عسگری:  وزارت دفاع از شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تولید و بومی‌سازی قطعات حمایت می‌کند

مدیر بومی سازی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به این‌که نگاه ما در تولید مواد و بومی‌سازی تنها صرف تحقیقات نیست بلکه باید نگاه صادراتی است، گفت: وزارت دفاع در صورتی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد که بتواند نیازهای صنعت دفاعی را برآورده سازد.

مجید عسگری مدیر بومی سازی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان این‌که امسال اولین نمایشگاه معکوس با همکاری شورای عتف و معاونت علم وفناوری ریاست جمهوری و وزارت دفاع در حوزه مواد و قطعات برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه حدود 96 فناوری با 16 عنوان در جهت توسعه ساخت داخل ارائه شده است.

وی تصریح کرد: بنای این وزارتخانه تکیه برظرفیت‌های داخلی و بومی‌سازی است. ما شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های پژوهشی و دانشگاهی کشور را به عنوان نتیجه راهبردی خود‌ کفائی و خود اتکائی قلمداد می کنیم.

عسگری تاکید کرد: وزارت دفاع به عنوان یک سازمان پیش‌رو قسمت اعظم فناوری‌ها را بومی سازی کرده است. هدف اصلی در این نمایشگاه ارائه تقاضاهای جدید و توسعه فناوری است. در هر کشوری بخش دفاعی، نوک پیکان تکنولوژی آن کشور است به طوریقین در کشور ما وزارت دفاع با توجه به فرهیختگانی که در آن حوزه مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند این رسالت و وظایف خطیر را در جهت توسعه فناوری و تکنولوژی برعهده گیرند.

مدیر بومی سازی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در خصوص تاثیر تحریم‌ها برای این صنعت گفت: با توجه به فرمایشات رهبری تحریم نعمت برای کشور است و خداوند این نعمتی را به ما رجوع داده است تا فضایی را باز کند که جوانان تحصیلکرده بتوانند از فضای به وجود آمده برای تولید داخلی و بومی‌سازی قطعات استفاده کنند. اگر ما اتکا به ظرفیت‌های داخلی و نگاه به درون داشته باشیم، می‌توانیم بستر را برای ایجاد اشتغال‌زایی فراهم سازیم. کما که یکی از واحدهای برتر؛ واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است که در این حوزه نیروهای برجسته ای دارد.

وی با بیان اینکه کشور می تواند همه نیازهای خود را از طریق ظرفیت‌های موجود در کشور تامین کند، اظهار داشت: تمرکز ما برای تامین نیازمندی‌ها باید به داخل کشور باشد تا از این طریق بتوانیم از تحریم‌ها اعمال شده برعلیه کشور عبور کنیم.

عسگری در ادامه افزود: تحصیلات دانشگاهی شرط لازم است؛ ولی کافی نیست، ممکن است افراد فناوری در کشور داشته باشیم اما تحصیلات آکادمیک هم نداشته باشند؛ ما در بومی سازی مواد و قطعات به توانمندی افراد نگاه می کنیم.

مدیر بومی سازی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: وزارت دفاع در صورتی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد که بتواند نیازهای صنعت دفاعی را برآورده سازد. همچنین معاونت ریاست جمهوری شرایطی را فراهم کرده که اگر شرکت‌های دانش بنیان ثبت شده، بتوانند در حوزه‌های مختلف قرارداد ببندند؛ حمایت های مالی و معنوی گسترده از آنها به عمل خواهد آورد.

عسگری اضافه کرد: در سال 2016 طبق مطالعاتی که در موسسه آمریکای صورت گرفت، ایران سومین تولیدکننده مهندس در دنیا شناخته شد به اذعان امریکایی‌ها؛ حیف است که ما از این ظرفیت استفاده نکنیم.

وی تصریح کرد: نگاه ما در تولید مواد و بومی‌سازی تنها صرف تحقیقات نیست بلکه باید نگاه صادراتی است، چرا که اگر محصولی به سمت تجاری‌سازی حرکت نکند، فاقد ارزش خواهد بود. از 10 درصد پروژه‌های تحقیقاتی تنها سه درصد به سمت تجاری سازی در دنیا سوق داده می شود ما در بومی سازی قطعات براساس مدلی که طراحی کردیم در واقع تسهیلگر فناوری و فاینانس فناوری هستیم تا بتوانیم ایده‌ها را به محصول تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: براساس انقلاب چهارم صنعتی باید متناسب با سطح تکنولوژی کشور کار کنیم. در چشم انداز 1404 ما دنبال این هستیم که بتوانیم آینده خوبی را در حوزه های دانشگاهی به صورت کاربردی نه به صورت علوم صرف کارها را به منصه ظهور برسانیم.

عسگری با اشاره به توصیه علم وفناوری در بخش‌های دفاعی خاطر نشان کرد: چند سال گذشته خطاب به مقام معظم رهبری اعلام کردیم که درصدد هستیم تبدیل ایده به محصول را به دو سال ونیم برسانیم و در این راستا با اتکا به ظرفیت‌های کشور از دو و نیم سال عبور کردیم و تواستیم در مدت زمان مناسب محصولاتی با کیفیت بالا ارائه دهیم که این امر جز با همکاری با پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیاد حاصل نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 991026

وب گردی

وب گردی