اصلاح چرخه معیوب توزیع میوه و تره بار در کشور به کمک استارتاپ‌ها

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، گفت: راه اندازی سامانه بازرگام برای توزیع میوه، چرخه معیوب توزیع میوه و سبزیجات در کشور را اصلاح می کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از سامانه بازرگام و امضای تفاهم نامه با اتحادیه میوه و تره بار و شهرداری منطقه دو تهران، با اشاره به ضرورت حمایت از استارتاپ های حوزه توزیع میوه و تره بار، در کشور بیان کرد: چند سالی است که به واسطه برنامه محوری توسعه زیست بوم نوآوری برای توسعه کسب و کارهای نوپا، هر روز شاهد یک اتفاق تازه و شکل گیری یک کسب و کار تازه در زمینه خدمت رسانی به مردم هستیم.


وی افزود: تا چند سال پیش، صحبت در خصوص کسب و کارهای نو در کشور دور از ذهن بود؛ اما امروز فعالیت در این حوزه برای جوانان یک افتخار محسوب می شود و گامی مثبت در جهت توسعه زیربنای اقتصاد کشور بر اساس اقتصاد دانش بنیان برداشته شده است.
به گفته قادری‌فر، با راه اندازی سامانه بازرگام، یکی دیگر از زنجیره های نیاز در کشور که ارزش افزوده زیادی برای اقتصاد ایجاد می کند شکل گرفت و چرخه معیوب توزیع میوه و سبزیجات در کشور، اصلاح می شود.


وی همچنین تصریح کرد: گاهی تفاوت قیمت میوه از مزرعه تا سبزیجات 700 درصد است که این موضوع به دلیل وجود واسطه ها و دلالان اتفاق می افتد. سامانه بازرگام به دنبال اصلاح این چرخه معیوب و تعیین قیمت واقعی میوه مصرفی مردم است.
رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی ادامه داد: این استارتاپ جوان به کمک راه کارهای نوآورانه اقدام به خدمت رسانی به مردم کرده و میوه را با قیمت مناسب از باغدار تهیه کرده و به دست مشتریان می رساند.
قادری‌فر همچنین بیان کرد: دستگاه های حاکمیتی نیز همکاری خوبی در این زمینه دارند و برای توسعه استارتاپ ها همه تلاش خود را می کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: برای راه اندازی این استارتاپ، همکاری خوب مدیریت شهری را داشتیم و عزم جدی برای شکل گیری استارتاپ میوه در شهرداری منطقه دو وجود دارد.


به گفته قادری‌فر، پایه های شکل گیری استارتاپ میوه در کشور حدود یک سال و نیم پیش بنا نهاده شد که در این مدت به دنبال شناسایی استارتاپ های فعال در این حوزه و رفع موانع پیش روی توسعه این کسب و کار نو بودیم.


وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این طرح، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، وزارت کار و تعاون اجتماعی و شهرداری منطقه 2 شهر تهران به معاونت علمی کمک کردند و یک همکاری و هم افزایی خوبی در این زمینه شکل گرفت.
رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی همچنین بیان کرد: توسعه استارتاپ ها دو نتیجه مثبت دارد که یکی ایجاد اشتغال در کشور و دیگری خدمت رسانی بیشتر به مردم است که در تلاش برای توسعه این نوع کسب و کارها در کشور هستیم.


وی در ادامه اظهار کرد: برگزاری ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران و دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت که توسط معاونت علمی در حال برگزاری است نیز با هدف توسعه کسب و کارها و فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان در کشور برپا شده است.
امیرحسین رضایی‌‌نژاد مدیر عامل استارتاپ بازرگام نیز در ادامه این مراسم، گفت: ایده شکل گیری سامانه بازرگام یک سال و نیم پیش شکل گرفت؛ ولی به دلیل وجود مشکلات مختلف بر سر راه محصولات تند مصرف، مانند وجود ضایعات فراوان، تاریخ مصرف کوتاه و مشکلات حمل و نقل، این نوع استارتاپ ها هنوز در کشور به خوبی شکل نگرفته است و سرعت رشد آنها کم است.
وی ادامه داد: در این استارتاپ، یک زنجیره کاملی بین باغدار و مصرف کننده ایجاد می شود و با حذف واسطه ها، میوه با قیمت پایینی به دست مشتری می رسد.


به گفته این فعال دانش بنیانی در کشور، با اجرای این مدل، بین 25 تا 30 درصد هزینه مصرف میوه در کشور کاهش می یابد و مردم توان بیشتری برای خرید میوه خواهند داشت. میوه های سفارشی نیز در پاکت های سنگی توزیع می شود؛ یعنی برای تهیه این نوع پاکت ها از کاغذ و درخت استفاده نمی شود بلکه از نوعی سنگ تهیه شده و قابل بازیافت نیز هست.

انتهای پیام/

کد خبر: 991187

وب گردی

وب گردی