنها بخش کوچکی از یک تصویر است که تنها دو درصد تغییرات را در آزمون عملکردی نشان می دهد. محققان دریافتند که حتی اگر مردان به طور متوسط مغزی بزرگتر از زنان داشته باشند، این امر با تفاوت در عملکرد شناختی آن ها ارتباطی ندارد. بسیاری از مطالعات قبلی مربوط به رابطه بین اندازه مغز و هوش بوده است؛ اما برخی از آنها اثراتی که متغیرهایی چون وضعیت اجتماعی-اقتصادی می تواند بر هوش تأثیر بگذارند را محاسبه نمی کنند. این تیم تحقیقاتی تلاش کرده اند تا عواملی چون جنسیت، سن، قد، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و نسب ژنتیکی، که ممکن است بر اندازه مغز تاثیر بگذارد را تصحیح کنند.»

روزنامه«دیلی ایلنوی» وابسته به دانشگاه ایلنوی در اربانا طی مطلبی با عنوان «عادات سالم باعث کاهش استرس می شود» به قلم « کلر بودین» به بررسی افزایش سطح استرس در دانشجویان و تاثیر وعده های غذایی مصرف شده بر آن می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد:« با افزایش استرس در زمان امتحانات دانشجویان به نوشیدنی های انرژی زا و غذاهای فست فود روی می آورند. افراد برای بیدار ماندن در شب امتحان قهوه زیاد می نوشند. کمبود و محدودیت خواب روی حافظه تاثیر زیادی دارد سعی کنید از چُرت زدن نیز بپرهیزید. زمانیکه سطح استرس بالاست غذاها روی آن تاثیر بسزایی دارد و افراد باید سعی کنند در این هنگام زودتر از خواب بیدار شود غذاهای سالم تر و میوه جات بیشتری بخورند. در این میان باید زمان حداقلی 30 دقیقه را برای ورزش کنار بگذارند. در این میان باید مواظب الگوهای مصرفی خود باشید و از استفاده قند و کافئین زیاد بپرهیزد تا الگوهای خواب شما تحت تاثیر قرار نگیرد.

روزنامه«دیلی تگزن» وابسته به دانشگاه تگزاس آمریکا طی مطلبی با عنوان «واضح صحبت کردن به شنوندگان کمک می کند تا چیزهای گفته شده را بهتر حفظ کنند» به قلم «کوین دورال» به بررسی مبحث سخنرانی واضح توسط گوینده و اثرات آن بر شنوندگان می پردازد. نویسنده بر این اعتقاد است که به وضوح صحبت کردن می تواند بر فراخوانده شدن اطلاعات روی شنوندگان تاثیر بگذارد. طی تحقیقی که توسط محققان انجام شد عده ای از شرکت کننده‌ها جملات را به طور واضح و دیگران با سرعت بیشتر و یا به صورت خشمگینانه ادا کردند. سپس از افراد خواسته شد تا هرچیزی که از مطالب خوانده شده به یاد دارند یادداشت کنند. دانشمندان اعلام کردند که ویژگی های گفتاری مانند تغییر ظاهری و یا میزان وضوح در گفتار بر حافظه اثر می گذارد. نتایج این یافته در بسیاری زمینه ها از جمله آموزش و پرورش و یا هر مکانی که در آنجا تبادل اطلاعات به وقوع می پیوندد مورد استفاده قرار می گیرد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 991014

وب گردی

وب گردی