گذری بر آتشکده خاموش «آذرخش»

تندیس صابری پور و شیما کاظمی این هفته در برنامه «ایران» شبکه هیسپان تی وی به معرفی آتشکده آذرخش در استان فارس و صنایع دستی بوشهری ها می پردازند.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، تندیس صابری پور، در برنامه این هفته «ایران»، به معرفی آتشکده آذرخش در داراب استان فارس پرداخته است. آتشکده آذرخش یا مسجد سنگی که صابری پور بدان سر زده، یکی از آتشکده‌های خاموش ایران است. سازه‌ای شگفت‌انگیز با نمای صلیبی‌شکل که امروزه به نام مسجد سنگی، خوانده می‌شود. این بنا که به اعتقاد برخی در ابتدا معبد مهر پرستان آریایی بوده، تبدیل به آتشکده می‌شود و پس از اسلام نیز برای این معبد در قسمت جلوی آن محرابی می‌سازند وآن را به مسجد تبدیل می‌کنند.
شیما کاظمی در قسمت دوم برنامه سری به بوشهر زده تا صنایع دستی این شهر را برای مخاطبان برنامه معرفی کند. آنگونه که کاظمی در برنامه شرح می دهد «عبابافی» از جـمـله مـحـصـولات صنـایع دستی منحصر بفرد استان بوشهر است که با پشم و کرک شتر و به شیوه سنتی تولید می شود. در ادامه کاظمی به سراغ لنج سازان بوشهری می رود که در گذشته این لنج ها را به صورت سنتی و با الوار چوب های مرغوب، مانند چوب ساج می ساختند ولی در سال های اخیر ساخت آن ها از شیوه سنتی خارج شده و لنج ها از مواد اولیه موسوم به فایبر گلاس ساخته می شوند.
کاظمی درباره این که در استان بوشهر، به ساخت لنج «اوشار» یا «وشار» و به سازنده آن ها «گلاف» می گویند، صحبت می کند.
برنامه «ایران» هر هفته دوشنبه ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی پخش و سه شنبه ساعت 4:30 و چهارشنبه ساعت 10:30 به وقت تهران بازپخش خواهد شد.

کد خبر: 991504

وب گردی

وب گردی