افزایش 13 درصدی بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای کافی نیست/ لزوم تفکیک بودجه پژوهشی از بودجه کلی دانشگاه ها

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: مسئولان مربوط باید بودجه پژوهشی را از بودجه کل دانشگاه‌ها جدا کنند و مبلغی را به صورت جداگانه و صرفا به هزینه‌های بخش پژوهش تخصیص دهند تا محققان و نخبگان ما، با دغدغه کمتر و انگیزه بیشتر، فعالیت های پژوهشی خود را دنبال کنند.

دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه بودجه پژوهشی دانشگاه ها اظهار کرد: واقعیت این است که دانشگاه ها بودجه پژوهشی جداگانه ای ندارند و هر ساله بخش اندکی از بودجه کلی دانشگاه را با توجه اولویت های موجود به بحث پژوهش و تحقیقات اختصاص می دهند.

وی ادامه داد: بودجه جدید اعلام شده در دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به سال گذشته حدود 13 درصد رشد داشته است و قطعا با وجود این افزایش بودجه باز هم نمی توان گفت که دیگر مشکلی در بحث های مالی نداریم. در واقع این بودجه با افزایش هزینه ها و شرایط اقتصادی کنونی تفاوت چندانی با بودجه سال های گذشته ندارد و قطعا کفاف هزینه های مربوطه را نمی دهد.

صالحی عمران افزود: اگر نهادها و مسئولینی که بودجه دانشگاه ها را تعیین می کنند، بودجه واقعی را با نرخ عملیاتی آن محاسبه کنند و درآمدها و هزینه های دانشگاه را به طور واقعی و عملی محاسبه کنند، در آن صورت نرخ واقعی بودجه به دست می آید و قطعا میزان به دست آمده تا حد زیادی می تواند مسائل مالی دانشگاه ها را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر، اکثر پژوهشگران و نخبگان ما از بودجه های اختصاص داده شده به بخش تحقیق و پژوهش ناراضی هستند و امیدواریم مسئولان مربوطه اهمیت این موضوع را درک کرده و در بودجه علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها بازنگری جدی داشته باشند و همچنین در راستای دستیابی به نتیجه و دستاوردهای مطلوب، سرمایه گذاری بهتری نیز انجام شود.

صالحی عمران در ادامه گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای به جز بودجه دولتی درآمد خاصی ندارد و صرفا همان هزینه اندکی که از شهریه دانشجویان نوبت دوم دارد است، که آن هم خرج هزینه های حاشیه ای و عمرانی دانشگاه می شود و به حوزه پژوهشی نمی رسد.

وی بیان کرد: در این راستا، یکی از بهترین راهکارها این است که مسئولان، بودجه پژوهشی را از بودجه کل دانشگاه ها جدا کنند و مبلغی را به صورت جداگانه و صرفا به هزینه های بخش پژوهش تخصیص دهند تا محققان و نخبگان ما، با دغدغه کمتر و همچنین انگیزه بیشتر، بتوانند فعالیت های پژوهشی خود را دنبال کنند.

صالحی عمران افزود: در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد بودجه داشته ایم که در سال جدید این رقم حدود ۱۳ درصد افزایش خواهد داشت؛ اما با توجه به نیازهای دانشگاه در فراهم کردن امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی و همچنین هزینه خوابگاه ها و هزینه های رفاهی و عمرانی دانشگاه، بودجه تخصیص داده شده برای برنامه ریزی در تمامی حوزه ها کافی نخواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: در واقع به دلیل بالا بودن هزینه های جاری دانشگاه نمی توانیم در بحث های پژوهشی مانور چندانی بدهیم هر چند که در این حوزه پیشرفت های خوبی داشته ایم؛ اما با این روند کنونی نمی توان نتایج مطلوب و دستاوردهای چشم گیری کسب کرد که در این راستا لازم است مسئولان مربوطه در بحث تخصیص بودجه پژوهشی و حمایت های مالی اهتمام بیشتری ورزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991398

وب گردی

وب گردی