برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) دانشمندان رده اول جهان هستند

دبیر چهارمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی گفت:‌ برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) از دانشمندان رده اول جهان هستند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، رسول دیناروند دبیر چهارمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی با تشریح محورهای مورد بحث در چهارمین دوره نشست استپ با اشاره به چرایی برگزاری این نشست گفت: جایزه مصطفی(ص) که از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اکنون به یکی از معتبرترین جایزه‌های علمی در جهان اسلام تبدیل شده است.

وی بزرگترین کار بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) را اعطای جایزه مصطفی(ص) دانست و عنوان کرد: این بنیاد یک نهاد غیردولتی است که در حوزه علم و فناوری سعی می‌کند با معرفی دانشمندان برجسته و اعطای این جایزه معتبر به آن ها، یک نوع همکاری و شبکه‌سازی را بین دانشمندان مسلمان در همه دنیا و به خصوص دانشمندان کشورهای اسلامی برقرار کند.

دبیر چهارمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی در ادامه سخنانش تأکید کرد: در واقع جایزه مصطفی(ص) مرجع اعطاکننده‌ای است که جایگاهی ویژه دارد و اعتباری برای کسانی خواهد بود که جایزه را دریافت می‌کنند.

دیناروند با اشاره به اینکه اعطای جایزه به تنهایی ما را به سرمنزل مقصد نمی‌رساند، گفت: بنیاد مصطفی(ص) در حال انجام فعالیت هایی برای قشر نوجوانان و دانش‌آموزان با برگزاری برنامه‌ها و مسابقات است و به خصوص برای محققین جوان زیر 45 سال و همچنین در حوزه کشورهای اسلامی برنامه دارد.

وی کارگاه‌های آموزشی، یادگیری و همچنین دوره‌های کوتاه‌مدت در آزمایشگاه های معروف دنیا را از جمله اقدامات بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برشمرد و بیان کرد: این کارگاه‌ها برای کسانی که متقاضی شرکت در این دورهها هستند با حضور برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) و دانشمندان معروف در نظر گرفته شده است و نهایتاً ما نشست‌هایی برای تبادل تجربیات علم و فناوری بین دانشمندان برجسته کشورهای اسلامی به صورت سالانه برگزار می‌کنیم.

دبیر چهارمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری همچنین به برگزاری نشست چهارم تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این نشست طی هفته های گذشته در عمان برگزار شد و ۸۰ دانشمند از 20 کشور حضور داشتند.

دیناروند با تشریح جزئیات نشست مذکور خاطرنشان کرد: این نشست سه روزه با محوریت انرژی، آب و سلامت که از موضوعات مهم برای کشورها است برگزار شد؛ به خصوص برای کشورهای اسلامی که در این حوزه‌ها نیاز به توجه بیشتری دارند.

وی در ادامه مطلب فوق اظهار داشت: برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) هم که جزو دانشمندان رده اول هستند، معمولاً محوریت نشست‌های علمی را برعهده دارند. البته دانشمندان مدعو، معمولاً سخنرانی داشته و دارای پنل‌های تخصصی و ارائه‌‌های علمی هستند.

دبیر چهارمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، نشست ذکر شده را نشستی کاملاً حرفه‌ای و جدی خواند که نتیجه آن عمدتاً شبکه‌سازی و همکاری و هم‌افزایی بین دانشمندان است.

دیناروند در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ‌زمانی که به کشورهای اسلامی نگاه می‌کنید، از نظر همکاری‌های علمی و فناوری می‌بینیم که همکار اول این کشورها عمدتاً از کشورهای غربی هستند.

وی البته به این نکته نیز اشاره کرد که ما می‌توانیم در کشورهای اسلامی به یکدیگر کمک کنیم تا همکار ما در بین خودمان باشد و اتفاقاً این خیلی راحت‌تر است که کشورهای اسلامی با یکدیگر کار کنند.

دیناروند نتیجه نشست‌های تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی را عمدتاً شبکه‌سازی عنوان کرد و گفت: البته بنیاد علمی و فناوری مصطفی(ص) طبیعتاً پس از هر نشست مصوبات را پیگیری می‌کند تا آنها اجرایی شوند.

دبیر چهارمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی برهمین اساس اضافه کرد: البته قرار است ما زیرساختی را فراهم کنیم تا براین اساس کشورهای اسلامی از دانشمندان جوان به خصوص برای حضور در دوره‌های آزمایشگاه‌های معروف حمایت کنند.

دبیر چهارمین نشست استپ با اشاره به بخش های مختلف ‌این نشست، اینگونه نشست‌ها را شبیه یک همایش علمی دانست و بیان داشت: ما در حوزه سلامت به نقش فناوری‌های نوین در ارتقای سلامت در جوامع بشری می‌پردازیم و روش‌های تشخیص جدید و راه‌های درمانی نوین و سامانه‌های دارویی جدیدی ارائه می‌شود.

دیناروند در همین رابطه اضافه کرد: با توجه به شرایطی که در منطقه داریم این روش‌های نوین بسیار کارآمد هستند؛ همانند دیابت که متأسفانه در کشورهای منطقه بسیار زیاد است و برخی کشورهای منطقه گرفتار آن هستند. همچنین بیماری‌های دیگری که در حال رشد است مثلاً در حوزه سرطان روش‌های درمانی جدیدی در چهارمین نشست استپ ارائه شد.+

وی افزود: در حوزه آب که با کمبود آب در کشورهای اسلامی مواجه‌ هستیم نیز روش‌های بهره‌برداری با صرفه‌جویی در آب و روش‌های مدرن که به واسطه آن می‌توان از رطوبت هوا استفاده کرد نیز ارائه شد.

دبیر چهارمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی با اشاره به مشارکت ۲۵ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام(EISA) در حاشیه چهارمین دوره نشست استپ خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها به عنوان یک سمبل در این همایش حضور پیدا کرده بودند.

جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی (ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

بر اساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991503

وب گردی

وب گردی