استفاده بهینه از انرژی خورشیدی و ورود به حوزه بازی های کامپیوتری در واحد تهران مرکز

برگزاری نمایشگاه تحت عنوان دستاوردهای پژوهشی و علمی در دیده شدن طرح های دانشجویان، تولید انگیزه برای حمایت معنوی و جذب سرمایه گذار برای ورود به بازار و تجاری سازی بسیار اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نمایشگاه بزرگ دستاورد های پژوهشی و فن‌بازار دانشگاه آزاد اسلامی با همت مسئولین در سازمان مرکزی، معاونت پژوهشی واحد ها، انجمن های علمی، گروه های تخصصی دانشکده های مختلف واحدها، استادان، دانشجویان، پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان در ارتباط با دانشگاه در نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است.

واحدهای استان تهران و مراکز استان امسال به صورت مستقل در غرفه های جداگانه ای به ارائه دستاوردهای خود که شامل اختراعات، نوآوری‌ها و طرح هیا پژوهشی طی سال است، در نمایشگاه پرداختند.

در این راستا با مخترعان و پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به گفت و گو پرداخته ایم تا به معرفی محصولات و ایده های پژوهشی خود بپردازند.

ساخت فیلتر آب و تولید مصالح ساختمانی از مواد بازیافتی

آرمان یوسفی دانشجوی مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در خصوص پژوهش های خود در نمایشگاه گفت: من با کمک و حمایت دکتر نگهدار موفق به ساخت نوعی از آجر، سرامیک و کاشی برای استفاده در زیر ساخت های راه از مواد بازیافتی سخت و غیرقابل تفکیک شدیم. این محصول در راه های روستایی و ساخت مسیرها با هزینه های بالا مورد استفاده قرار می گیرد که با استفاده از این نوع از مصالح می توانیم ساخت و ساز را تا پنجاه درصد کاهش دهیم. این محصول در مرحله تولید به منظور تجاری سازی است.

یوسفی در خصوص محصول بعدی که ثبت اختراع شده است، گفت: فیلتر کارتریجی آب با هدف تصفیه مطلوب و جلوگیری و کاهش آلودگی آب آشامیدنی و شرب طراحی گردیده است. این محصول با نصب بر سر شیر آب، بطری معدنی و قمقمه استفاده می شود که به وسیله بیستوک به پمپ برای تامین فشار تامین وصل است.

وی افزود: در راستای تجاری سازی با کمک دانشگاه تهران در حال ساخت ماژرهای مختلف هستیم، تا با تولید نمونه اولیه و بعد قرارداد با سرمایه گذار به تولید انبوه و درآمدزایی برسیم.

ساخت اپلیکیشن و ورود به حوزه بازی های کامپیوتری

امیرحسین بختیاری دانشجوی ترم اول ارشد مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در خصوص ساخت اپلیکیشن «میمو تلگرام»، گفت: این نرم افزار موبایلی که دارای مقام سومی در استان تهران نیز است، در واقع یک نوع رباط اینترنتی در راستای ارتقاء و تقویت پیام رسان های موبایلی داخلی است.

بختیاری افزود: در حال حاضر حدود 9 هزار کاربر از این اپلیکیشن استفاده می کنند و افراد(مدیران کانال و صفحات در شبکه های اجتماعی) می توانند با عضو کردن این رباط در کانال خود، پست مورد نظر را با کوک نمودن زمان در آینده حتی بدون دسترسی به اینترنت و هیچ گونه تبلیغی انتشار دهند.

وی ایده اولیه طرح را محدودیت و سرعت پایین اینترنت دانست و بیان کرد: با استفاده از این اپلیکیشن افراد می توانند ضمن حفظ حافظه و تعداد اعضای کانال اما با زمان کمتر به گذاشتن پست بپردازند.

این پژوهشگر حوزه نرم افزار در پایان خاطر نشان ساخت: پژوهش بعدی من ساخت بازی «کوزه» است که مقام اول در استان تهران را دارد. این یک بازی هوشی است که از طریق یکسری اشکال باید یک کلمه، ضرب المثل و شعر را ساخت. این بازی در راستای آشنایی و فرهنگ سازی نوجوانان با ادبیات فارسی است. برای تجاری سازی نیز بحث خرید سکه و پرداخت درون برنامه ای را در نظر گرفته ایم.

ساخت انواع ماژولار

محمد حسین فرزین دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: با شش طرح و محصول در زمینه ماژولار در نمایشگاه شرکت کردم، اعم از دوچرخه هوشمند ماژولار، سیستم هوشمندسازی خانه ماژولار، سیستم ایمن سازی خودرو و طراحی سایت ماژولار بدون برنامه نویسی با استفاده از کارت های یو ایکس و یوآر است.

فرزین افزود: افراد مختلف بدون داشتن هیچگونه دانش برنامه نویسی و سایت نویسی می توانند با استفاده از این کارت ها سایت خود را درکمترین زمان طراحی و در اینترنت عرضه کنند.

وی هدف از ارائه این طرح را لمس سایت توسط افراد بیان کرد و گفت: برای اینکه بین افراد و سایت ها ارتباط فیزیکی نه به صورت الکترونیکی برقرار سازم، این طرح را پیاده سازی کردم و برای تجاری سازی آن درآینده مذاکراتی با ایران خودرو و سایپا صورت گرفته که در مراحل تست برای تایید علمی از سوی سرمایه گذارن صنعت برای تولید و عرضه است.

این دانشجو افزود: دانشگاه به دو صورت می تواند از پژوهشگران حمایت کند. اول حمایت علمی و معنوی و دوم حمایت مالی که متناسب با نوع پروژه دو سمت ترازو ممکن است جا به جا شود.

ساخت خشک کن هوشمند خورشیدی

سارا صفری دانشجوی ترم دو رشته مهندسی برق و مخترع خشک کن هوشمند خورشیدی، گفت: طراحی اولیه این خشک کن برای کارخانجات نساجی است، این دستگاه کاملا با انرژی خورشیدی کار می کند که صفحه و پنل خورشیدی آن به صورت کاملا هوشمند است، دوتا فوتوسل با زاویه 180 درجه دارد که به صورت خودکار به سمت نور خورشید متمایل می شود.

صفری افزود: نمونه تاشوی بهینه شده این محصول برای خشک کردن البسه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه البسه را در تابستان 6 الی 8 دقیقه و در زمستان 13 الی 18 دقیقه کاملا خشک می کند. در واقع مزیت آن کار با 20 دور در دقیقه است.

وی با اشاره به طی نمودن مراحل اختراع برای ثبت، گفت: در راستای تجاری سازی این محصول در جشنواره خوارزمی و پارک علم و فناوری در مرحله کشوری شرکت کردم و منتظر سرمایه گذار و پیشنهاد از سوی صنعتگران هستم.

این مخترع جوان پیرامون حمایت از پژوهشگران، تصریح کرد: در واحد مرکزی دانشگاه آزاد حمایت های لازم از طرح اولیه من صورت گرفت که جای تشکر دارد. البته برگزاری نمایشگاه نیز حکم حمایت را دارد چراکه باعث دیده شدن طرح های دانشجویان می شود.

در پایان نکته قابل توجه این است که نمایشگاه امسال با استقبال کم نظیر از سوی جامعه دانشگاهی، نمایندگان صنعت و حمایت مسئولین واحد ها و توام با پوشش مناسب رسانه ها همراه بود؛ همچنین از سطح بالای محصولات شرکت کننده در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن‌بازار دانشگاه آزاد اسلامی می توان نوید پیشتازی دانشگاه آزاد در حوزه پژوهش و نوآوری و اختراع و پیشرفت های علمی را داد که کمک دهنده در برداشتن قدم های مثبت برای پویایی حوزه علمی کشور و همگرایی دانشگاه و صنعت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991092

وب گردی

وب گردی