حیدری: تولید صنعتی ۸ محصول زیست فناوری با امضای قراردادهای صنعتی

مدیر اداره تجاری سازی ارتباط با صنعت و کارآفرینی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک با اشاره به دست یافتن محققان این پژوهشگاه به دانش فنی تولید زخم پوش‌های نانو لیفی گیاهی، خاطر نشان کرد: این زخم پوش‌ها قادر به رهایش آهسته دارو روی ناحیه مورد‌نظر است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فرید حیدری مدیر اداره تجاری سازی ارتباط با صنعت و کارآفرینی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، با بیان اینکه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دو بخش پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و مرکز رشد این پژوهشگاه حضور یافته است، گفت: مرکز رشد شامل شرکت‌هایی می‌شوند که محصولات مبتنی بر بایو فناوری مانند فرمون‌هایی برای دفع آفات، کشت گیاه و کودهای زیستی را عرضه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در بخش پژوهشگاه بیش از ۴۰ فناوری آماده واگذاری به صنعت تولید شده است، خاطر نشان کرد: این فناوری‌ها شامل مواردی چون محیط‌ های کشت سلولی و جنینی، محیط انجماد، پروبیوتیک‌های خوراک دام، آنزیم‌ها و مواد موثره دارویی می‌شود.

حیدری از انعقاد پنج قرار داد تجاری سازی خبر داد و یادآور شد: انعقاد قرار داد تجاری سازی افزودنی پروبیوتیک خوراک طیور با TRL ۵ به منظور تولید صنعتی از جمله این قرار‌دادها است.

وی در این باره توضیح داد: افزایش مقاومت‌های آنتی بیوتیکی و حذف استفاده از آنتی بیوتیک‌های محرک رشد از یک طرف و افزایش تقاضا برای مصرف گوشت سالم و عاری از آنتی بیوتیک باعث افزایش مصرف ترکیبات جایگزین آنتی بیوتیک‌های محرک رشد در صنعت دام، طیور و آبزیان شده است.

مدیر اداره تجاری سازی ارتباط با صنعت و کارآفرینی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: بر اساس بررسی آمارهای رسمی واردات وزارت بازرگانی و سازمان دامپزشکی کشور طی پنج سال اخیر سالیانه بیش از هزار تن افزودنی بیولوژیک حاوی آنزیم‌ها، پروبیوتیک‌ها و مشتقات دیگر وارد کشور شده که بیش از ۸۰ میلیون دلار صرف واردات این محصولات می‌شود.

وی اضافه کرد: به منظور کاهش واردات و اتکای صنعت دام و طیور کشور به مصرف محصول پروبیوتیک بومی در این طرح سویه‌های بومی پروبیوتیک انتخاب شده از دستگاه گوارش طیور پس از تولید آزمایشگاهی روی طیور گوشتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

تولید فیتاز

حیدری با بیان اینکه قرارداد تولید صنعتی فیتاز منعقد شده، گفت: فیتاز آنزیمی است که به خوراک دام و طیور اضافه می‌شود و باعث آزاد شدن فسفر در بدن طیور خواهد شد.

وی یکی از چالش‌های تغذیه طیور را کمبود فسفر دانست و ادامه داد: آنزیم تولید شده به غذای طیور اضافه می‌شود تا جذب فسفر در بدن طیور افزایش یابد.

تولید صنعتی زخم‌پوش‌های نانو لیفی

حیدری با اشاره به دست یافتن محققان این پژوهشگاه به دانش فنی تولید زخم پوش‌های نانو لیفی گیاهی، خاطر نشان کرد: این زخم پوش‌ها قادر به رهایش آهسته دارو روی ناحیه مورد نظر است.

به گفته وی دانش فنی این محصول در حال واگذاری به بخش صنعت است.

ساخت سیمان استخوانی

این محقق حوزه زیست فناوری تولید سیمان استخوانی با عنوان «زیجی بن» را از دیگر فناوری‌های این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: دانش فنی این محصول نیز در حال واگذاری به بخش صنعت است.

تولید مدل‌های موشی

مدیر اداره تجاری سازی ارتباط با صنعت و کارآفرینی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تولید موش‌های تراریخته مدل را از دیگر دانش‌های فنی تولید شده در این پژوهشگاه دانست و گفت: «موش ترانس‌ژن»، «موش مدل باروری Star ۸»،«موش ترانس‌ژنیک بیان کننده پروتئین فلورسنت سبز (GFP)» «موش ناک اوت Star ۱۹ مدل ناباروری در مردان»، «موش مدل MS»، «موش مدل سرطان سینه» و «موش ژن سرکوب شده هموفیلی A (فاقد فاکتور ۹) » از جمله مدل‌های موشی تولید شده در این پژوهشگاه است.

به گفته وی با تولید این مدل‌های حیوانی امکان تحقیقات برای مدل های حیوانی برای محققان حوزه‌های پزشکی و زیست فناوری فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: ما تاکنون موفق به ارائه خدمات این حوزه به مراکز تحقیقاتی نشدیم و مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

تولید چغندرقند تراریخته

وی «ایجاد مقاومت به ویروس عامل بیماری ریزومانیا از طریق پدیده ساکت کنندگی ژن‌ها در چغندرقند» را از دیگر قراردادهای صنعتی این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: این طرح با سطح TRL ۶ است طی قرار دادی با موسسه تحقیقات اصلاح بذر چغندرقند اجرایی شد.

حیدری، چغندرقند را یکی از گیاهان مهم زراعی صنعتی دانست که به دلیل تامین یک سوم شکر یا ساکاروز جهان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و ادامه داد: بیماری ریزومانیا یکی از بیماری‌های خسارت بار چغندرقند در بسیاری از مناطق کشت این محصول محسوب می‌شود؛ چراکه این بیماری رشد ریشه، مورفولوژی و عملکرد محصول چغندر قند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک با اشاره به آسیب‌های این آفت در مزارع چغندرقند، یادآور شد: این آفت به اندازه‌ای برای ما جدی است که مجبور شدیم بذر این محصول که عاری از بیماری است را از خارج وارد کنیم و محققان ما توانستند بذر مقاوم به بیماری ریزومارنیا را تولید کنند.

به گفته وی در این طرح با استفاده از فرآیند خاموشی ژن در لاین‌های تراریخته این محصول برای ایجاد مقاومت به ریزومانیا استفاده شد.

کشت بافت زیتون

مدیر اداره تجاری سازی ارتباط با صنعت و کارآفرینی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری فروش قلمه‌های زیتون را از دیگر قرار دادهای صنعتی محققان این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: محققان این دانشگاه نهال‌های زیتون را از طریق کشت بافت تکثیر کردند.

به گفته وی این محققان علاوه بر آن موفق به انتشار اطلس زیتون و شناسایی گونه‌های زیتون شدند. در این اطلس مشخص شده است که در شهرهایی چون شیراز، قشم، کیش، دزفول و رودبار چه نوع زیتونی با چه نوع روغنی پرورش می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991043

وب گردی

وب گردی