وقتی فتنه 88 آتش تهیه تحریم های جدید می شود

وقتی تاریخ تحریم ها را علیه کشورمان بررسی می کنیم متوجه می شویم این روند از فتنه 88 به بعد با خیانت سران فتنه تشدید شده و عرصه را بر ملت رشید ایران در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و دیگر عرصه‌ها تنگ تر کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، تحریم واژه‌ای نام‌آشنا در تاریخ سیاسی ایران است. واژه‌ای که بیانگر اقداماتیست که کشورمان را همواره با محدودیت‌هایی در عرصه‌هایی چون اقتصاد، سیاست، حقوق بشر و ... مواجه کرده است. با نگاهی به تاریخچه تحریم‌ها متوجه می‌شویم اولین اقداماتی که در این خصوص برای ایران به‌کاررفته مربوط به دوره دکتر محمد مصدق وزیر وقت حکومت پهلوی می‌شود. زمانی که او می‌خواست صنعت نفت را ملی کند با اقدامات و تحریم‌های انگلیس مواجه شد. اما باید گفت اولین تحریم‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی ایران بر کشورمان اعمال شد مربوط به اول خرداد ۱۳۵۹ می شود. آمریکا رسماً از این روز تحریم‌های اقتصادی خود را آغاز گرد. این اقدامات با همراهی اتحادیه اروپا سخت‌تر و سنگین‌تر شد. به‌طوری‌که گستره چنین تحریم‌هایی در مواردی به موضوع تروریسم و حقوق بشر هم رسید. ولی این اقدامات از سال 88 به بعد رنگ و بوی دیگری گرفت. سالی که در ایران فتنه‌ای بزرگ روی داد و کشور را تا لبه پرتگاه سقوط برد ولی با بصیرت و همراهی مردم همیشه درصحنه ایران این بحران هم با موفقیت سپری شد.

درخواست اوباما

انتخابات سال 88 با تحولاتی همراه بود که گفتن آنها خالی از لطف نیست. تا قبل از اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 رخ دهد جمهوری اسلامی ایران به اقتدار زیادی در عرصه بین‌الملل رسیده بود. به‌طوری‌که رئیس‌جمهور آمریکا طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار مذاکره بین کشورش و جمهوری اسلامی ایران شده بود. در این خصوص سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی در اجلاسیه جامعه مدرسین درباره این نامه گفت: «تنها 2 روز مانده به انتخابات، اوباما نامه‌ای به رهبر انقلاب می‌نویسد و به‌صراحت اعتراف می‌کند که بدون جمهوری اسلامی مسائل منطقه و بین‌الملل حل نخواهد شد.»

هرچند اوباما در پیام نوروزی همان سال به‌طور صریح اعلام کرد: «می‌خواهم با رهبران ایران صریح صحبت کنم.» همین اظهارات نشان می‌دهد ایران تا آن زمان به قدرت زیادی در عرصه بین‌المللی رسیده بود که رئیس‌جمهور وقت آمریکا با ادعای اینکه آمریکا برترین ارتش دنیا را دارد روی به مذاکره و صحبت با مقامات کشورمان آورده بود. اما چنین موضعی به‌یک‌باره با فتنه 88 تغییر کرد. به‌طوری‌که از آن به بعد ما شاهد این هستیم که جهان متحدتر و با انسجام بیشتری در برابر کشورمان می‌ایستد و حتی در تحریم‌ها، آمریکا را همراهی می‌کند. باید گفت در سال 88 پیام‌های بدی از سمت فتنه گران به خارج مخابره شد که بر همین اثر تحریم‌هایی با شدت و حدت بیشتر علیه کشورمان به وجود آمد.

نامه خیانت کاران

تنها دریکی از موارد، سران فتنه 88 و فتنه گران با نوشتن نامه‌ای به مایکل لدین مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا و دستیار رامسفلد وزیر دفاع اسبق آمریکا خواستار تحریم‌های بیشتر اقتصادی علیه ایران شدند. حداد عادل نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: «آنها (فتنه گران) به آمریکایی‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید جنبش سبز به پیروزی برسد ایران را تحریم اقتصادی کنید چون می‌خواهد بمب اتمی بسازد، به ایران فشار وارد کنید تا مردم از ما حمایت کنند و در برابر جمهوری اسلامی بایستند.»

با اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام داد فروش نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روزبه 1.1 میلیون بشکه رسید. این میزان خرید هم فقط برای پنج کشور یعنی چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه می‌توانستند برای دوره‌های زمانی شش‌ماهه قابل تمدید، دریافت کردند. یکی دیگر از تأثیراتی که فتنه 88 بر روی تحریم‌های ایران داشت تصویب قطعنامه1929 بود. جامعه بین‌الملل که در اثر اقدامات اغتشاش‌گران و آمریکا قطعنامه‌ای علیه کشورمان به تصویب رساند که تحریم‌ها را به حوزه‌های دیگری مثل مسائل نظامی و موشکی تسری داد. این بار فشار و محدودیت‌های بیشتری گریبان گیر کشور می‌شد. قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است که در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ به تصویب این شورا رسید و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران وضع کرد. این قطعنامه آغاز چهارمین دور تحریم‌های علیه ایران است. بر اساس این قطعنامه ایران نباید از هیچ فعالیت تجاری مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و دیگر مواد هسته‌ای یا فناوری دیگر کشورها بهره‌مند شود و تمامی کشورها می‌بایست از انتقال هرگونه تانک، خودروهای زرهی، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، توپخانه کالیبر بالا، کشتی‌های نظامی، موشک و سیستم‌ها و قطعات مرتبط با آن‌ها به ایران خودداری کنند. اگر ایران تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و باز فرآوری خود را متوقف کند، این قطعنامه به حالت تعلیق درخواهد آمد.

ادامه سلسله تحریم ها

اما این تنها یکی از مواردی بود که کشورمان را با اعمال محدودیت در برخی از فعالیت‌هایش مواجه کرد. ولی تحریم‌های دیگری هم اعمال شدند که باعث شد عرصه بر کشور تنگ شود. در 90/11/03 کشورهای عضو اتحادیه اروپا در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران به‌منظور وادار کردن کشورمان به صرف‌نظر از برنامه هسته‌ای خود، با اعمال تحریم تدریجی بر نفت ایران و بانک مرکزی موافقت کردند. طبق توافق اعضای اتحادیه اروپا، ازاین‌پس انعقاد هرگونه قرارداد جدید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بخش نفتی ایران ممنوع خواهد بود و تمامی قرارداهای جاری میان اروپا و بخش نفت ایران نهایتاً تا اول ژوئیه لغو خواهد شد.

این تحریم تنها یکی از ده موردی است که علیه کشورمان تنها در سال 1390 اعمال‌شده است. این روند تا امروز هم ادامه داشته است به‌طوری‌که می‌توان چنین سلسله‌ای از تحریم‌ها را ادامه همان فتنه‌ای دانست که در سال 88 رقم خورد و باعث شد تا کشور با مشکلات زیادی در عرصه داخلی و خارجی مواجه شود.

طی آخرین تحریم‌های آمریکا، تمرکز این کشور بر تحریم خرید مقداری نفت خام از ایران به امید کاهش درآمدهای ارزی کشورمان و ایجاد اخلال در نظام ارزی ،عدم توانایی در اداره امور و هزینه‌های ارزی کشور صورت گرفته است.

با این اوصاف شاید بتوان گفت اوضاع سخت تحریم‌ها علیه کشورمان حاصل گرای فتنه گران و سرانشان در سال 88 است. افرادی که در کمال وقاحت طی اقدامات خود باعث شدند کشور به ورطه سقوط کشانده شود. بعد از اتفاقات سال 88 هم تحریم‌های اقتصادی فشار زیادی را توانست بر کشور و مردم وارد کند که آثار و تبعات آن را می‌توان تا امروز دید.بی‌شک خیانت فتنه گران در قبال ملت ایران هیچ‌وقت از صحنه روزگار پاک نخواهد شد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهی پیام/

کد خبر: 991175

وب گردی

وب گردی