باید مبنا را در کشور بر ادامه خشکسالی بگذاریم

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در تابستان مشکل آب و برق داریم، گفت: شاید در برخی سال‌ها در زمینه آب و برق مشکل کمتری داشته باشیم اما باید مبنا را بر ادامه خشکسالی بگذاریم.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز(دوشنبه) در جمع مدیران ارشد وزارت نیرو اظهار داشت: علاوه بر اینکه ادامه حیات حداقل به آب وابسته است؛ آب و برق بخشی از امنیت هستند چراکه آرامش خاطر را در مردم به وجود می آورد.

وی افزود: از مرکز مدیریت برق کشور که بازدید کردیم، دیدیم چه تلاشی انجام می شود تا تراز تولید و مصرف رعایت شود و ایجاد این تراز کار مهمی است. فروپاشی شبکه در کشورهای بسیار پیشرفته رخ می دهد، 10 یا 15 سال پیش برای کاری به لندن رفته بودم و در آنجا شهر لندن 24 ساعت دچار فروپاشی شبکه و خاموشی شده بود.

روحانی ادامه داد: 15 سال است که فروپاشی شبکه برق در ایران نداشتیم که کار بسیار بزرگ و پیچیده ای است. در کنار برق، آب اهمیت بیشتری دارد؛ در سال جاری به مشکلات بزرگی در برق و آب نزدیک بودیم، در دوران وزارت آقای چیت چیان به من گفتند که اگر مجموعه ای از اقدامات انجام نشود، مجبور به جیره بندی آب در تهران هستیم. دولت اقدامات سریعی انجام داد و اتصال سد ماملو به شرق تهران انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه تراز ما در آب و برق تراز مثبتی نیست، تاکید کرد: مبنا در کشور ما باید بر اساس ادامه خشکسالی باشد، حال ممکن است یک سالی وضعیت مناسب و ترسالی باشد چراکه در یک منطقه خشک هستیم. اینکه بگوییم با باروری ابرها مشکل را حل می کنیم، خیلی به ذهن ما نمی چسبد.

روحانی گفت: شاه در سال 42-43 می گفت ما در ایران مشکل باران داریم و آن را به زودی با بارور کردن ابرها حل می کنیم. این تفکر شاهانه بود که فکر می کرد با بارور کردن مشکل آب حل می شود؛ ممکن است در جایی جواب بدهد، اما راه حل اساسی نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید از آبی که موجود است به خوبی حراست کنیم و از هدر رفت آب جلوگیری شود. مصرف بی رویه یا بدمصرفی موضوعی است که خلاف دین است؛ کسی که آب را بد مصرف می کند در حال انجام منکر است و باید او را نهی از منکر کرد.

کد خبر: 991451

وب گردی

وب گردی