از سامانه ای پرکاربرد برای مشتریان سازمان آب تا تولید محصولات معدنی و سنگ های تزیینی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد زاهدان گفت: یکی از نرم افزارهای دانشگاه آزاد زاهدان در سازمان آب استان به عنوان پرتال مشتریان این سازمان مورد استفاده عموم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در سال های اخیر پیشرفت های چشم گیری در حوزه های مختلف داشته است و توانسته در مسابقات و نمایشگاه های کشوری حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. استان سیستان و بلوچستان به دلیل دارا بودن منابع طبیعی بی نظیر و ظرفیت های منطقه ای و جغرافیایی فراوان می تواند سهم بزرگی در پیشرفت اای پزوهشی و تحقیقاتی کشور داشته باشد که در این راستا قطعا نیازمند توجه بیشتر و سیاست گذاری بهتر مسئولین مربوطه هم از لحاظ حمایت های معنوی و انگیزشی و هم از جهت مسائل مالی و بودجه ای خواهد بود.

دکتر محمد امین کاظمیان مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر، ۵ مرکز رشد در استان سیستان و بلوچستان موجود است، که به هر کدام از این مراکز، تقسیم وظایف بر اساس نوع، منطقه و شرایط و ظرفیت های موجود تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: واحد چابهار به علت دارا بودن آب های آزاد و ارتباط آبی با کشورهای دیگر، بیشتر در حوزه شیلات و گیاهان دریایی فعالیت می کند. همچنین واحد ایرانشهر در ماه های اخیر، روی گیاهان دارویی به طور بسیار ویژه ای تمرکز کرده است و در همین راستا، هفته گذشته استارتاپ ویکندی نیز در این واحد دانشگاهی برگزار شده است.

کاظمیان افزود: درواقع در مراکز رشد چند پروتکل مختلف در دوره پیش رشد و دوره رشد تعبیه شده است که طبق بخشنامه های سازمان مرکزی اداره می شوند، همچنین آیین نامه ای با عنوان خرید محصولات فناورانه وجود دارد که توسط معاونت پژوهشی واحد انجام می شود.

وی تصریح کرد: در این راستا، در حوزه بازاریابی و تجاری سازی با شرکت های دولتی مذاکراتی داشته ایم همچنین برای نرم افزارهای طراحی شده، بسیاری از مجوزات را اخذ کرده ایم و در کل سعی کرده ایم ارتباطات خوبی با فن بازار منطقه ای برقرار کنیم.

مدیر پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد زاهدان در ادامه گفت: اکثر محصولات و اختراعات پژوهشگران ما بر اساس شرایط و ظرفیت های استان طراحی شده است. برای مثال در واحد چابهار یکی از شاخص ترین محصولات ما آلژینات است که در حوزه دندانپزشکی استفاده می شود و گیاهی که در ساخت این محصول کاربرد دارد در سواحل چابهار به صورت فراوان یافت می شود پس این محصول با یاری مسئولین مربوطه می تواند در کل کشور بومی سازی شود و تولید انبوه گردد.

دکتر احمد مهربان معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان، دومین استان معدن خیز کشور است که متاسفانه بسیاری از ظرفیت های آن تا به امروز نادیده گرفته شده است. دانشگاه آزاد زاهدان در این راستا مرکزی با عنوان مرکز زمین، تحقیقات و علوم را تاسیس کرده است که تعدادی از دانشجویان و اساتید پژوهشگر ما در این مرکز به فعالیت می پردازند و تا کنون دستاوردهای خوبی نیز کسب کرده اند.

معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان بیان کرد: یکی از نرم افزارهای دانشگاه آزاد زاهدان در سازمان آب استان به عنوان پرتال مشتریان این سازمان مورد استفاده عموم قرار گرفته است. به همین ترتیب سعی داریم تا بقیه محصولات را نیز تجاری سازی کنیم که امیدواریم در این زمینه هم سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و هم مسئولین استانی حمایت های خود را از ما دریغ نکنند.

وی ادامه داد: همچنین ما در حوزه سنگ های قیمتی و تزیین آن ها و در حوزه محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی نیز فعالیت های خوبی داشته ایم که این اتفاق، برآیند سه نوع توده آب و هوایی مختلف در استان است که باعث وجود گونه های گیاهی و محصولات کشاورزی خاصی در این منطقه می شود.

مهربان افزود: همچنین یک مرکز تحقیقاتی تحت عنوان مرکز تحقیقات مطالعات اجتماعی زنان دایر کرده ایم که با هدف ارتقای ارزش های اجتماعی بانوان عزیز در جامعه و یک فرصت مناسب برای پرداختن علمی و آکادمیک به موضوعات و چالش های مربوط به زنان است که باید از آن به خوبی استفاده و حمایت گردد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بودجه پژوهشی دانشگاه در حوزه های بسیار خوبی هزینه شده است. در زمینه خرید دستگاه ها و لوازم مورد نیاز مراکز فناوری که هم برای دانشگاه درآمدزایی داشته است و هم دانش آموزان و پژوهشگران از قابلیت های پژوهشی آن بهره مند می شوند. همچنین به دلیل اینکه برخی از این دستگاه ها در دانشگاه های دولتی استان موجو نیستند، این فرصت به دانشجویان دانشگاه های دولتی نیز داده شده است تا از امکانات واحد دانشگاهی ما برای کارهای علمی و پژوهشی خود استفاده کنند.

مهربان در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در سال های اخیر به پیشرفت های علمی و پژوهشی بسیار خوبی دست یافته است و پژوهشگران این واحد در بسیاری از جشنواره ها و مسابقات نیز توانسته اند مقام کسب کنند و دستاوردهای خود را در سطح کشور ارائه دهند که امیدواریم حمایت های مالی و معنوی مسئولین استانی و سازمانی بیشتر از قبل گردد تا بتوانیم در راستای پیشرفت علمی و پژوهشی کشور عزیزمان ایران ثابت قدم باشیم.


انتهای پیام/

کد خبر: 991115

وب گردی

وب گردی