روایتی از یک قهرمان اقتصادی در جشنواره ایران ساخت

"عالی نسب" روایتی از یک قهرمان ملی است که با دستان خالی و حداقل امکانات نخستین خطوط تولید برخی از صنایع را در کشور راه اندازی کرد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، تصاویری از لوله هایی که به داخل زمین می روند برای استخراج طلای سیاه. کارگرانی که در تلاشند. حضور نیروهای انگلیس و بهانه ای برای استعمار ایران. اینها نمایی از صحنه های ابتدایی مستند "عالی نسب" است. فیلمی با پس زمینه تاریخی که به معرفی قهرمانی ملی اما تاثیرگذار می پردازد. سید میر مصطفی عالی نسب شخصیت محوری این داستان است که زندگی پر فراز و نشیبی دارد. همچنین به دلیل پیوند خوردنش با برخی اتفاقات تاریخی همچون ملی شدن صنعت نفت از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است.

فیلم مستند "عالی نسب" به کارگردانی مهدی عوض زاده در دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت به نمایش در آمد. مستند روایتگر زندگی مصطفی عالی نسب است و علاوه بر اینکه با صحنه هایی از قدیم و زمان مصدق داستان را پیش می برد از افرادی به عنوان مصاحبه شونده نیز برای روایت داستان بهره می برد. شخصیت محوری داستان عالی نسب درگذشته است و به همین علت از عکس های برای نمایش استفاده شده است.

یک نکته جالب در این فیلم نمایش نقاشی از مرحوم عالی نسب است که با پیشرفت فیلم و هرچه عالی نسب به مدارج بالاتری می رسد این نقاشی نیز کامل می شود. بیشتر افراد، عالی نسب را با برند تولیدکننده اولین سماور و بخاری دستی در ایران می شناسند اما او را باید یکی از صنعتگران فعال و موفق این مرز و بوم بدانیم. فردی که مشاغل پردرآمد را رها می کند و به تولید کالای ایرانی روی می آورد. این فیلم با پخش مراسم سخنرانی در سالگرد مرحوم عالی نسسب تمام می شود.

مهدی عوض زاده کارگردان این فیلم مستند اظهار کرد: قبل از ساخت فیلم اشنایی زیادی با شخصیت مرحوم عالی نسب نداشتم و حتی نمی دانستم. در نشریه ای مطالبی را راجع به وی خواندم که جذاب بود و همین باعث شد تحقیقات بیشتری انجام دهم و این اثر ساخته شود. اثار درباره ورزشکاران و شخصیت های دیگر زیاد ساخته شده است اما کمتر درباره شخصیتی همچون عالی نسب که الگوی فکری است اثاری ساخته شده است.

عوض زاده در ادامه بیان کرد: شاخه های مختلف هنری در انتقال سریع و جذاب پیام نقش اساسی دارد. سینما و فیلم نیز در فرهنگسازی موضوعات خصوصا موضوع ملی حمایت از تولیدات ایران ساخت موثر است.

این کارگردان درباره برگزاری جشنواره ایران ساخت گفت: شرکت کنندگانی که در دوره گذشته جشنواره حضور داشتند این رویداد را اتفاقی مناسب برای دیده شدن و نمایش اثار دانستند. اما فکر می کنم دبیرخانه جشنواره باید در طول سال فعال باشد تا هنرمندان دقیق با اهداف و رویکردهای جشنواره آشنا شوند.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» 4 تا 8 دی ماه سال جاری برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 991189

وب گردی

وب گردی