مصلح: پژوهش دانشگاهی باید از طریق تحریک تقاضای جامعه توسعه یابد

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: بزرگ‌ترین معضلی که در بخش پژوهش دانشگاه‌های کشور وجود دارد، کم بودن تقاضا و عدم استقبال از طرح‌های پژوهشی دانشگاه هاست؛ یعنی دولت و صنایع کشور، اگر بتوانند با انجام حمایت های مالی، تقاضا را تعریف کنند و همچنین صنعت و بخش دولتی خواهان حمایت از طرح های پژوهشی دانشجویان و نخبگان باشند، در حوزه زیرساخت های پژوهشی اعتبارات بیشتری کسب خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بحث داغی که این روزها در جامعه علمی و دانشگاهی ما وجود دارد، موضوع بودجه تخصیص یافته به دانشگاه های دولتی است که همراه با نارضایتی‌هایی از جانب رؤسا و مسئولان دانشگاه اعلام شده است. در این بین، بودجه پژوهشی، نکته بارزی در این زمینه است که همواره قربانی هزینه های رفاهی و جانبی دانشگاه ها می شود و توجه ویژه ای به آن نمی شود. در این راستا، سازمان برنامه و بودجه ، وزارت علوم و همچنین مجلس شورای اسلامی لازم است بازنگری جدی در قوانین و روند مربوط به اختصاص بودجه دانشگاه ها داشته باشند تا از مشکلات بعدی که مانع پیشرفت علمی و پژوهشی کشور خواهد شد، جلوگیری کنند.

دکتر عبدالمجید مصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: بودجه اختصاص یافته به دانشگاه خلیج فارس نسبت به سال گذشته افزایش انقباضی و نسبتا خوبی داشته است؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش بی رویه قیمت‌ها، این نرخ رشد نمی تواند هزینه های دانشگاه را به طور کامل پوشش دهد و قطعا دانشگاه ها در این زمینه مشکلاتی خواهند داشت.

وی ادامه داد: اصولا باید حدود 15 درصد بودجه کل را بخش پژوهش اختصاص دهیم که با احتساب بخش فناوری اطلاعات ( آیتی ) این رقم به حدود 17 درصد می رسد، موضوع مهمی که برای اکثر دانشگاه‌ها دراین زمینه وجود دارد این است که همین رقم 17 درصد هم نمی توانیم به طور کامل به حوزه تحقیقاتی و پژوهشی اختصاص دهیم؛ زیرا معمولا به دلیل محدودیت منابع و کمبودهای موجود در برخی مواقع و مسائل مختلفی که در زمینه آموزشی و امکانات رفاهی پیش می آید مجبور می شویم از بودجه پژوهشی دانشگاه استفاده می کنیم.

مصلح افزود: بزرگ‌ترین معضلی که در بخش پژوهش دانشگاه های کشور وجود دارد، کم بودن تقاضا و عدم استقبال از طرح های پژوهشی دانشگاه‌‌هاست؛ یعنی دولت و صنایع کشور، اگر بتوانند با انجام حمایت های مالی، تقاضا را تعریف کنند و همچنین صنعت و بخش دولتی خواهان حمایت از طرح های پژوهشی دانشجویان و نخبگان باشند، در حوزه زیرساخت های پژوهشی اعتبارات بیشتری کسب خواهیم کرد، در واقع ما معتقدیم که پژوهش باید از طریق تحریک تقاضا تقویت شود.

رئیس دانشگاه خلیج فارس تصریح کرد: توسعه صنعت علاوه بر تحریک تقاضا، نیازمند یک سری سیاست ها و برنامه‌ریزی های مدون و همچنین حمایت از ایده ها و طرح های پژوهشی از طریق شرکت ها و سازمان های دولتی است تا بازار و جامعه منسجمی در راستای ارتقای پژوهش و فناوری شکل بگیرد.

وی در ادامه گفت: در سال های اخیر، دانشگاه خلیج فارس، روند پژوهشی نسبتا خوبی در زمینه های مختلف به ویژه در ارائه مقالات مختلف با کیفیت داشته است؛ اما در بخش ارتباط با صنعت عملکرد ضعیفی داشته ایم و می توان گفت در حال حاضر در شروع این راه هستیم. ما باید با تمامی توان و تلاش خود به این موضوع با اهمیت بپردازیم، هر چند در بخش کارآفرینی و توسعه فناوری و محصولات آن و همچنین فعالیت‌های بین‌المللی پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم که نشان از ظرفیت بالای کشور در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی دارد.

مصلح بیان کرد: هنوز این تفکر که ما می توانیم ساختارهای اصلی کشور را با دانش و پژوهش پایه گذاری کنیم و پیش ببریم، در ذهن اغلب ما شکل نگرفته است. در واقع اگر صنایع مختلف کشور، مسائل و چالش ها را به خوبی شناسایی و مطالعه کنند و سپس بر اساس مطالعات انجام شده، آن را برنامه ریزی کنند و پیش بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: در واقع صنعت و دانشگاه چهارچوب های مناسبی برای گفتمان سازی مطلوب در راستای رسیدن به فهم مشترک از مشکلات و مسائل جامعه ندارند، هر چند کارهای خوبی در این حوزه ها انجام شده است، برای مثال، تشکیل «شبکه دانشگاه و جامعه» رویکردی بسیار خوب در راستای ایجاد ارتباطی قوی تر میان صنعت و دانشگاه است که مسئولان و نهادهای مربوطه ملزم هستند، تمهیدات و سیاست گذاری های مدونی برای تحقق اهداف کلان علمی و پژوهشی کشور داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991582

وب گردی

وب گردی