پیشتازی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات در فناوری نانو

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در مولد و نه مقلد بودن دانشگاه برای تولید علم و فناوری کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های گذشته با جهش چشمگیر در زمینه علم و فناوری به خصوص نانو توانسته است کمک شایانی به پیشرفت و پویایی علمی کشور کند. پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد در شاخه های علمی نظیر نانو، محیط زیست، بازی های کامپیوتری، پدافند غیرعامل و فناوری های نوآوری توانسته اند کارهای مهمی و اختراعاتی را انجام دهند.

همچنین با جهت دادن این اختراعات در راستای همگرایی با صنعت و تجاری سازی محصولات نسبت به رفع مسائل عدم هماهنگی بین صنعت و دانشگاه اقدام کنند که این با اعتماد‌به‌نفس استادان و دانشجویان، افتخار به کار علمی بومی، نوآوری و فرهنگ‌ سازی برای تولید علم امکان پذیر است. همچنین برگزاری این نمایشگاه، می تواند به چرخه تولید، انتشار و به کار‌گیری علم یا همان تجاری سازی کمک کند.

در این راستا با مخترعین و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات به گفت و گو پرداخته ایم تا با طرح های پژوهشی و اختراعات آنان بیشتر آشنا شویم.

ساخت راکتور نوری؛

علی هاشمی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در خصوص ساخت راکتور نوری، گفت: من به همراه دوستان یک گروه تحقیقاتی را تحت مدیریت دکتر شریعتی تشکیل دادیم که به صورت تخصصی و منسجم روی شاخه های مختلف جلبک کار می کنیم. راکتوری که در نمایشگاه امسال رونمایی کردیم در واقع یک نوع راکتور زیستی و نوری است که به صورت خاص هدف ساختش افزایش نسبت سطح به حجم برای افزایش جذب نور است.

هاشمی افزود: دریاچه ارومیه در فصول گرم سال رنگ قرمز و نارنجی می شود که به دلیل وجود میکرو جلیک نمکدوس است. این نوع جلبک به دلیل نمک موجود در دریاچه می تواند به رشد خود ادامه دهد و تحت شرایط نوری بسیار زیاد می تواند متابولیسم های ثانویه مثل بتاکاروتن که خاصیت ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی دارد را تولید کنند. با کمک این سیستم و پایلود موجود در آن، می توانیم فرآیند دریاچه ارومیه را شبیه سازی کنیم و جذب نور داشته باشیم.

در ادامه این مخترع دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون اهداف ساخت این راکتور، تصریح کرد: در مرحله اول قصدمان تولید رنگدانه و آنتی اکسیدان خاص برای تولید انواع داروهای ضد سرطان است. در مرحله دوم به عنوان رنگدانه طبیعی در انواع صنایع غذای که رنگ کاملا خوراکی برای انسان است، مورد استفاده قرار می گیرد. در مرحله سوم برای تولید صابون بهداشتی و آرایشی و انواع کرم ها بر پایه لیپید ها یا چربی ها از این گونه خاص جلبک استفاده می شود و در مرحله آخر از لاشه سلول ها یا سلول های پاره شده برای تولید انواع غذاها برای ماهی های اکواریومی و غذای دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با تاکید بر هم راستایی محصولات پژوهشی با نیاز صنعت و تجاری سازی، گفت: گروه ما برای استفاده بهینه از محصولات و درآمدزایی در قالب طرح های شرکت های دانش بیان زیر شاخه های دانشگاه اقداماتی صورت می گیرد که در صورت ثبت برای صنعتی سازی در سطح صنعتی آن وارد عمل خواهیم شد.

هاشمی افزود: آزمایشگاه شیخ بهایی واحد علوم و تحقیقات زیرساخت های مناسب و مطلوبی دارد؛ اما اگر ما بخواهیم سمت و سوی پژوهش های خود به رقابت با محصولات خارجی و جهانی پیش ببریم، نیازمند مجهز شدن آزمایشگاه ها به وسایل به روز و مواد اولیه است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات تسهیلاتی برای پژوهشگران به صورت جزئی در نظر دارد که شاید نتواند انگیزه برای پژوهشگران تولید و ایجادکند، اگر دانشگاه بتواند حمایت های خود را کلی و جامع کند بسیاری از مشکلات بر سر راه تحقیق و پزوهش حل می‌شود نظیر کمک مالی به پژوهشگران برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی که باعث دیده شدن حرکات علمی ایران در دنیا می شود.

ساخت ابرخازن؛

لیلا فکری دانشجوی پسا دکتری فیزیک واحد علوم و تحقیقات گفت: من موفق به طراحی و ساخت ابر خازن که می تواند در حد 500 فاراد ذخیره بار الکتریکی داشته باشد، شدم. این خازن نمونه خارجی و داخلی ندارد.

فکری در خصوص مکانیسم و کارکرد این خازن بیان کرد: در این خازن از یک برگ کاغذ معمولی می توانیم جریان الکترسیته تولید کنیم به این صورت که با کد کردن نانو مواد روی یک برگ کاغذ و استفاده از یک الکترولیت خاص می شود ذخیره بار الکترنیکی را داشته باشیم. ماندگاری و طول عمر این محصول فوق العاده زیاد است که از مزایای منحصر به فرد این محصول محسوب می شود.

مخترع دانشگاه آزاد اسلامی ارزآوری را از اهداف ساخت این خازن دانست و افزود: برای رفع تمام شدن باتری موبایل در کوتاه مدت، تصیم برای طراحی باتری موبایل با ذخیره بار الکترونیکی طولانی مدت گرفتم که علاوه بر کم وزن و قابل جابه جایی و ارزان قیمت، بتواند ارز‌آوری برای کشور داشته باشد. برای تجاری سازی ایمیل همکاری از سوی شرکت های آیفون و سامسونک دریافت نموده ایم.

وی افزود: محصول دیگر، ساخت حسگر هیدروژنی در ایران است. برای این منظور ابتدا نانو مواد که توانایی ذخیره گاز هیدروژن را دارند، انتخاب و مورد سنتز قرار گرفت و بعد اقدام به طراحی و ساخت سنسور کردم.

فکری تصریح کرد: گاز هیدروژن سبک، بی وزن، بی رنگ و غیرقابل اشتغال است به همین دلیل نشت این گاز را کمتر متوجه می شویم و ممکن است انفجار در محیط زیست ایجاد کند، این نوع از حسگر نشست هیدروژن را اعلام می کند. اگر بخواهیم از انرژی این نوع از گاز در خانگی و صنعتی استفاده کنیم به این نوع از حسگر احتیاج داریم.

ساخت مگنت جراحی؛

احسان خولی دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات گفت: معمولا در هنگام جراحی قلب تپنده، ضربان قلب را پایین می آورند که این عوارض بسیاری دارد که بعدها می تواند منشاء یکسری بیماری ها شود، همچنین ممکن است حرکت دست پزشک خطا رود و دیواره سالم را بسوزاند یا پاره کند برای حل این مشکلات تصمیم به طراحی این دستگاه گرفتیم که حرکات قلب را پیش بینی می کند و با استفاده از میدان مغناطیسی که وجود دارد و نوعی مگنت شروع به کنترل حرکات حین عمل می کند. با به کاری گیری این دستگاه عوارض جانبی جراحی به کمترین حالت خود می رسد.

ساخت فیلتر تصفیه پساب لبنی؛

آیناز قلی زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر صنایع گفت: در یک پروژه مشترک بین پلیمر و صنایع غذایی موفق به تولید نوعی فیلتر برای تصفیه پساب لبنی شدم.

پساب لبنی با ورود به محیط زیست آلودگی زیادی به وجود می آورد و علاوه بر آن مواد غذایی در پساب لبنی ارزش غذایی زیادی دارند؛ اما به عنوان پساب دور ریخته می شوند و امکان جداسازی آن وجود ندارد اما با استفاده از این فیلتر که یک قسمتی از آن مربوط به نانو هم می شود، هم پساب لبنی تصفیه می شود و هم آب به چرخه قبلی بر می گردد و اینکه ماده ای که از پساب لبنی جدا کردیم و ارزش غذایی دارد را توسط یک پوشش خوراکی تهیه کردیم که با کشیدن این پوشش روی مواد غذایی مثل موز مدت ماندگاری مواد بالا می رود.

ساخت فیلتر تصفیه پساب نفتی؛

مسعود بارانی دانش آموخته مهندسی نفت واحد علوم و تحقیقات گفت: در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت آب و پساب کارخانجات صنعتی است و کشور ما نیز به شدت درگیر مشکلات تصفیه و پساب شرکت نفت پتروشیمی و پالایشگاه ها است. ما برای حل این مشکل و با استفاده از یک روش نانو فناوری بر اساس مواد نانو، موفق به تولد موادی شده ایم که با استفاده از کمترین زمان و هزینه ممکن، بیشترین فایده و بازدهی را دارد. این مواد قادر هستند در کمتر از 30 ثانیه هرنوع پسابی را از نوع هر آلاینده ای که داشته باشد را به حد آب کشاورزی و در مراحل بعدی به حد آب شرب می رساند.

وی برای تجاری سازی محصول افزود: در حال حاضر با وزارت نیرو و وزارت نفت در حال انعقاد قرارداد هستیم. این طرح نمونه خارجی و داخلی ندارد و بسیار نوآور و جدید است.

بارانی در پایان خاطر نشان کرد: در کشورهای خارجی از طرح های پژوهشی مالیات گرفته نمی شود؛ اما جالب است در ایران به جای کمک مالی از پژوهشگران مالیات هم گرفته می شود.

در پایان می توان گفت؛ دانشگاه که به‌ جای تولید علم به ‌دنبال تقلید علم و عدم نوآوری علمی باشد دیگر دانشگاه نیست، بلکه یک موسسه صرفاً آموزشی است. پس بر دانشگاه ها لازم است با حمایت معنوی و مالی از پژوهشگران جوان، آنان را در راه نوآوری ایده فکری و تجاری سازی آن کمک رسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991248

وب گردی

وب گردی