آینده جمعیت ایران

ایران یکی از بزرگ‌ترین مقصد پناهندگان در جهان است و بیش از یک میلیون پناهنده، بیشتر از عراق و افغانستان را در خود جای داده است. انتظار می‌رود روند رشد جمعیت ایران تا سال 2101 میلادی کاهشی باشد اما به جمعیت ایران افزوده شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، ایران هجدهمین کشور جهان است که جمعیت آن در سال 2018 به 82.01 میلیون نفر رسید و رتبه هفتم را در جهان کسب کرد.

ایران در طول تاریخ همواره مأمن بسیاری از فرهنگ ها و ادیان مختلف بوده و از قدیمی ترین تمدن های جهان از 3200 تا 2800 پیش از میلاد است. لذا همواره این خطه با مراجعت اقوام و دسته‌های مختلف مردمی بوده است و تنوع جمعیتی زیادی را در سرتاسر این سرزمین به‌وجود آورده است. به همین خاطر می‌توان ایران را یکی از بزرگ‌ترین مقاصد پناهندگان در جهان دانست که امروزه شامل بیش از یک میلیون پناهنده است که بیشتر آنها از عراق و افغانستان هستند. ایران همچنین دارای دیاسپورهای فراوانی است؛ در حالی که بیش از 5 میلیون ایرانی در پی انقلاب 1357 به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

بزرگ‌ترین شهرها و پایتخت ایران
بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایران تهران است که جمعیت آن تقریبا 8.4 میلیون نفر است. منطقه بزرگ شهری تهران جمعیت بالغ بر 14 میلیون نفر است که این شهر را بزرگ‌ترین شهر در سراسر آسیای غربی و یکی از سه شهر بزرگ خاورمیانه پس از قاهره و استانبول می کند. تهران دارای تراکم جمعیت 11887 نفر در کیلومتر مربع (30،790 متر مربع) است.


تاریخچه جمعیت ایران
از سال 1880 تا 1920، جمعیت ایران در حدود 10 میلیون نفر یا کمتر بود. از سال 1920 به طور پیوسته افزایش یافت و میزان جمعیت تا سال 1955 به 20 میلیون رسید. پس از آن، طبق آمار، افزایش شدید جمعیت در سال 1985 به 50 میلیون افزایش یافت. پس از افزایش به 60 در سال 1995، به طور مستقیم به 70 میلیون در سال 2005. نمودار آمار جمعیت نشان می دهد که چگونه جمعیت به طور چشم گیری و سال به سال افزایش یافته است.

بخش عمده (89٪) از جمعیت در ایران شیعه مسلمان است، 10٪ مسلمان سنی و 1٪ دیگر مسیحی، زرتشتی، بهائی و یهودی هستند. یهودیت دارای تاریخ بسیار طولانی در کشور است، گرچه انقلاب و ایجاد اسرائیل فقط 9000 یهودی در این کشور را ترک کرده است. مسیحیان بزرگترین مذهب اقلیت هستند که از 250،000 تا 370،000 نفر است. اکثر مسیحیان یک ارمنی دارند.

ایران کشوری با گونه های جمعیتی بسیار متنوع است. حدود 79٪ جمعیت متعلق به گروه قومی زبان زبانی اروپایی هستند. ایرانیان 61 درصد جمعیت را تشکیل می دهند، به دنبال آنها کردها (10 درصد)، لورس (6 درصد) و بلوچ ها (2 درصد). سایر نژادها 21 درصد باقی مانده است، از جمله آذربایجان (16 درصد)، اعراب (2 درصد)، قبایل ترکمن و ترک (2 درصد)، و همچنین ارمنی‌ها، آشوری‌ها و گرجی‌ها.

رشد جمعیت ایران
جمعیت ایران به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. این نیز به دلیل مهاجرت مردم از کشورهای اطراف (افغانستان و عراق) به دلایل امنیتی است.

جمعیت ایران در سال های گذشته به شدت تغییر کرده و به شدت افزایش یافته است؛ اما انتظار می رود که تا سال 2101 میلادی کاهش یابد. انتظار می‌رود جمعیت جوان ایران در سال 2050 به 14 درصد کل جمعیت برسد.

مطابق گزارش سند تحولات و وضعیت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران، روند پاینده مولفه‌های جمعیتی علاوه بر شرایط اقتصادی و اجتماعی متاثر از ساختار سنی و سیاست‌های جمعیتی خواهد بود. سرعت دستیابی به فرضیاتی که در این پیش بینی در نظر گرفته شده است و تداوم باروری در همان سطح به این شرایط بستگی دارد و می‌تواند بر تعداد نهایی جمعیت در سال مورد نظر اثرگذار باشد. با این حال با توجه به ساختار سنی جوان جمعیت و ویژگی‌های فرهنگی ایران در مورد ازدواج و فرزندآوری و همچنین برنامه‌هایی که همواره برای بهبود سلامت در کشور انجام می‌شود و منجر به افزایش امید به زندگی می‌شود، روند رشد جمعیت حداقل در دو دهه آینده هر چند کند؛ اما مثبت خواهد بود. به عبارت دیگر تداوم رشد جمعیت ایران تا حدود ۳۰ سال آینده ناشی از تاثیر ساختار سنی است.

دهه ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۵ جمعیت ایران با رشد ۳.۱ دهم درصد افزایش یافت؛ اما به دلیل اعمال برنامه‌های تنظیم خانواده از نیمه دوم ۱۳۴۰ میزان رشد جمعیت کاهش یافته و طی دهه ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ به ۲.۷ درصد رسید. دوباره طی سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ با وقوع انقلاب اسلامی و شرایط خاص دوران انقلاب و جنگ تحمیلی ایران و عراق این میزان به بالاترین سطح خود در طول تاریخ تحولات جمعیت ایران، یعنی حدود ۳.۹ درصد برابر با ۳.۲ درصد رشد طبیعی و حدود ۰.۷ درصد ناشی از مهاجرت افزایش یافت.

آینده جمعیت ایران

پیش بینی‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ در مورد جمعیت ایران برای دوره ۱۳۹۰ تا ۱۴۳۰ هجری شمسی، مطابق ۲۰۱۱ تا ۲۰۵۰ میلادی بیانگر این است که هر چند رشد جمعیت ایران روند کاهشی آرامی را طی می‌کند؛ ولی در مجموع تا نیمه قرن ۲۱ تعداد جمعیت روندی افزایشی خواهد داشت. در صورت تحقق سناریوی متوسط سازمان ملل، یعنی رسیدن به میزان باروری کل حدود ۱.۶۲ طی دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ و ثبات نسبی آن تا دوره ۲۰۴۵ تا ۲۰۵۰ و همچنین با فرض افزایش امید به زندگی به حدود ۷۹ سال تا سال ۲۰۵۰، جمعیت ایران به حدود ۹۲ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ می‌رسد.

*حسین نوری

انتهای پیام/

کد خبر: 991587

وب گردی

وب گردی