گزیده ای از مبانی جغرافیای تحلیل جمعیت ایران منتشر شد

کتاب «گزیده ای از مبانی جغرافیای تحلیل جمعیت ایران» تالیف عباس معروف نژاد و پرتو عظیمی توسط سازمان چاپ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، افزایش روز افزون جمعیت جهان و رشد شتابان آن بعد از قرن 18 میلادی واقعیتی انکار ناپذیر است. تا آن زمان جمعیت جهان حدود یک میلیارد نفر برآورد شده بود و در طی دو قرن بعد از آن تاکنون بالغ بر 6 میلیارد نفر به جمعیت جهان افزوده شده است. هر چند که طی دو قرن فوق تحولات عظیمی در ارتباطات جهانی، پیشرفت های تکنولوژی در زمینه داروهای جدید و ساخت کالاهای صنعتی پیشرفته، گسترش موسسات آموزشی و بهداشتی و ارتقا سطح آگاهی عمومی به وجود آمد، اما این رشد بی رویه و انفجاری جمعیت طی دو قرن فوق زیاد به نظر می رسد.

تحولات جمعیتی در ایران به ویژه طی دهه های اخیر، مقولات زیادی را دامن زده است. افزایش بی رویه جمعیت در ایران در دو دوره زمانی اتفاق افتاده است نخست قبل از انقلاب، از سال 1345 با رشد متوسط سالیانه 3/1 درصد و دوم بعد از انقلاب دهه 1360 با رشد متوسط سالیانه 3/96 درسد از دهه 1370 به بعد کاهش غیر منتظره جمعیت کشور رشد متوسط سالیانه جمعیت در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 به 1/3 درصد رساند.در این رابطه چه در زمان افزایش و چه در زمان کاهش جمعیت کشور، مسائل و مشکلاتی به وجود آمده است که ضرورت پرداختن به مسائل جمعیتی را بیش از پیش سبب می شود.

می توان گفت هدف عمده از مطالعات جمعیتی کمک به بهبود شرایط زیست انسان بوده و در این راه دو موضوع ضرورت دارد. نخست این که اعتقادی درست نسبت به شناخت همه جانبه مسائل جمعیتی در کشورهای جهان خصوصا کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه به وجود آید و دوم این که موضوعاتی از قبیل فضا، جمعیت و توسعه به عنوان موضوعاتی ارزشی، تفکیک ناپذیر و مرتبط با هم مدنظر قرار گیرد.

این کتاب در 6 فصل تدوین شده است. فصل اول با عنوان جغرافیای جمعیت به نقش های مختلف جغرافیایی در رشد و کاهش جمعیت می پردازد. فصل دوم به تاریخچه سرشماری در ایران و جهان می پردازد. فصل سوم درباره علل و ارزیابی توزیع جغرافیای جمعیت ایران، فصل چهارم به نقش مهاجرت، حاشیه نشینی و شهرهای جدید در دگرگونی جمعیت ایران اختصاص دارد. فصل پنجم درباره روش محاسبه برخی شاخص های توزیع و ترکیب و وقایع دموگرافیکی جمعیت و دست آخر فصل ششم به نتیجه گیری و ذکر منابع می پردازد.

کتاب «گزیده ای از مبانی جغرافیای تحلیل جمعیت ایران» تالیف عباس معروف نژاد عضو هیات علمی دانشگاه و پرتو عظیمی در 155 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 12 هزار و پانصد تومان توسط سازمان چاپ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991457

وب گردی

وب گردی