مهم‌ترین تحولات عرصه فناوری در سال 2018

سال 2018 شاهد تحولات، نوآوری‌ها و حوادث زیادی در عرصه تکنولوژی های مختلف بوده است که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، سال 2018 شاهد بسیاری از حوادث و تحولاتی جدید در عرصه فناوری بود که از جمله آنها می توان به رسوایی های فیس بوک، اعتراضات کارمندان شرکت گوگل، جنگ تجاری میان آمریکا و چین و قربانی شدن دو شرکت هوآوی و اپل و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد که در ذیل به این حوادث اشاره می شود.

ژانویه 2018

رقابت برای راه اندازی تکنولوژی G5

از ابتدای سال 2018 اظهارات مختلف در خصوص تکنولوژی ارتباطی G5 مطرح شد و شرکت های فعال در عرصه ارتباطات آماده سازی زیر ساخت های مربوطه برای مراحل نهایی فعال سازی این شبکه را آغاز کردند چنانچه شرکت های سازنده گوشی های تلفن همراه وارد رقابت با یکدیگر برای اعلام پشتیبانی از این فناوری در گوشی های تولیدی خود در سال 2019 شدند، به طور کلی سال 2018 موعد آماده سازی نهایی تکنولوژی ارتباطی 5G بود که پیش بینی ها حاکی از راه اندازی آن در سال 2019 بود.

فوریه 2018

ساخت پوست الکترونیک با احساس سرما و گرما

دانشمندان آمریکایی در یک جهش علمی بزرگ توانستند یک نوع پوست الکترونیک پیشرفته و شبه شفاف تولید کنند که می تواند با اندازه گیری درجه حرارت، فشار، رطوبت و جریان هوا جایگزین پوست طبیعی شده و وضعیت صنعت اعضای مصنوعی انسان را بهبود بخشد؛ همچنین تاثیرات قابل توجهی بر بهره‌وری ربات‌ها در آینده خواهد داشت و به توسعه تجهیزات پزشکی دیگر کمک می‌کند.

کاهش محتوای خبری در فیس بوک

فیس بوک در ژانویه 2018 از کاهش محتوای خبری صفحات خبری خود که به کاربران این شبکه اجتماعی ارائه می شود خبر داد و این تصمیم را از فوریه اجرایی کرد. ناشران اخبار در حال حاضر در این خصوص به فیس بوک فشار می آورند؛ زیرا به دنبال این اقدام مراجعه به مطالب منتشر شده از سوی آنها کاهش یافته است.

مارس 2018

ساخت رایانه ای کوچک تر از دانه نمک

شرکت «آی بی ام» آمریکا از کوچک ترین رایانه جهان پرده برداشت؛ زیرا اندازه آن کوچک‌تر از یک دانه نمک است. با وجود کوچکی بسیار این رایانه از توانایی معادل یک رایانه با پردازنده X 86 دهه 90 میلادی برخوردار است و برای دیدن آن به یک ذره‌بین نیاز است.

رسوایی فیسبوک در خصوص افشای اطلاعات کاربران

رسانه های جهان از سرقت اطلاعات 5 میلیون کاربر فیس بوک توسط شرکت کمبریج آنالیتیکا خبر دادند، این رسوایی مانند گلوله برفی بود که هر ماه بزرگتر می‌شد که از استعفای رئیس امنیت سایبری این شرکت آغاز شده و به بد‌نامی گسترده‌ای برای این فیسبوک تبدیل شد و موجب به راه افتادن پویش هایی از سوی کاربران برای بستن صفحات خود در این شبکه اجتماعی شد؛ همچنین باعث سقوط شرکت کمبریج آنالیتیکا شد.

می 2018

گوگل داپلکس ... فناوری فوق العاده و وحشتناک

گوگل داپلکس یک فناوری طراحی شده توسط گوگل با تکیه بر هوش مصنوعی بوده و می تواند اعمال انسان را شبیه سازی کرده و به جای آن با تلفن تماس گرفته و برنامه های فرد را هماهنگ نماید، مسئله‌‌ای که نگرانی‌ها در خصوص میزان استفاده از فناوری هوش مصنوعی را افزایش داده است.

آگوست 2018

چالش گوگول توسط فورتنایت

حدود یک ماه پیش ایپک گیمز شرکت منتشر کننده بازی فورتنایت عرضه این بازی در فروشگاه نرم افزاری گوگل پلی را نپذیرفت تا درصد فروش این بازی را به شرکت گوگل پرداخت نکند تا خود به طور مستقل آن را به مشتریان ارائه کند؛ اما این مسئله خشم گوگل را برانگیخت به طوری که با بیان ایرادات بازی نسبت به دریافت آن خارج از فروشگاه گوگل پلی هشدار داد؛ ولی این اقدام نتوانست از تبدیل شدن این بازی به پر‌طرفدارترین و مشهورترین بازی سال 2018 جلوگیری کند.

رونمایی از گوشی جدید آیفون و ساعت نسل 4 هوشمند اپل

شرکت اپل در کنفرانس سالانه خود از 3 گوشی جدید تلفن همراه خود یعنی آیفون ایکس اس، ایکس اس مکس و ایکس آر و ساعت هوشمند نسل 4 خود رونمایی کرد؛ اما با وجود زیبایی در طراحی و خوش ساخت بودن این دستگاه ها، مطابق پیش بینی های اپل از آنها استقبال نشد.

استعفای بنیان‌گذاران اینستاگرام و واتساب

کوین سیستروم و مایک کریگر بنیان گذاران اینستاگرام به دلیل نا امیدی و نارضایتی های فراوان ناشی از دخالت های رو به افزایش انجام شده در این شرکت توسط مارک زاکربرگ رئیس فیس بوک از سمت خود استعفا دادند چنانچه پیش از آن در ماه می نیز جان کوم رئیس واتساپ نیز پس از اختلافات خود با فیس بوک در خصوص اداره این شرکت از سمت خود استعفا داد.

نوامبر 2018

رسوایی نرم افزار پگاسوس

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی اعلام کرد گروه اسرائیلی «ان اس او» متخصص در طراحی نرم افزارهای جاسوسی قراردادی با مسئولان عربستان امضا کرده است که بر اساس آن کشور عربستان نرم افزاری به نام پگاسوس 3 را برای نفوذ به گوشی های تلفن همراه به مبلغ 55 میلیون دلار از این شرکت خریداری کرده است و طرفین تنها چند ماه پیش از برخورد ولیعهد سعودی با مخالفان داخلی خود به این توافق دست یافته اند.

پیشی گرفتن موقتی ارزش مایکروسافت از اپل

اواخر نوامبر شاهد افزایش ارزش شرکت مایکروسافت در مدت کوتاهی نسبت به شرکت رقیب هموطن خود یعنی اپل بود، پس از افزایش ارزش سهام مایکروسافت نسبت به سهام اپل مدت زمانی کوتاه این شرکت به گران‌ترین شرکت در سراسر جهان تبدیل شد.

تظاهرات کارمندان گوگل علیه این شرکت

تعدادی از کارمندان گوگل تجمعی اعتراضی را علیه سیاست های آزار جنسی در این شرکت برگزار کرده و خواستار افزایش شفافیت در تحقیقات انجام شده در این مسائل شدند، این اعتراضات مانند جرقه ای عمل کرد که شرکت های دیگری مانند فیس بوک و ای بی را نیز تحت تاثیر قرار داده و کارمندان آن خواستار ایجاد تغییراتی در قوانین داخلی این شرکت ها شدند.

دسامبر 2018

شکست مرورگر جدید مایکروسافت اج در برابر کروم

شرکت مایکروسافت اعلام کرد مرورگر اج خود را به سیستم عامل ویندوز 10 منتقل و به آن اختصاص خواهد داد به طوری که با موتور منبع باز کرومیوم نیز بتواند کار کند تا مرورگر اج را با پایگاه های وب سازگارتر نماید، در واقع مایکروسافت در این اعلام به شکست مرورگر خود در مقابل مرورگر گوگل کروم اعتراف کرد.

بحران هوآوی و واشنگتن

مشکلات شرکت چینی هواوی با دولت آمریکا در سال 2018 ادامه یافت چرا که آمریکا این شرکت را به اقدامات جاسوسی برای چین متهم کرد و به دنبال آن فروش گوشی های تلفن همراه این شرکت در بازار خود را ممنوع کرد و بعد از آن بحران به اوج خود رسیده و مدیر این شرکت به اتهام نقض تحریم های ایران بازداشت شد.

ممنوعیت فروش گوشی های آیفون در چین

به دنبال ممنوعیت فروش گوشی های هوآوی در آمریکا شرکت اپل ضربه سنگینی از سوی چین متحمل شد چرا که مقامات قضایی این کشور دستوری مبنی بر ممنوعیت فروش تعداد قابل توجهی از گوشی های تلفن همراه آیفون در چین را صادر کردند، این ماجرا پس از شکایت شرکت هوآوی از شرکت ساخت تراشه های الکترونیکی آمریکایی کوالکام در اواخر سال 2017 آغاز شد که این شرکت آمریکایی را به سرقت اختراعات خود متهم کرده بود.

توسعه خیره کننده هوش مصنوعی ... چهره های شبه واقعی انسان

توسعه فناوری هوش مصنوعی در سال 2018 هر روز ادامه یافت و آخرین آن، ابتکار شرکت انودیا آمریکا بود که الگوریتمی جدید برای هوش مصنوعی طراحی نمود که می تواند به طور خودکار چهره های انسان و گربه ها و حتی اتومبیل ها را به طور دقیق بسازد به طوری که نمی توان حقیقی یا جعلی بودن آن را تشخیص داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991636

وب گردی

وب گردی