تجلیل از 11 مولف فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

آیین تجلیل از 11 مولف فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با عنوان «جشن امضاءکتاب » برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، مراسم تجلیل و تکریم مؤلفان فرهنگی با عنوان «جشن امضای کتاب» به همت دفتر مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی با حضور دانشجویان و استادان در تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد.
پیمان عین القضاتی معاونت فرهنگی دانشجویی واحد اراک در آیین تجلیل و معرفی مولفین فرهنگی با بیان اهمیت حفظ و معرفی سرمایه های فرهنگی دانشگاه ها گفت: بی شک مولفین و اساتید دانشگاهی که در حوزه فرهنگی دست به قلم دارند، به عنوان مهمترین سرمایه فرهنگی هر دانشگاهی محسوب می شود ولی آنچه که گاها مورد غفلت قرار می گیرد توجه این سرمایه ها و معرفی آن به دانشجویان و عموم افراد جامعه است.
وی ادامه داد:دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با دارا بودن دانشکده علوم انسانی و اساتید فعال و صاحب قلم در حوزه فرهنگی از سرمایه بالای فرهنگی برخوردار است و سالیانه تعداد قابل توجهی از اساتید این واحد دانشگاهی در حوزه فرهنگ قلم زده و کتاب های آنان انتشار می یابد.
معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک تصریح کرد: یکی از اولویت های مهم این معاونت توجه به این سرمایه والای فرهنگی است، به همین منظور برای سومین سال پیاپی این معاونت با مشارکت اداره مطالعات فرهنگی این واحد دانشگاهی اقدام به برگزاری جشن کتاب نموده است.
عین القضاتی گفت: رویکرد اصلی جشن امضای کتاب بیشتر به جای تجلیل معرفی مولفین به دانشجویان و عموم افراد جامعه بوده است، زیرا آنچه که باید در حفظ مولفین و سرمایه های فرهنگی دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد حمایت از این مولفین است که قطعا معرفی این افراد و آثار آنان به عنوان یکی از کارکردهای اصلی حمایت محسوب می شود.
ویبا بیان اینکه در جشن امضای کتاب، اساتیدی که سال گذشته از آن ها کتاب در حوزه فرهنگ چاپ شده برای معرفی به دانشجویان در این جشن دعوت می شوند، گفت: این معاونت برای معرفی هر چه بیشتر آثار این نویسندگان در نظر دارد سلسله نشست های تخصصی نقد آثار این نویسندگان را با حضور صاحب اثر، اساتید و دانشجویان در کتابخانه این واحد دانشگاهی برگزار کند.
گفتنی است در این آیین از 11 نفر از اساتید این واحد دانشگاهی که در سال گذشته کتابشان در حوزه فرهنگی چاپ شده بود، تجلیل و اثرشان مورد معرفی قرار گرفت و در کنار این مراسم نمایشگاه یک روزه کتاب برگزار و کتاب های این نویسندگان برای معرفی و فروش در این نمایشگاه ارائه شد.
این استاد دانشگاه مطرح کرد: حتی در تاریخ نگاری هایمان هم این وضعیت وجود دارد و به جز تعدادی محدود تاریخ نگار این ویژگی ها در اکثر تاریخ نگاری هایمان وجود دارد. بعد از تاریخ بیهقی شاهد هستیم تاریخ نگاری های که صورت گرفته خودش را به قلمرو ادبیات نزدیک می کند، به عنوان مثال در تاریخ جهان گشا نویسنده به قدری پیچیده گویی کرده و از آرایه های زبانی که ضرورت ندارد در آن به کار برده است.
وی ادامه داد: ویژگی واقعیت گریزی از قرن پنجم به بعد در ادبیات و فرهنگ ما شدت می گیرد و نمونه آن به نظر بنده داستان هایی هستند که از داستان های قدیم کپی برداری می شوند، یعنی عینیت گرایی و تجربه گرایی شاعر و نویسنده جای خودش را به ذهنیت گرایی می دهد.
یعقوبی گفت: رفته رفته وقتی به پایان سده پنجم می رسیم، کلا این وضعیت از شعر و ادبیات ما رخ بر می بردارد و ما با این ذهنیت گرایی روبرو هستیم که شاعران به خودشان زحمت نمی دهند، نگاهشان را پیرامون جهان بیرون از خود بیافکند و نگاهشان به شاعران و دفاتر بیگانه دیگر دوخته می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ادامه داد: متاسفانه این نگرش تا زمان مشروطه حاکم بر ادبیات کشور است، به همین خاطر است که شاید هیچ نمودی از واقعیت های بیرونی جامعه، ما در ادبیات خودمان شاهد نیستیم و یکی از نمودهای واقعیت گریزی که داریم، این است که نسبت به متون شعری که داریم، متون نثر نداشته و دلیلش هم این است که متون شعری بیشتر با تخیل یا همان نگاه فراسویی سر و کار دارد.
یعقوبی در پایان بیان کرد: دوره معاصر هم تقابل جدی بین نظریه و عمل در حوزه دانشی حاکم می شود و هم اکنون هم ادامه دارد، هم اکنون اگر بررسی کنیم درصد کمی از پایان نامه ها و مقالات کاربرد عملی و سودمند دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991098

وب گردی

وب گردی