مدیران صنعتی با استفاده از تحقیقات دانشگاهی در راستای پیشرفت جامعه گام بردارند

مدیر ارتباط با صنعت، توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: توسعه فرهنگ پژوهش در جامعه و تبیین اهداف همه جانبه آن توسط مدیران صنعتی، فضا و فرصتی در اختیار مجریان طرح های صنعتی قرار می دهد تا بتوانند با استفاده از تحقیقات و مطالعات دانشگاهی گام های کاربردی، علمی و موثری برای پیشرفت جامعه بردارند.

حسن نگهدار مدیر ارتباط با صنعت، توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هدف از تاسیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه زیر نظر معاونت پژوهشی واحد ها را در جهت ارتباط میان دانشگاه و بخش های علمی و صنعت دانست و گفت: شکاف میان دانش تئوری و آموزش آکادمیک دانشگاهی و تجربه گرایی صنعت طی سال های گذشته آسیب های جدی به کشور وارد کرده است، ماموریت اصلی این دفاتر کاهش شکاف و ایجاد همگرایی بین دانشگاه و صنعت است.

وی برپایی و مشارکت در نمایشگاه های علمی و صنعتی را برای ارائه و دیده شدن طرح های دانشجویان بسیار سودمند عنوان کرد و گفت: اختراعات و دستاوردهای دانشجویان می توانند در نمایشگاه ها سرمایه گذار جذب کنند و وارد تولید انبوه و تجاری سازی شوند. به عنوان مثال در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشجویان واحد تهران مرکزی در آذرماه، از سازمان پدافند غیرعامل با یکی از پرنده های ساخت دانشجویان قرارداد بستند، این طرح وارد فاز تولید و اجرایی در صنعت شد.

وی در خصوص مشکلات و موانع بر سر راه پژوهشگران و دانشجویان این واحد دانشگاهی، افزود: نبود زیرساخت های مناسب، فضای لازم برای ایده هایی نظیر ساخت ماشین و ربات، وجود مقررات دست و پاگیر مالی و اداری، مشخص نبودن اولویت های پژوهشی، عدم ارتباط منسجم بین دانشگاه و صنعت برای سوژه یابی و اعلام نیازهای صنعت و... از جمله مشکلات پژوهش است. البته نظر به رویکرد پژوهشی سازمان مرکزی و عنایت ویژه دکتر رنجبر در راستای حمایت معنوی و مالی از دانشجویان و طرح های علمی آنان در سطح واحدها و زمان برپایی نمایشگاه های علمی پژوهشی این مشکلات در حال رفع و تعدیل است.

نگهدار با اشاره به وجود ظرفیت ها و استعدادهای خوب فکری دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر دستگاه های اجرایی پی به اهمیت پژوهش و تحقیق دانشگاهی برای حل مسائل و گره های کور اجرایی برده اند که باعث ایجاد محیط شاداب و پویا برای تحقیق و پژوهش است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: توسعه فرهنگ پژوهش در جامعه و تبیین اهداف همه جانبه آن توسط مدیران صنعتی، فضا و فرصتی در اختیار مجریان طرح های صنعتی قرار می دهد تا بتوانند با استفاده از تحقیقات و مطالعات دانشگاهی گام های کاربردی، علمی و موثری برای پیشرفت جامعه بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991472

وب گردی

وب گردی