شادی و شاد زیستن یک علم است

بنا به مطالعات علمی متعدد و همچنین تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه واشنگتن انجام شده است، شاد زیستن و شاد بودن تنها یک عامل روانشناسی به حساب نمی آید بلکه خود یک علم است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بنا به مطالعات علمی متعدد و همچنین تحقیقی که اخیرا « تیم بونو » و تیم تحقیقاتش در دانشگاه واشنگتن انجام داده اند، شاد بودن و شاد زیستن دیگر تنها یک فاکتور در علم روانشناسی به حساب نمی آید ، بلکه یک علم است. این پرفسور و استاد روانشناسی در یک کتاب مفصل به نام « هنگامی که لایک ها کافی نیستند؛ یک دوره سقوط در علم شادی» که نتایج تمامی تحقیقات خود را در آن گرد آورده است، در آستانه سال نو میلادی 14 نکته را برای شاد بودن و شادتر ماندن به جهانیان توصیه می کند.

بونو در این کتاب نشان داده است که چگونه جزئیات اغلب نادیده گرفته شده از زندگی روزمره می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی حس شخصی هر کسی از رفاه و خوشبختی داشته باشد.

بر اساس تحقیق او، این 18 اصل برای شادی و خوشبختی به شرح زیر هستند:

  • بیرون بروید و پیاده روی کنید. این تحقیق ثابت کرده است که چندین دقیقه تمرین و ورزش کردن در طبیعت می تواند به طرز محسوسی می تواند سطح خلق و خوی و انرژی را در فرد افزایش دهد. تمرین های ورزشی کلید اصلی برای سلامت روحی و روانی ماست ؛ زیرا باعث آزاد شدن مواد شیمیایی "حس خوب" مغز می شود.

  • شادی بیشتری را با پول خود به دست بیاورید. مطالعات نشان داده اند که رابطه کمی بین ثروت و شادی وجود دارد ، اما دو راه وجود دارد برای این که خوشحالی شما به مرز انفجار برسد، به جای اشیا و لوازم تجربه و خاطره بخرید و دیگری این که پول خود را برای دیگران هم خرج کنید. لذتی که می توانید از تجربه و فعالیتهایی مانند رفتن به یک تعطیلات یا یک کنسرت به دست بیاورید بسیار از خوشبختی که از کسب دارایی های دیگر به دست می آورید، فراتر رود. انجام دادن کارهای خوب برای انسان های دیگر پیوندهاای اچتماعی ما را قویتر می کند که در واقع پایه و اساس رفاه ما در زندگی است.

  • زمان را برای شاد بودن جاودانه کرده و سپس آن را رها کنید. بسیاری از آدم ها تنها دنبال 30 دقیقه وقت هستند تا برای خودشان کار خوبی که دوست دارند را انجام بدهند، این در حالی است که استفاده از وقت در راه کمک کردن به کس دیگر بسیار لذت بخش تر است و در واقع ما احساس می کنیم که قادر به مقابله با پروژه بعدی هستیم، کمک کردن به سایرین ، این حس را در ما به وجود می آورد که کنترل زندگی را در دست داریم و کمتر فشار زمان را بر روی خودمان حس می کنیم.

  • اتفاقات مثبت را کش بدهید و اتفاقات منفی را به سرعت رد کنید. انتظار و پیش بینی به خودی خود لذتبخش است ، حال اگر منتظر تجربه ای لذت بخش و شاد باشید که انتظار برای آن بسیار شیرین تر خواهد شد. چند روز برای دیدن یک فیلم جدیدی که قرار است اکران شود صبر کنید؛ بای یک تعطیلات بزرگ در تابستان برنامه ریزی کنید و سعی کنید دسر خوشمزه خود را کم کم مزه مزه کنید و از هر ذره آن لذت ببرید. در مورد اتفاقات منفی هر چه این انتظار طولانی تر باشد، اوضاع بدتر می شود.

  • از لحظه و موقعیتی که در آن قرار دارید لذت ببرید. افرادی که تنها بر روی پروسه بیشتر از نتیجه امور تمرکز دارند در مواجهه با موانع باانگیزه تر خواهند بود. آنها در چالش های زندگی خود راه اصلی را به راه های متفرقه و فرعی ترجیح می دهند. این بلوغ فکری به افراد کمک می کند تا پرانرژی باقی بمانند، زیرا آنها پاداش هایی را که از خود کار به دست می آید، جشن می گیرند. تنها تمرکز بر نتیجه، اگر همه چیز خوب پیش نرود، فرسودگی زودرس را برای چنین افرادی به ارمغان خواهد آورد.

  • شکست را در آغوش بگیرید. این که چگونه درباره شکست فکر می کنیم مشخص می کند که از شکست ناراحت می ش.یم یا خوشحال. شکست معلم بزرگی است و کسانی که با تلخی شکست کنار آمده و با آغوش باز از آن به عنوان تجربه استفاده می کنند در مقابله با سایر چالش های زندگی خود نیز قوی تر و موفق تر عمل می کنند. به قولی می توان گفت اگر می‌خواهیمچ که سرعت موفقیت هایمان را بالا ببریم باید سرعت شکست هایمان هم بالا رود.

  • در شب خواب کامل و نرمالی داشته باشید. مغز ما در خواب کارهای بسیار مهمی انجام می دهد. از جمله تقویت مدارات عصبی که باعث افزایش دقت ذهن و کمک به ما برای تنظیم حالاتی می شود که در بیداری داریم. محروم شدن از خواب می تواند منجر به اختلالات شناختی شبیه به مسمومیت شود و اغلب مقدمه ای برای بدخوابی است.

  • عضلات اراده خود را تقویت کنید. تمرینات هر روزه عضلات به سادگی می تواند توانایی انجام کارهای سنگینتری را به ما بدهد، همانگونه که تمرین "قدرت عضلات" در رفتارهای کوچک روزمره، توانایی ما را برای تمرکز بیشتر در کار تقویت می کند. سعی کنید تا بر وسوسه چک کردن تلفن خود هنگامی که راه می روید غلبه کنید یا بر وسوسه خریدن یک شیرینی خوش رنگ و لعاب هنگامی که از جلوی قنادی رد می شوید. این تمرینات کوچک عضلات اراده شما را قوی می کند و در مقابل شما را دربرابر وسوسه های قویتر در سایر جنبه های زندگی مصون می کند.

  • در زندگی روزمره خود تنوع را وارد کنید. انسان ها همیشه به سمت چیزهای جدید و تازه جذب می شوند. آنها به راحتی از کارهایی که هر روزه انجام می دهند خسته شده و به دنبال تازگی هستند. هر از چندگاهی برنامه های زندگی خود را تغییر دهید و یا همان کارهای روزمره را با آدمهای متفاوت یا زمینه های متفاوت امتحان کنید تا همیشه انگیزه های جدید و تازه ای بای ادامه انجام کارهایتان داشته باشید.

  • از مقایسه کردن خود و دیگران دست بردارید. مقایسه اجتماعی یکی از موانع بزرگی است که می تواند شادی و انگیزه افراد را در زندگی از بین ببرد. تمرکز بر واقعیات زندگی شخصی و استانداردهایمان برای موفقیت و این که از مقیاس های سایر افراد برای خود استفاده نکنیم، کمک بزرگی برای سالم ماندن شرایط روحی و همچنین خلاقیت ماست

  • تلاش کنید و با یک نفر ارتباط صمیمی برقرار کنید. هیچ چیزی برای سلامت روحی ما از داشتن یک رابطه دوستی سالم و در سطح بالا اهمیت ندارد. افرادی که بتوانند روابط با کیفیت بالا با افراد مناسب برقرار کنند نه تنها در زندگی خود شادتر هستند، بلکه از لحاظ جسمی هم سالمتر می مانند. چنین افادی به سرعت بیماری هایشان بهبود می یابد، بیشتر عمر می کنند و از زندگی های پربار خود لذت می برند.

  • زمانی را که برای شبکه های اجتماعی هدر می دهید، محدود کنید. تحقیقات بسیاری نشان داده اند کسانی که بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام می گذرانند، از سطوح پایین عزت نفس، خوش بینی و انگیزه برخوردارند، در حالی که این افراد احساس می کنند با طعنه زدن، کمتر به صورت اجتماعی با دیگران متصل هستند.

  • تلفن خود را تنها برای همان منظوری که برایش ساخته شده است به کار ببرید. دفعه بعد که وسوسه شدید از طریق تلفن خود به شبکه های اجتماعی متصل شوید، لیست دوستان خود را جستجو کرده و به جای گذاشتن لایک یا کامنت با آنها به صورت تلفنی گفتگو کنید.

  • قدردانی را تمرین کنید. تحقیقات پشت تحقیقات نشان می دهد که ساده ترین راه برای قوی تر شدن و افزایش رفاه روانی این است که بابت فرصت های و نعمات خوبی که در زندگی به ما اعطا شده است شکرگزار باشیم.

سایر موارد شرح داده شده در این کتاب را می توانید در اینجا مطالعه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 991385

وب گردی

وب گردی