افزایش 9 هزار میلیارد تومانی بودجه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته

بررسی ها نشان می دهد بودجه پیشنهادی امسال وزارت آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته، 9 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ لایحه بودجه سال 98 در 4 دی ماه 97 از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. بودجه وزارت آموزش و پرورش 45 هزار و 831 میلیارد و 333 میلیون و 900 هزار تومان است.

در این گزارش می خواهیم به جزئیات بودجه امسال وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با سال گذشته بپردازیم.

معافیت پرداخت عوارض شهرداری در صورت ساماندهی فضاهای آموزشی

بر اساس بند «د» تبصره 9 لایحه بودجه سال 98 کل کشور، وزارت آموزش و پرورش می تواند به منظور ساماندهی و بهینه سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره برداری از آن ها اقدام کند. تغییر کاربری موضوع این بند به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان و تصویب کمیسیون ماده(5) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351/12/22 صورت می گیرد و از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، أخذ گواهی بهره برداری، احداث، تخریب و بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف است.

بر اساس بند «ه» تبصره 12 لایحه بودجه سال 98 کل کشور، تمامی تصویب نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، تغییرات تشکیلات، تغییر ضرایب، جداول حقوقی و طبقه‌بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوق، اعطای مجوز هر نوع استخدام و به‌کارگیری نیرو و همچنین مصوبات هیأت‌های امناء و کلیه شوراها از قبیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی فضای مجازی که متضمن بارمالی برای دولت باشد در صورتی قابل طرح و تصویب و اجراء است که بارمالی ناشی از آن در این قانون تأمین شده باشد. هرگونه اقدام برخلاف این حکم، تعهد زائد بر اعتبار محسوب می شود.

پرداخت 100 میلیارد تومان بابت هزینه‌های مصرفی مدارس به آموزش پرورش

بر اساس تبصره 14 لایحه بودجه سال 98 کل کشور، در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها مصوب 15 دی سال 88، تمامی دریافتی‌ها بر اساس جدول صحفه 32 این لایحه، به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه می شود، در این میان میزان پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه های مصرفی به شرح زیر است:

دولت مجاز به خرید خدمات آموزشی از موسسان مدارس غیردولتی است

بر اساس تبصره 19 لایحه بودجه سال 98 کشور، به منظور توسعه عدالت آموزشی و افزایش کیفیت ارایه خدمات، با تأمین شرایط لازم جهت برخورداری همگان از خدمات آموزشی و پرورشی در چهارچوب قوانین و مقررات، دولت مجاز به خرید خدمات آموزشی از مؤسسان مدارس غیردولتی و ایجاد مدارس از طریق ظرفیت این تبصره است. تحصیل در این مدارس رایگان بوده و مسئولیت انتخاب مشارکت کنندگان این طرح ها و نظارت بر کیفیت و ارزیابی خدمات ارائه شده بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

براساس بند «ب» این تبصره،‌ دولت مکلف است از ابتدای سال تحصیلی 98-99 سالانه 10 درصد از دانش آموزان تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش را به صورت خرید خدمات از بخش غیردولتی واجد شرایط و ذی‌صلاح و به صورت آموزش رایگان (علاوه بر تعداد دانش آموزان مشمول فعلی) اداره کند. آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید؛ همچنین وزارت آموزش و پرورش مکلف است با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور از سال 98 تعداد ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی مستقر در مراکز استان ها را حداکثر به 62 واحد اداری کاهش دهد.

ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها با کمتر از 5 هزار دانش آموز تجمیع می شوند

همچنین وزارت آموزش و پرورش مکلف است با برنامه ریزی مناسب، نیروی انسانی مورد نیاز خود از جمله در پژوهش سراها، راهنمایان آموزشی، مربیان بهداشت، متصدیان آزمایشگاه ها و کارگاه ها را از طریق خرید خدمات تامین کند به نحوی که تا پایان سال 98 حداقل 30 درصد و تاپایان سال 99 حداقل 50 درصد خدمات فوق از طریق خرید خدمات تامین شود. وزارت آموزش و پرورش مکلف است از ابتدای سال 98 نسبت به تجمیع ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطقی که تعداد دانش آموزان تحت پوشـش آنها کمتر از 5هزار نفر است، اقدام کنند.

هزینه صدور تاییدیه تحصیلی امسال چقدر است؟

تعرفه درآمد صدور تاییدیه های تحصیلی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 98 کشور، 2300 تومان ثبت شده است؛ همچنین تعرفه خدمات مختلف توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز 30 هزار تومان تعیین شده است.

جزئیات مصارف پیش بینی شده افزایش سقف بودجه در طرح ارتقا پوشش تحصیلی مناطق محروم

طرح جامع حمایت و ارتقا پوشش تحصیلی مناطق محروم در بخش مصارف پیش بینی شده افزایش سقف بودجه 98، 37 میلیارد و 900 میلیون تومان است.

بودجه امسال و سال گذشته آموزش پرورش چقدر تفاوت دارد؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، بودجه امسال وزارت آموزش و پرورش 45 هزار و 831 میلیارد و 333 میلیون و 900 هزار تومان است؛ اما بودجه پیشنهادی این وزارتخانه در سال 97 معادل 35 هزار 984 میلیارد و 704 میلیون و 700 هزار تومان بود، با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت بودجه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته، 9 هزار و 846 میلیارد و 629 میلیون و 200 هزار تومان (حدود 21.48 درصد) افزایش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991552

وب گردی

وب گردی