تجاری سازی محصولات پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی، قوانین مشخصی ندارد

مدیر کل امور پژوهشی واحد رودهن گفت: در حوزه سرمایه گذاری امور پژوهشی و تجاری‌‌سازی، قوانین مدون و مشخصی وجود ندارد که نیاز به بازنگری دارد و باید ساز و کاری مناسب برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شود که منافع واحدهای دانشگاهی هم حفظ شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با مدیر کل امور پژوهشی واحد رودهن انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو در زیر آمده است:

دکتر رضا کاظم‌پور مدیر کل امور پژوهشی واحد رودهن در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این واحد دانشگاهی گفت: در حال حاضر، یک مرکز رشد و 16 واحد و هسته فناور، 4 شرکت دانش بنیان در واحد رودهن داریم. از جمله محصولات تولید شده در این مرکز رشد، هسته‌‌ها و واحدهای فناور، تولید پودر نانو رنگ الکترواستاتیک است که یک رنگ آنتی باکتریال محسوب شده و در تجهیزات بیمارستانی استفاده می‌شود، اسکنرهایی در عمق 47 متری زمین تولید کردیم که برای پروژه‌های آب و فاضلاب و نفت کاربرد دارد همچنین 4 داروی گیاهی تولید کردیم که به تایید معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان غذا و دارو رسیده که به صورت پماد برای ترمیم زخم‌‌ها و مشکلات بعد از جراحی کاربرد دارد.

وی افزود: در مرکز رشد واحد روهن، یک دستگاه پوشش دهی لوله‌های آزمایشگاهی هم تولید کردیم که برای تولید لوله‌‌‌های خون‌‌گیری کاربرد دارد و در حال اخذ مجوز از وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است، همچنین تولیداتی در زمینه بتن‌‌های سبک و فوم که در ساختمان سازی کاربرد دارد داشتیم که تمامی این محصولات از مهم‌‌ترین دستاوردهای مربوط به مرکز رشد واحد رودهن می‌‌باشد. بعضی از این محصولات در مرحله تجاری سازی قرار دارد و بعضی دیگر به تجاری سازی رسیده است و از فروش این محصولات، دانشگاه یک تا پنج درصد بهره می‌‌برد.

مدیر کل امور پژوهشی واحد رودهن در ادامه درباره کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای در واحد رودهن و چگونگی چرخیدن چرخ این واحد دانشگاهی خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است، هنوز هم بخش عمده درآمدهای کلیه واحدهای دانشگاهی بر محور شهریه‌های دانشجویی قرار دارد اما در عین حال طرح‌‌های برون دانشگاهی و قرارداد با ارگان‌‌ها و سازمان‌های مختلف منجر به درآمدزایی خواهد شد، در همین راستا، دانشگاه آزاد رودهن از سال 93 تاکنون 18 طرح برون دانشگاهی انجام داده که 50 میلیون تومان برای این واحد دانشگاهی درآمدزایی داشته است و برای انجام این طرح‌‌ها با ارگان‌‌های مختلفی چون پژوهشگاه صنعت نفت، شهرداری و اداره آب و فاضلاب قرارداد‌‌هایی منعقد کردیم که برای دانشگاه درآمدزایی داشته است.

کاظم‌پور یاد آور شد: در سال گذشته، بیش از 10 کارگاه تخصصی و مهارت آموزی در واحد رودهن داشتیم که برای ما درآمد‌زایی مناسبی داشته، دانشگاه آزاد رودهن، یک مرکز رشد پیشرفته دارد و تنها دانشگاهی در شرق تهران هستیم که یک مرکز رشد فعالی داریم و محصولات و دستاوردهای مهمی را در عرصه بین‌‌المللی و داخلی ارائه کردیم، همچنین اشتغال‌‌زایی مناسبی را برای تعدادی از دانشجویان واحد رودهن در مرکز رشد این واحد دانشگاهی ایجاد کردیم و با ایجاد 3 مرکز تحقیقاتی در سال آینده گام‌های تحقیقی و پژوهشی خود را استوار خواهیم کرد که در مجموع، طی یک‌‌سال گذشته از طرح‌‌های برون دانشگاهی 300 میلیون تومان درآمد کسب کردیم.

وی درباره چالش‌‌ها و مشکلات موجود در امور پژوهشی دانشگاه آزاد تاکید کرد: در حوزه سرمایه گذاری امور پژوهشی و تجاری‌‌سازی، قوانین مدون و مشخصی وجود ندارد که نیاز به بازنگری دارد و خوشبختانه در مدیریت جدید، بخش‌‌هایی از مشکلات امور پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی رفع شده اما باید ساز و کاری مناسب برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شود که منافع واحدهای دانشگاهی هم حفظ شود. در واحد رودهن ارتباط بسیار نزدیکی با اداره صنعت و معدن شهرستان دماوند داریم و سعی کردیم در شوراهایی که در مراکز رشد داشتیم، رئیس اداره صنعت و معدن این شهر را عضو شورا کنیم که در آنجا نماینده این اداره حضور دارد و به این ترتیب در بسیاری از امور مربوط به این اداره در راستای دریافت مجوزهای مرتبط و انعقاد قراردادها و تفاهم‌‌نامه‌‌ها روند کارها تسهیل و سرعت می‌‌یابد.

گفتنی است، پس از تأسیس و راه اندازی واحدهای اولیه دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهایی از جمله تهران، با فاصله زمانی تقریباً یک سال، در ۱۴ آبان ۱۳۶۲، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن فعالیت خود را آغاز کرد و با تاسیس این واحد دانشگاهی در شهر رودهن باب جدیدی در مسیر توسعه این شهر گشوده شد. روند توسعه واحد رودهن از سال ۱۳۶۵ آنقدر سریع بود که به تغییر روند مهاجرت، افزایش جمعیت و ساخت و ساز و ایجاد تغییرات گسترده اقتصادی_اجتماعی در این شهر منجر شد و این اثرات مثبت در مسیر پیشرفت و آبادانی شهر رودهن همچنان سیر صعودی خود را طی می کند.

یکی از بانیان اصلی راه اندازی این مرکز آموزش عالی در شهر رودهن مرحوم آیت الله سید احمد میرخانی بود.

وی از معدود افرادی بودند که در کنار امور مذهبی، تألیف و خلق آثار مذهبی، به فعالیت ها و امور فرهنگی و اجتماعی اشتیاق و شور فراوانی داشت. از جمله فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برجسته ایشان واگذاری اولین ساختمان و کسب موافقت سازمان مرکزی برای تأسیس دانشگاه در رودهن بود.

این واحد دانشگاهی دارای ۱۲۱ باب آزمایشگاه، کارگاه، سایت و تجهیزات رایانه‌ای، کارگاه‌های سمعی و بصری، چهار سالن اجتماعات و آمفی تئاتر با ظرفیت دو هزار نفر است. این دانشگاه با دارا بودن بیش از ۱۱۰ هزار مترمربع ساختمان در قالب دو مجتمع آموزشی، و همچنین حدود ۳۲ هزار مترمربع ساختمان در حال احداث، مالک ۷۶ هکتار زمین ملکی است که ۲۰ هکتار از آن اختصاص به مزرعه آموزش کشاورزی دارد. بیمارستان ۹۶ تختخوابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز در ۱۰ هکتار زمین در حال ساخت بوده و جزو پردیس واحد پزشکی تهران شده‌است. درحوزه مدارس سما نیز یک مجتمع آموزشی با ۳۵۴ دانش آموز درمقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و یک آموزشکده فنی وحرفه‌ای با ۱۲۶۶ دانشجو از جمله ملحقات این واحد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991129

وب گردی

وب گردی