شیخ‌السلام: ورود آمریکا به سوریه از اول اشتباه بود/ سوریه برای آمریکا منفعت ندارد

سفیر اسبق ایران در سوریه گفت: نیرو و ارتش یک کشور زمانی در کشوری دیگر می ماند که به دنبال فایده باشد؛ اما در حال حاضر سوریه برای آمریکا منفعت ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری تحلیلی «آمریکا باید از منطقه برود» توسط اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضور دکتر متقی پژوهشگر و استاد تمام روابط بین الملل دانشگاه تهران، دکتر دستمالچیان سفیر سابق ایران در لبنان و دکتر شیخ السلام پژوهشگر بین الملل و سفیر سابق ایران در سوریه در دفتر مرکزی این اتحادیه برگزار شد.

در این نشست شیخ السلام با تاکید بر اینکه آمریکا هیچ جایگاهی در معادلات سیاسی سوریه و عراق ندارد، گفت: آمریکا هیچ زمانی در این کشورها صاحب جایگاه و اثرگذار نبوده است و با لطف بسیار می توان گفت شاید به عنوان یک ناظر در سوریه و عراق حضور دارد. اما ایران با اتحاد ترکیه و روسیه توانسته خود را به قدرت منطقه تبدیل کند.

وی افزود: آمریکا ممکن است به عنوان ناظر در سوریه شناخته شود؛ اما نمی تواند هزینه جان سربازان را بدهد، برای همین از نیروهای محلی و مردم استفاده کرده اند. در این راستا نیروی های مرد و کرد را جهت به‌کار‌گیری در جنگ علیه سوریه و عراق تجهیز کرده است، این امر منجر به ایجاد مشکلی جدید شد؛ زیرا ترکیه به عنوان هم‌پیمان آنان در ناتو، این اقدام را علیه منافع خود دانست و جلوی آن ایستاد.

این سفیر سابق بیان کرد: ترامپ تصمیم معقولی برای خروج گرفته است. از اول هم ترامپ گفت اگر هزینه نیرو و ارتش آمریکا را تامین کنند ما در سوریه و عراق می‌مانیم.
وی ادامه داد: کشورهایی که سوریه را با پولشان نابود کردند، در حال حاضر نیز خرج نیروهای آمریکا را تامین می‌کنند.


دیپلمات ارشد وزارت امورخارجه با بیان اینکه آمریکا هیچ جایگاهی در معادلات سوریه ندارد، ولی ایران، ترکیه و سوریه دارای جایگاه هستند، بیان کرد: شاید ما قبول کنیم که آمریکا صرفا به عنوان یک ناظر عمل کند.
شیخ الاسلام با اشاره به تجهیز نیرو‌های محلی و کردی توسط آمریکایی‌ها در سوریه تصریح کرد: این کار به طور جدی به ضرر آمریکایی‌ها شد، چون ترکیه به عنوان هم پیمان آمریکا این اقدام را علیه منافع راهبردی خود دانست و جلوی آن ایستاد.

وی از تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه به عنوان یک تصمیم عاقلانه یاد کرد و افزود: ترامپ تصمیم معقول و درستی برای خروج نیروهای این کشور از سوریه و عراق گرفته است. البته ترامپ گفته اگر هزینه حضور سربازان آمریکا در سوریه پرداخت شود، در سوریه می مانند.

وی خروج سربازان امریکا را از عراق و سویه در نهایت به نفع ترامپ و آمریکا دانست و تصریح کرد: برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که ممکن است هزینه حضور آمریکا در سوریه یا عراق را بدهند اما آمریکا باید بداند که به استمرار این روند، ارتش آمریکا به یک مزدور بدل می شود و این شان و اندازه ارتشی که ادعای ارتش اول دنیا را دارد، نیست.

شیخ الاسلام با ذکر این نکته که تمام توطئه های آمریکا و همدستانش از ابتدای انقلاب تا به حال علیه انقلاب اسلامی با شکست مواجه گردیده، بیان کرد: با وجود اینکه آمریکا در منطقه هزینه های مالی و جانی بسیاری انجام داده است، اما اکنون شاه هستیم مانند افراد منفور و خلافکار چراغ خاموش به عراق و افغانستان سفر می کند اما ایران طی هیات عالی رتبه و با دعوت قبلی به این کشور سفر کرده و مورد استقبال رسمی مقامات عراق قرار می گیرد.

شیخ السلام در پایان خاطر نشان کرد: ما امروز شاهد هستیم علی رغم تلاش های زیاد دشمنان برای تفرقه اندازی در کشورهای اسلامی اما در عراق شیعه و سنی در مجلسی در کنار یکدیگر برای آینده کشورشان تصمیم می گیرند یا لبنان به سمت برقراری دموکراسی بیشتر پیش می رود.

کد خبر: 991574

وب گردی

وب گردی