نمایندگان مجلس تخصیص بودجه دانشگاه ها را بازنگری کنند

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات درخواست داریم تا در رابطه با تخصیص بودجه دانشگاه‌ها بازنگری جدی داشته باشند و حداقل به اندازه افزایش حقوق، افزایش بودجه را لحاظ کرده و اهمیت بیشتری برای این حوزه قائل شوند.

دکتر احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: متاسفانه بودجه پژوهشی دانشگاه ها به طور تفکیک شده نیست؛ زیرا مجلس شورای اسلامی بودجه کل دانشگاه را به صورت یک جا تخصیص می دهد و پس از آن در دانشگاه ها توسط هیات امنا به بخش های مختلف آموزشی، پژوهشی و ... تقسیم بندی می شود.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که در زمینه بودجه پژوهشی دانشگاه ها با آن روبه رو هستیم این است که با توجه تصویب قانون 20 درصد افزایش حقوق کارمندان و استادان دانشگاه در سال آینده و همچنین افزایش 14 درصدی بودجه دانشگاه ها در سال جدید قطعا بودجه پژوهشی دستخوش تغییراتی خواهد بود و در صورت نیاز، مجبوریم از بودجه تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه بزنیم تا در پرداخت حقوق کارکنان و استادان مشکل و کمبودی ایجاد نشود.

معتمدی افزود: پیش بینی این اتفاق به این دلیل است که با این روند، افزایش حقوق نسبت‌به افزایش بودجه بیشتر خواهد بود و همین موضوع موجب کم شدن بودجه پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در سال آینده خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این راستا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات درخواست داریم تا در رابطه با تخصیص بودجه دانشگاه ها بازنگری جدی داشته باشند و حداقل به اندازه افزایش حقوق، افزایش بودجه را لحاظ کنند و اهمیت بیشتری برای این حوزه قائل شوند.

معتمدی در ادامه گفت: البته دانشگاه امیرکبیر با استفاده از انعقاد قراردادهای صنعتی که برای طرح های تحقیقاتی خود در نظر می گیرد تا حد زیادی اثر کمبود بودجه های پژوهشی را کمرنگ کرده است؛ اما با توجه به شرایط تحریمی فعلی کشور، مراکز صنعتی هم شرایط مناسب و ایده آلی ندارند و نمی توانند در بسیاری از مواقع با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی همکاری لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: با این حال، مسئولان دانشگاه با تمهیداتی که انجام شده است، تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا نخبگان و پژوهشگران ما برای طرح های تحقیقاتی خود مشکل بزرگی نداشته باشند و خوشبختانه تا به امروز هم معضل بزرگی در این زمینه نداشته ایم و امیدواریم با همکاری مسئولان و فراهم آوردن امکانات و تجهیزات مناسب در آینده نیز مشکل خاصی در این حوزه به وجود نیاید تا دانشجویان و نخبگان ما بتوانند در شرایط مطلوبی فعالیت ها و تحقیقات خود را ادامه دهند.

معتمدی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با یاری خداوند و همکاری همه جانبه مسئولان مربوطه در مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم و همچنین خود دانشجویان و نخبگان عزیز شرایط تحریم را بی اثر کنیم و در راستای ارتقای سطح پژوهشی و صنعتی کشور تمام توان خود را به کار گیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 991342

وب گردی

وب گردی