ساخت دستگاه تصفیه هوا و بخار ساز خانگی HVAP توسط یک شرکت دانش‌بنیان

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از ساخت دستگاه تصفیه هوا و بخار ساز خانگی برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون اکثر تولیدات این شرکت به کشورهای عراق و ترکیه صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاه تصفیه هوا و بخار ساز خانگی HVAP برای اولین بار در کشور شد. این دستگاه با وجود ابعاد نه چندان بزرگ توانایی جذب ذرات و تصفیه هوا با راندمان بالایی دارد بدین صورت که فیلترهای موجود در این دستگاه می تواند ذرات معلق فوق ریز با ابعاد بالای0/3میکرون را با راندمان 99/97 درصد تصفیه کند. همچنین این دستگاه با وجود یک فیلتر کربن فعال علاوه بر افزایش کارایی دستگاه توانایی از بین بردن ویروس ها و باکتری های موجود در هوا را مهیا میسازد. به منظور افزایش بازدهی در این دستگاه مجموعا از ۸ لایه فیلتر استفاده شده است که در نوع خود بی نظیر است. فیلتراسیون (تصفیه هوا)

در این دستگاه از ۸ فیلتر ترکیبی میکرو، نانو، هپا و کربن فعال استفاده شده است که موجب جذب بسیار بالای ذرات معلق موجود در هوا و همچنین جذب ویروس ها و باکتری ها می شود.

همچنین به منظور تامین رطوبت هوا جهت بهبود شرایط آسایش و سلامت سیستم تنفس، در بخش فوقانی دستگاه محفظه بخارساز تعبیه شده است. برای این منظور از سیستم تولید بخار به روش امواج ارتعاشی و یک عدد فن دمنده جهت تخلیه بخار تولیدی به داخل اتاق استفاده شده است.به منظور عملکرد مناسب مرطوب سازی هوای اتاق، سیستم تولید و تخلیه بخار طوری طراحی شده است که به صورت عمودی (همانند دودکش بخاری بخار) را در اندازه های میکرونی در هوای اتاق تخلیه می کند. با یکبار پر کردن مخزن به حجم 1/4 لیتر، بخارساز تا ۳۰ ساعت قادر به تولید بخار است.

علیرضا نورپور استاد دانشکده محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: ساخت دستگاه هیبرید تصفیه هوا هوشمند و بخارساز خانگی به‌صورت هوشمند و با در نظر گرفتن شاخص های مصرف انرژی و آب در حد بسیار بهینه طراحی شده است. قیمت آن در مقایسه با مدلهای مشابه خارجی بسیار ارزان تر و کارایی آن بسیار مطلوب است. این دستگاه علاوه بر تصفیه هوا که با استفاده از فیلترهای کربن فعال و هپا صورت می گیرد، قادر است هوا را در سطح مطلوبی مرطوب نماید.

وی افزود: این شرکت‌ دانش‌بنیان در حوزه اندازه گیری آلاینده های محیط زیست،ساخت و تولید تجهیزات اندازه گیری آلاینده های محیط زیست، طراحی و ساخت تجهیزات فیلتراسیون و کنترل انتشار آلاینده های هوا در صنعت، نگهداری و راهبری تصفیه خانه های صنعتی و بهداشتی و طراحی و اجرای نیروگاه‌های انرژی خورشیدی فعالیت‌ می‌کند.

نورپور، ساخت دستگاه اندازه گیره ذرات خروجی دودکش ، دستگاه اندازه گیری ذرات معلق در هوا، دستگاه اندازه گیری گازهای محیط و دستگاه پایش ایستگاه و دستگاه تصفیه هوا و بخار ساز را از جمله دستاردهای این شرکت عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون دستگاه تصفیه هوا و بخارساز خانگی با دانش 100 درصد بومی در کشور تولید شده است. همچنین قیمت این دستگاه به مراتب پایین تر از قیمت خارجی است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فن پایا، با اشاره به اینکه تا به امروز مسئولان هیچ حمایتی از تولیدات آنها نکرده است، اظهار کرد: علیرغم تصویب قانون حداکثری توان ساخت داخل در مجلس شورای اسلامی، متاسفانه سازمان‌های دولتی برای رفع نیازهای خود، به‌جای به‌کارگیری از تجهیزات داخلی اقدام به خرید کالای مشابه از کشورهای خارجی کرده‌اند در حالیکه این امر مهم با قانون تصویبی منافات دارد. می‌توان گفت هنوز قانون حداکثری ساخت داخل در کشور اجرایی نشده است.

وی، از راه‌اندازی دفتر این شرکت در اتریش خبر داد و گفت: ما در خصوص بازار صادراتی بازار‌ها را شناسایی کردیم به طوری‌که تجهیزات تولیدی این شرکت به کشورهای عراق و ترکیه صادر می‌شود. همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است علاوه بر ادامه تولیدات فعلی دستگاه‌‌های جدیدی را نیز تولید کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 991348

وب گردی

وب گردی