در عراق می‌مانیم تا حواسمان به ایران هم باشد

رئیس‌جمهور آمریکا با دفاع از تصمیمش برای پایان دادن به حضور نظامی این کشور در سوریه، گفت بخشی از نیروهای خارج‌شده از سوریه، در عراق مستقر خواهند شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که چهارشنبه شب در سفری از پیش اعلام‌نشده به دیدن نظامیان آمریکایی مستقر در عراق رفته بود، بار دیگر به دفاع از تصمیمش برای پایان دادن به مأموریت نظامی آمریکا در سوریه پرداخت و در عین حال گفت که بر خلاف برخی شایعات، آمریکا به حضور نظامی در عراق ادامه می‌دهد.

بر اساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید منتشر کرده، ترامپ که در جمع نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه «عین الاسد» در غرب عراق صحبت می‌کرد، گفت: «نیروهای ایالات متحده به نحوی قدرتمندانه، حساب‌شده و بابرنامه از سوریه خارج خواهند شد. کاملا حساب‌شده، کاملا بابرنامه. همزمان، به حضور ایالات متحده در عراق ادامه می‌دهیم تا از احیای داعش جلوگیری کرده و از منافع ایالات متحده حفاظت کنیم. تا همچنین هرگونه شکل‌گیری احتمالی دوباره داعش را زیر نظر داشته باشیم و همین‌طور تا ایران را هم زیر نظر داشته باشیم. حواسمان خواهد بود.»

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، در مورد وضعیت داعش گفت: «دو سال پیش، زمانی که من رئیس‌جمهور شدم، [داعش] گروه بسیار قدرتمندی بود. خیلی قدرتمند. اما الان دیگر قدرتمند نیستند... دو سال پیش به نقشه‌ای نگاه کردم و دیدم که کلی منطقه قرمز روی آن هست. اما الان فقط چند نقطه باقی مانده... به دقت حواسمان به داعش هست، به باقی‌مانده‌های داعش.»

انتقال بخشی از نظامیان آمریکایی از سوریه به عراق

رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار ادعای پیروزی آمریکا بر داعش، گزارش‌های منتشر شده در مورد انتقال بخشی از نیروهای خارج‌شده از سوریه به عراق را تایید کرد. او گفت: «به خاطر این دستاوردها، اکنون نیروهای نظامی ما می‌توانند از سوریه پیش خانواده‌هایشان بازگردند. برخی از آن‌ها می‌آیند و اینجا [در عراق] می‌مانند، اما بسیاری از آن‌ها به خانه بازمی‌گردند.»

هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از تصمیم ترامپ برای خارج کردن تمام نظامیان این کشور از سوریه خبر دادند. ترامپ بعدا با تایید این خبر، گفت داعش اکنون به طور کامل شکست خورده و نیازی به حضور نظامی آمریکا در سوریه وجود ندارد. وی چند ماه پیش هم اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود، اما بعدا گفت با درخواست فرماندهان نظامی برای تمدید موقت حضور نظامیان آمریکایی در سوریه موافقت می‌کند.

وی دیشب در مورد دلیل تغییر تصمیم چند ماه پیشش، گفت: «[نیروهای آمریکایی] سال‌ها پیش به اینجا (سوریه) آمدند. قرار بود فقط سه تا چهار ماه بمانند، خیلی وقت پیش بود. سال‌ها قبل بود... من از همان اول گفتم که مأموریت ما در سوریه این است که مراکز قدرت داعش را از آن‌ها پس بگیریم.»

او افزود: «ما ملت‌سازی نمی‌کنیم. بازسازی سوریه به راهکار سیاسی نیاز دارد. این راهکاری است که پول آن را باید همسایگان بسیار ثروتمند سوریه بدهند، نه ایالات متحده. بگذارید آن‌ها پولش را بدهند. پولش را خواهند داد.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به اعلام آمادگی عربستان سعودی برای پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار به بهانه بازسازی شهر ویران‌شده «رقه» سوریه و همچنین اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که گفته آنکارا با داعش مبارزه می‌کند، اشاره کرد و گفت: «ما با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.»

«قرار نبود مأموریت آمریکا همیشگی باشد»

ترامپ بار دیگر در توجیه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، گفت: «هیچ‌وقت قرار نبود حضور ما در سوریه بی‌پایان باشد، قرار نبود که دائمی باشد. هشت سال پیش رفتیم که فقط سه ماه آنجا باشیم، اما هیچ‌وقت آنجا را ترک نکردیم. اما الان داریم این کار درست را انجام می‌دهیم، داریم تمامش می‌کنیم.»

وی افزود: «یک سال پیش، من به ژنرال‌هایمان ۶ ماه وقت بیشتر [برای حضور] در سوریه دادم. من گفتم "بروید و دخلشان را بیاورید"... بعدا آن‌ها گفتند "۶ ماه دیگر هم به ما وقت بدهید"، گفتم "بروید و دخلشان را بیاورید." بعدا گفتند "می‌شود یک مقدار دیگر، یک ۶ ماهه دیگر؟"، من گفتم "نه، نه، خیلی از این ۶ ماه‌ها به شما وقت دادم." الان داریم کار متفاوتی می‌کنیم. الان داریم این کار را انجام می‌دهیم. داریم این کار را انجام می‌دهیم، بچه‌ها!»

ترامپ ادامه داد: «مردان و زنانی که [در ارتش] خدمت می‌کنند، مستحق این هستند که اهداف روشنی داشته باشند و با اطمینان بدانند که اگر این اهداف محقق شد، به خانه‌هایشان و پیش خانواده‌هایشان برمی‌گردند. هدف ما در سوریه همیشه پس گرفتن اراضی تحت کنترل داعش بود. بعضی گفته‌اند که ما ۹۹ درصد [آن اراضی] را پس گرفته‌ایم. این آماری است که مدام مطرح می‌شود. اگر به نقشه هم نگاه کنید، به قبل و بعد، به نظر همان ۹۹ درصد می‌آید.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس گفت: «حالا که این کار را انجام داده‌ایم، کشورهای آن منطقه باید اقداماتشان را بیشتر کنند و برای آینده مسئولیت بپذیرند. آن‌ها همینطور باید با باقی‌مانده‌های داعش مقابله کنند و خیلی راحت از پسشان برآیند، البته اگر تا زمانی که ما کارمان تمام می‌شود چیزی از آن‌ها مانده باشد.»

«باید پاداش مالی جنگیدن را دریافت کنیم»

وی در ادامه بار دیگر مسئله دریافت پول برای جنگیدن به نمایندگی از دیگر کشورها را مطرح کرد. او گفت: «هرچند اراده آمریکا می‌تواند لشگر تروریست‌ها را در میدان نبرد شکست دهد، اما هر کشوری خودش باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد برای مردمش چه آینده‌ای بسازد و اینکه حاضرند برای فرزندانشان چه فداکاری‌هایی انجام دهند. نباید اینطور باشد که آمریکا برای همه کشورهای کره زمین بجنگد و در بیشتر موارد هم چیزی بابتش دریافت نکند.»

ترامپ افزود: «اگر می‌خواهند ما بجنگیم، باید بابتش بها بپردازند، بعضی اوقات بهای مالی. بنابراین ما دیگر ساده‌لوح‌های جهان نیستیم. بچه‌ها ما دیگر ساده‌لوح نیستیم. دیگر به ما به چشم ساده‌لوح نگاه نمی‌شود. از اینکه اکثرا دارید اینطور [به نشانه تایید] سر تکان می‌دهید، کیف می‌کنم. دوباره دارند به ملت ما احترام می‌گذارند. دوباره محترم شده‌ایم.»

تقویت توان نظامی، بهترین راه حفظ صلح

رئیس‌جمهور آمریکا سپس هشدار داد که اگر تروریست‌ها به آمریکا حمله کنند، «با چنان تبعاتی روبرو خواهند شد که قبلا هیچ‌کس نظیرش را تجربه نکرده است.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افزایش بودجه نظامی آمریکا هم پرداخت و با تأکید بر اینکه ارتش آمریکا باید به فناوری‌های روز و بهترین تسلیحات جهان مجهز باشد، گفت: «ما به دنبال صلح هستیم. و بهترین راه برای داشتن صلح، قدرت است. زمانی که قدرتمند هستید، صلح دارید. اگر قدرتمند نباشید، می‌دانید که چه می‌شود... می‌دانیم که بهترین راه برای حفظ صلح، آماده بودن برای نبرد است و مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از درگیری، سرسختی کامل و آمادگی کامل برای نبرد است.»

آمریکا پلیس جهان نیست

ترامپ در ابتدای ورود به پایگاه نظامی، در جمع گروهی از خبرنگاران هم صحبت کرده است. بر اساس متن منتشره از این صحبت‌ها، او در این جمع هم عمدتا اظهاراتی را مطرح کرده که به نظامیان حاضر در پایگاه گفت.

او در توجیه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، به خبرنگاران گفته است: «[ژنرال‌ها] اخیرا گفتند "می‌توانیم وقت بیشتری داشته باشیم؟" من گفتم "نه، نمی‌توانید وقت بیشتری داشته باشید. به اندازه کافی وقت داشته‌اید. آن‌ها را نابود کردید. دخلشان را آوردیم".»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به صحبت‌هایش با رئیس‌جمهور ترکیه، گفته است: «گفت‌وگوی بسیار خوبی با رئیس‌جمهور اردوغان داشتم. او هم می‌خواهد آن‌ها (داعش) را نابود کند. او این کار را خواهد کرد. دیگران هم این کار را خواهند کرد، چون ما در منطقه آن‌ها هستیم و آن‌ها هم باید بخشی از بار هزینه‌ها را تقبل کنند، اما این کار را نمی‌کنند. اما از حالا این کار را خواهند کرد. اگر این کار را نکنند... آن‌ها (داعش) وارد جاهایی مثل ترکیه، روسیه، ایران و عراق و خیلی جاهای دیگر می‌شود.»

ترامپ افزود: «پس این‌ها باید خودشن شروع کنند به کار کردن، باید بهایش را بپردازند، چون ایالات متحده دیگر نمی‌تواند پلیس جهان باشد. نمی‌خواهیم این کار ر کنیم. می‌خواهیم از کشور خودمان مراقبت کنیم... منصفانه نیست که بار همه روی دوش ما، روی دوش ایالات متحده، باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در مورد اینکه ممکن است داعش بار دیگر در سوریه قدرت گیرد هم گفت: «اگر ببینیم چیزی که دوست نداریم دارد در ارتباط با داعش اتفاق می‌افتد، می‌توانیم آن‌ها را آنقدر سریع و سخت هدف قرار دهیم که اصلا نفهمند چه بر سرشان آمده.»

بر اساس اعلام یک مقام ارشد پنتاگون، انتظار می‌رود ظرف دو تا سه ماه آینده تمام نیروهای آمریکایی سوریه را ترک کنند. نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به دستور «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا به بهانه مبارزه با داعش به سوریه اعزام شدند. با وجود آنکه واشنگتن در ابتدا گفته بود این حضور نظامی بسیار محدود خواهد ماند، شمار نظامیان آمریکایی حاضر در سوریه مرتبا افزایش یافت. بر اساس آمارهای رسمی آمریکا در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نیروی نظامی در سوریه دارد، بی‌آنکه از دولت مرکزی سوریه یا شورای امنیت سازمان ملل متحد مجوزی داشته باشد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 991122

وب گردی

وب گردی