پایان 2018 و اکتشافات علمی یک سال

مسئله محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی در سالی که گذشت اهمیت دو چندانی در سطح بین‌المللی پیدا کرد. در این راستا تحقیقات زیاد و اکتشافاتی نیز انجام شد که گزارش زیر به معرفی برخی از آن ها می پردازد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اگر شما فردی هستید که به محیط زیست و علم علاقه دارید هشدار دانشمندان اقلیمی در مورد خطرات افزایش 1.5 درجه سانتیگرادی زمین تا کشف یک دریاچه آب مایع 20 کیلومتری در مریخ، سال 2018 را به یادماندنی کرده است.

در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین و چشمگیرترین اتفاقات علمی مرتبط با محیط زیست در سال 2018 می پردازیم.

یک محدودیت ایمن برای گرم شدن

دانشمندان از افزایش 2 درجه ای دمای جهان تا پایان قرن حاضر به عنوان خطری در جهت تغییرات خطرناک آب و هوایی یاد می کنند. محققان معتقدند که حفظ محدودیت برای جلوگیری از اثرات مخرب گرمایش جهانی ضروری است.

در ماه اکتبر، دانشمندان علوم آب و هوایی، گزارشی در مورد جزئیات مربوط به عواملی که در حفظ افزایش دما دخالت دارند را با استفاده از محدودیت های سخت‌تر منتشر کردند.

این مسئله باعث می شود که میلیون‌ها نفر از خانه‌های خود آواره نشوند، افزایش سطح آب دریاها کاهش یابد و برخی گونه‌های در خطر انقراض حفظ شوند و کمبود آب نیز کمتر شود.

این گزارش به دولت‌ها نمی‌گوید که چه کاری باید انجام دهد؛ اما شامل طیف وسیعی از رویکردها مانند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، انتقال سریع به انرژی های تجدید‌پذیر و تغییرات شیوه زندگی و غذایی می شود.

موجودات اولیه

امروزه میلیون ها گونه حیوانات زندگی می کنند که از لحاظ ظاهری متنوع هستند، از نهنگ غول پیکر گرفته تا کرم های کوچک. همه این موجودات تکامل اولیه خود را از اجداد تک سلولی خود گرفته اند که این تکامل همچنان در رمز و راز پوشانده شده است.

در تلاش ها برای یافتن این حیوانات اولیه و جریان تکامل به مجموعه ای از اشکال حیوانات مبهم به نام Ediacaran biota تمرکز بیشتری شد. این ها برخی از اولین موجودات پیچیده ای بودند که روی زمین ظاهر شدند.

دانشمندان توانستند در ماه سپتامبر، مولکول های کلسترول را از یک شکل فسیل Ediacaran که به شکل ماهی چتری بود کشف کنند. کلسترول یکی از نشانه های مولکولی حیات حیوانی است که به وضوح نشان می دهدEdiacaran از نوع حیوانات هستند.

کوه پلاستیکی غول پیکر

بحران زباله های پلاستیکی در جهان یکی از موضوعات مهم سال 2018 بود. گزارش ها و عکس های فراوانی از افزایش این زباله ها در اقیانوس ها و آسیب های آن ها به محیط زیست منتشر شد.

بحران پلاستیک‌ها در اندونزی بسیار بالا بود تا جایی که از ارتش برای کمک به پاکسازی جزیره جاوا کمک خواسته شد.

دانشمندان هشدار دادند که مقدار پلاستیک در اقیانوس ممکن است در یک دهه، سه برابر شود، مگر این که بستر آن محدود شود و در این راستا از لوله های بلند برای پاکسازی سطح اقیانوس ها استفاده شد.

آب مایع در مریخ

دانشمندان می دانستند که آب روی مریخ به شکل یخ وجود دارد در عین حال نشانه هایی از جریان های مایع وجود داشت تا این که در ماه ژوئیه، گروهی از دانشمندان یک دریاچه 20 کیلومتری که زیر یخ این سیاره کشف کردند.

این نتیجه هیجان انگیز بود؛ چرا که دانشمندان مدتهاست برای یافتن نشانه هایی از آب مایع موجود در مریخ تلاش کرده بودند.

دانشمندان اعلام کردند که این اکتشاف کمک می کند تا برای یافتن حیات در مریخ باید بیشتر به کدام بخش تمرکز کرد.

گودال عمیق

دانشمندان گودال بزرگی را ناشی از برخورد یک شهاب سنگ یک کیلومتری در زیر یخچال های طبیعی گرینلند کشف کردند.

دانشمندان دریافته اند که در زیر لایه یخ شمال غربی گرینلند، یک دهانه شهاب سنگ بزرگ وجود دارد.

این شهاب سنگ احتمالا دارای قطر 1 کیلومتری بوده که توانسته دهانه ای با قطر 31 کیلومتر ایجاد کند.

چنین چاله ای با این اندازه در رتبه ای بالاتر از 25 دهانه کشف شده در خشکی قرار می گیرد.

با این که یخچال های طبیعی که روی این دهانه قرار گرفته اند قدرت فرسایش زیادی دارند اما این دهانه تاکنون حفظ شده است. با وجود چنین شرایطی دانشمندان احتمال می دهند که این شرایط در زمان های خیلی دور به وجود نیامده باشد.

وجود پلاستیک در آب آشامیدنی

زباله های پلاستیکی به طور روزافزونی در زندگی روزمره ما فراگیر شده و به آب آشامیدنی ما افزوده می شود. تحقیقات نشان داد که به طور متوسط تعداد 10 ذره پلاستیکی در هر یک لیتر آب یافت می شود.

در بزرگ‌ترین تحقیقات مربوط به این مسئله، 250 بطری که در 9 کشور مختلف خریداری شده بود مورد بررسی قرار گرفت. تقریبا همه آنها ذرات کوچک پلاستیکی داشتند.

دانشمندان اعلام کردند که نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اثرات وجود پلاستیک روی زئوپلانکتون، بی مهرگان، ماهی، گونه های دریایی و پستانداران وجود دارد.

آوردن سنگ از مریخ

پس از سال ها بحث، سازمان های فضایی اروپا و آمریکا اولین اقدام قابل توجه خود را برای آوردن سنگ از مریخ انجام دادند.

در ماه آوریل در آژانس فضایی اروپا(Esa) و ناسا قرارداد سفر به یک سیاره دیگر را امضا کردند.

این سرمایه گذاری دانشمندان را قادر می سازد تا به سوالات کلیدی در مورد تاریخچه پیشین مریخ پاسخ دهند، از جمله این که آیا روزی در این سیاره حیات وجود داشته است یا نه. این کشف زمین شناسان را قادر خواهد ساخت تا تاریخچه ای دقیق از وقایع مریخ را کشف کنند.

دانشمندان روی سنگ ها و خاکی که از مریخ آمده آزمایشاتی انجام داده اند و ماموریت‌های ناسا تاکنون به درک بیشتر سیاره سرخ کمک های بسیاری کرده است تنها مشکل وجود محدودیت‌های جرمی در آوردن محموله توسط فضانوردان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991491

وب گردی

وب گردی