عربستان سعودی و استفاده از بمب های خوشه ای و فسفری تولید آمریکا در یمن

در سال های اخیر، آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از بمب های فسفری در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و غزه علیه غیر نظامیان استفاده کرده اند.

به گزارش سرویس بین المل ایسکانیوز به نقل از معاونت برون مرزی صداو سیما ، طرف های درگیر در مخاصمات مسلحانه بین المللی ، طبق بند اول ماده 35 پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون­ های چهارگانه ژنو، در انتخاب ابزارهای نبرد، آزاد نیستند. طبق این پروتکل، طرف های درگیر در مخامصه های مسلحانه، تابع اصول و قواعد محدود کننده ای هستند. اصل تفکیک بین اهداف نظامی و غیر نظامی، یکی از قواعد محدود کننده ی استفاده از تسلیحات در جنگ ها است. ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای نیز بر اساس اصل تفکیک، در حقوق بین الملل بشردوستانه اعمال شده است. زیرا، توانایی ایجاد تلفات غیر نظامیِ اتفاقی با این بمب ها به مراتب بیشتر از هر نوع بمب مشابه دیگر است، چرا که این سلاح در هر حمله، مناطق گسترده­ ای را پوشش می دهد. اما، ارتش عربستان سعودی به طور وسیع از بمب های خوشه ای تولید آمریکا و انگلیس در بمباران یمن استفاده کرده است، این در شرایطی است که مفاد کنوانسیون های چهارگانه ژنو عرفی شده و برای همه کشورها حتی کشورهای غیرعضو لازم الاجرا می باشند .

کمیسیون فرعیِ مجمع عمومی سازمان ملل در امور ممانعت از تبعیض و حمایت از اقلیت­ ها، در سال 1996میلادی اعلام کرد، استفاده از بمب های خوشه­ ای به دلیل رعایت نکردن اصل تفکیک میان اهداف نظامی و غیر نظامی، با حقوق بشر منافات دارد. همچنین کمیسیون مذکور، بمب ­های خوشه ­ای را در کنار سلاح ­های هسته ­ای و شیمیایی طبقه بندی کرده است. در زمان کاربرد سلاح ­های هسته ­ای و شیمیایی، امکان تفکیک میان نظامیان و غیرنظامیان وجود ندارد. به علت عدم دقت و پراکندگی گسترده قطعات و ترکش های بمب های خوشه ای در هنگام حمله و تخریب مراکز غیر نظامی، "قاعده تناسب" نیز نقض می شود. براساس "قاعده تناسب" باید سلاحی که استفاده می شود، با مکان مورد حمله، تناسب داشته باشد که رعایت این قاعده در هنگام استفاده از بمب های خوشه ای و فسفری امکان پذیر نیست. بنابراین عربستان سعودی با استفاده از بمب های خوشه ای و فسفری ضد یمن، "قاعده تناسب" را نیز نقض کرده است. به خصوص که مهمات کوچکِ کارگذاری شده در بدنه بمب اصلی که به «ریز مهمات» موسوم می باشند، در بمب های خوشه ­ای پس از اصابت به هدف، در آن لحظه عمل نکرده و باقی می­ ماند، در نتیجه مناطق گسترده ­ای را تا مدت­ ها آلوده می کند و می ­تواند افراد غیرنظامی را در سال ها و حتی نسل های بعدی را نیز در معرض خطر و نابودی قرار دهد.

بند 2 ماده یک پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون 1949 ژنو، مقرر می کند: غیر نظامیان و نیروهای رزمی در مواردی که تحت شمول این پروتکل یا سایر موافقتنامه ­های بین ­المللی نباشند، همچنان تحت حمایت و اقتدار اصول حقوق بین الملل خواهند بود که از اصول انسانیت و وجدان عمومی ناشی می­ شود. همانگونه که مشخص است چتر حمایتی اصول حقوقی حاکم بر سلاح های ممنوعه در برگیرنده نظامیان نیز است و برخی دیگر از اصول حقوق بین الملل بشردوستانه، به شیوه های نبرد که صرفاً نظامیان را در بر می­ گیرد، مربوط می شوند. از جمله، منع ایجاد رنج بیهوده یا غیر ضروری از جمله اصولی است که باید در جنگ ها رعایت شود. کمیته بین المللی صلیب سرخ که قواعد عرفی حقوق بین الملل بشردوستانه را احصاء کرده است به این موضوع در قاعده شماره 70 اشاره کرده است. ائتلاف متجاوز سعودی این قاعده عرفی را نیز در حمله به یمن نقض کرده، چنانکه گزارش های متعددی درباره استفاده سعودی ها از بمب های فسفری در حملات به یمن منتشر شده است. بمب‌های فسفری هنگام انفجار زخم‌ های بسیار عمیقی را در قربانیان این بمب ها ایجاد می‌ کنند.

اگر چه استفاده از بمب ­های فسفری، به عنوان سلاح آتش ­زا و یا ارسال علائم دودی در مناطق باز، ممنوع نیست، اما به طور قطع استفاده از این سلاح­ ها برای صدمه زدن به نظامیان و غیر نظامیان با هدف سلب حیات و ایجاد زخم های ماندگار در بدن آنها ممنوع است. بنابراین استفاده از بمب های فسفری در زمان جنگ، جنایات جنگی و در زمان صلح، جنایت علیه انسانیت است. این ممنوعیت تا جایی است که بسیاری از کشورها، بمب های فسفری را از گونه بمب های شیمیایی می دانند که کاربرد آنها مسئولیت بین المللی ایجاد می کند. فسفر سفید ماده‌ای است هواسوز که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد شروع به سوختن می‌کند و دود سفیدی دارد. این ماده با آب خاموش نمی‌شود و همچنان در دل آب نیز می سوزد. اگر این ماده روی اعضای بدن جانداری بریزد، تا عمق بدن وی را می‌سوزاند و هرگز خاموش نمی‌ شود و حتی استخوان را هم می‌ سوزاند. به همین علت، بمب فسفری در رده تسلیحات کشتار جمعی یاWMD WEAPON OF MASS DESTRUCTIONقرار دارد. ضمن اینکه این بمب، دودی سمی دارد که مشکلات حاد تنفسی در حد خفگی یا سوختن ریه‌ ها در فرد ایجاد می‌کند.

در سال های اخیر، آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از بمب های فسفری در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و غزه علیه غیر نظامیان استفاده کرده اند. در 10 ژوئن سال 2017میلادی، آمریکا و هم پیمانانش اعتراف کردند که در حمله به شهر رقه سوریه از مهمات حاوی فسفر سفید با بهانه استتار نیروهای خود استفاده کرده است. رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی نیز همواره از بمب های فسفری ضد مردم مظلوم غزه و یمن استفاده کرده اند. فاطمه الشریف، سخنگوی ائتلاف مدنی یمن در 8 مه سال 2015میلادی درباره استفاده هواپیماهای سعودی از بمب های فسفری گفت: در جریان حملات هواپیماهای سعودی، ابرهایی از دود سفید ناشی از بمباران صعده به آسمان برخاست. پس از پخش صحنه هایی از بمبارانِ مناطقی از صعده توسط هواپیماهای آل سعود در رسانه های سعودی، کارشناسان با مشاهده این ابرهای سفید اعلام کردند که بمباران صعده به دلیل استفاده جنگنده های سعودی از بمب های فسفری بوده است.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در 20 سپتامبر سال 2016میلادی در گزارشی نوشت، عربستان سعودی از بمب‌ های ممنوعه فسفر سفید علیه یمنی‌ ها استفاده می‌کند که نگرانی‌ های زیادی را در محافل حقوق بشری ایجاد کرده است.به نوشته این روزنامه تصاویر و فیلم‌ ها حاکی از آن است که نیروهای عربستانی از سیستم‌ های مختلفی برای پرتاب این ماده به شدت آتش‌ زا در منطقه نجران و در اطراف صنعاء پایتخت یمن استفاده کرده‌اند. از جمله خمپاره، گلوله‌ های تانک و بمب‌ های پرتاب شده از جنگنده ها . روزنامه واشنگتن پست نوشت، دولت آمریکا در گذشته فسفر سفید در اختیار سعودی‌ ها قرار داده است، ولی سعودی ها از بیان اینکه چگونه و چه زمانی این بمب‌ ها به کشورشان منتقل شده، خودداری می کنند. اما، بر اساس اسناد منتشر شده از سوی تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در سال 2015میلادی، شرکت مونسانتو Monsanto آمریکا تنها شرکتی است که حق فروش فسفر سفید به کشورهای دیگر را دارد. گر چه درباره شرکت مونسانتو کمتر در رسانه ها مطلبی منتشر شده، اما گفته می شود این شرکت تأمین‌ کننده انحصاری فسفر سفید برای ارتش آمریکا است. آمریکا بارها بمب های فسفری را در اختیار رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی قرار داد ه است و این رژیم ها نیز از بمب های مذکور برای ارتکاب جنایات جنگی وحشیانه ضد فلسطینیان و یمنی ها استفاده کرده اند و این جنایت همچنان ادامه دارد.

مطابق قوانین آمریکا، کشورهایی که واشنگتن به آنها فسفر سفید می‌ فروشد، باید از آن برای علامت‌ دادن به سایر نیروها و ایجاد صحنه‌ های دود زا استفاده کنند. بعضا، رسانه های آمریکایی و انگلیسی برای سلب مسئولیت از آمریکا بخاطر استفاده عربستان سعودی از بمب های فسفری ضد مردم یمن، مدعی می شوند که نحوه استفاده سعودی‌ ها از فسفر در یمن مشخص نیست؟ از جمله، روزنامه ایندیپندنت در 19 سپتامبر سال 2017میلادی نوشت: هنوز مشخص نیست سعودی‌ها چگونه از این مهمات استفاده می‌کنند، اما ریاض تاکنون ، بارها به دلیل عدم رعایت موازین حقوق بشر در جنگ یمن، مورد انتقاد واقع شده است. برغم تلاش رسانه های غربی برای کتمان تخلفات حقوقی و جنایات بین المللی عربستان سعودی در یمن، دلایل آشکاری در این زمینه وجود دارد. از جمله، وجود آثار بمب‌ های فسفری بر بدن قربانیان یمنی. درباره پرده پوشی آمریکا و انگلیس بر جنایات سعودی در یمن، دیده بان حقوق بشر در ژانویه سال 2017میلادی گزارش داد: علیرغم اسناد و مدارک متعدد، حامیان غربی مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن به ویژه آمریکا و انگلیس، تمایل ندارند درخصوص جنایات جنگی صورت گرفته توسط ائتلاف عربستان، تحقیقاتی به عمل آورند. اکنون نیز در حالیکه با گذشت بیش از سه سال از حملات وحشیانه عربستان سعودی به یمن، بارها استفاده این رژیم از بمب های خوشه ای و فسفری علیه اشخاص و اماکن غیر نظامی یمن مشخص شده است اما امریکا و انگلیس همچنان با نقض قواعد حقوق بین الملل به فروش این سلاح های ممنوعه به رژیم ریاض ادامه می دهند.

کد خبر: 991037

وب گردی

وب گردی