توقف 22 ساله ساخت بیمارستان واحد نجف آباد/ مدیریت دانشگاه آزاد وارث طرح های ناتمام است

بیمارستان واحد نجف آباد در سال 75 کلنگ زده شد که تا سال 79 اسکلت بندی ساختمان انجام شد، اما در نهایت این بیمارستان 22 سال است که روند متوقف شده ای در ساخت دارد و در ریاست جدید رایزنی هایی با یک خیریه انجام شده تا ساختمان این بیمارستان طی 4 سال به بهره بردای کامل برسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی، دستاوردهای بسیاری تا به امروز داشته که منجر به یک توسعه آموزشی و عمرانی در نظام آموزش عالی شده است. گستردگی این دانشگاه با بیش از 400 واحد دانشگاهی در سراسر کشور نماد یک توسعه انقلابی در عرصه آموزش کشور است. در این میان ساخت بیمارستان‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی مختص به دانشکده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پزشکی برای پیشبرد بهتر اهداف در توسعه این رشته و تربیت نیروهایی کارآزموده و متخصص در علم پزشکی از جمله اهداف مهم این دانشگاه بزرگ کشور است.

در حال حاضر، واحد نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بهترین دانشکده‌‌‌‌های پزشکی را در اختیار دارد این در شرایطی است که از سال 75 و در زمان ریاست هاشمی رفسنجانی بر راس این دانشگاه کلنگ این بیمارستان زده شد و همچنان بعد از گذشت 22 سال شروعی برای عمران و آبادانی این بیمارستان رخ نداده است.

در واقع ریاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی وارث یکسری امور نسجیده عمرانی است که در زمان خود بدون در نظر گرفتن بودجه لازم و انسجام صحیح به وجود آمده که بسترساز یک نابسامانی گشته که مورد توجه مسئولان جدید قرار گرفته تا بتوانند این طرح‌‌‌های ناتمام را در مسیر خود هدایت کنند، در همین راستا و برای بررسی مشکلات مربوط به روند توقف بیمارستان نجف آباد به سراغ برخی از مسئولان مربوط رفتیم که مشروح آن به شرح زیر است:

دکتر امیررضا نقش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در گفت‌‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل توقف ساخت بیمارستان نجف آباد و چگونگی از سرگیری تاسیس و افتتاح آن گفت: ساختمان بیمارستان آموزشی نجف آباد که در خود این واحد دانشگاهی در سال 75 کلنگ زنی شد و تا سال 79 اسکلت‌بندی این ساختمان زمان برد، اما به دلیل هزینه‌‌های زیاد بیمارستان متوقف می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، در زمان ریاست جدید دانشگاه با توجه به اهمیت ویژه‌ای که برای توسعه طرح‌‌های ناتمام قائل شده‌اند رایزنی‌‌هایی داشتیم تا با انعقاد تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌ای با یک خیریه، بتوانیم این طرح عمرانی را به پایان برسانیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در ادامه خاطر نشان کرد: پیش نویس اولیه تفاهم‌نامه واحد نجف آباد، با خیریه به تایید سازمان مرکزی نرسیده تا جایی که بعد از تایید کلی فعالیت‌های عمرانی این بیمارستان از سرگرفته خواهد شد.

نقش متذکر شد: ساخت این بیمارستان، 200 میلیارد تومان هزینه دارد که دانشگاه توانایی پرداخت این هزینه را ندارد و این بیمارستان حداقل هشت بخش برای آموزش بیماران خواهد داشت و براساس پیش‌بینی ما طی چهار سال آینده به اتمام می‌‌رسد.

دکتر اقبال شاکری رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در گفت‌‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چگونگی رسیدگی به وضعیت بیمارستان‌‌‌‌های ناتمام در دانشگاه آزاد متذکر شد: مسئولیت تجهیز و کلیه امور مربوط به بیمارستان فرهیختگان به معاونت پزشکی دانشگاه آزاد منتقل شده؛ همچنین برای اینکه از فرآیند بروکراسی در دانشگاه کاسته شود یک شورای عالی راه اندازی مرتبط با رسیدگی به وضعیت بیمارستان‌های ناتمام به ریاست دکتر نفر تشکیل شده که ماموریت بررسی و تجهیز کلیه امور بیمارستان به عهده این شوراست.

دکتر محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل توقف ساخت بیمارستان نجف آباد و چگونگی از سرگیری تاسیس و افتتاح آن گفت: بر مبنای توافقات انجام شده با خیریه کوثر یک قراردادی تنظیم خواهد شد تا ساخت و تکمیل بیمارستان به پایان برسد و ساخت یک بیمارستان نیازمند بودجه بسیاری است که قطعا دانشگاه به تنهایی، توانایی تامین این هزینه را ندارد.

وی افزود: مهم‌‌‌ترین دلایل توقف این طرح، کمبود بودجه لازم و نبود برنامه‌‌‌ریزی دقیق در زمان کلنگ زنی و تصمیم به ساخت این بیمارستان بوده که مربوط به دوران ریاست قبلی دانشگاه است.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در سال ۱۳۶۴ با هدف تربیت و آموزش دانشجویان در زمینه‌های تخصص‌های مورد نیاز جامعه تاسیس گردید. دانشکده پزشکی یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه آزاد نجف آباد بوده که در بهمن ماه سال ۱۳۶۵ با جذب ۲۷ دانشجو شروع به کار کرد و در سال ۱۳۷۳ اولین فارغ التحصیلان خود را وارد سیستم بهداشت و درمان نمود. از آن سال تاکنون ۱۵۱۷ دانشجوی پزشکی فارغ التحصیل شده و در حال حاضر نیز ۸۰۰ دانشجو در حال تحصیل هستند.

در میان تمام ساختمان‌های نوساز و قدیمی این دانشگاه، ساختمانی نیمه ساز به شدت خودنمایی می کند؛ ظاهر زنگ زده سازه فلزی نشان می دهد مدتهاست کسی خبری از این قسمت دانشگاه نگرفته است. شواهد و گفته مسئولان بیانگر این موضوع است که روزی باید در اینجا بیمارستانی بنا می شده. بیمارستانی 300 تخت خوابه که قرار بوده مرهمی بر درد بیماران باشد اینک خود زخمی است بر واحد نجف آباد که محوطه‌‌ای به مساحت تقریبی 6 تا 7 هزار متر مربع در جنوبی‌‌‌‌ترین نقطه دانشگاه که به وسیله نرده‌های فلزی از دیگر قسمت‌های دانشگاه جدا شده است.

در حال حاضر، دانشجویان پزشکی دوره بالینی خود را در دو بیمارستان شریعتی و اصفهان و چند بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی می کنند. بالغ بر ۶۰ عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت و متخصصین رشته‌های مختلف علوم پزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی در زمینه تربیت دانشجویان مشغول فعالیت می باشند.

آنچه مسلم است، مسئولان فعلی دانشگاه آزاد، وارث نابسامانی و بی توجهی‌‌های عمرانی هستند که در دوران گذشته رقم خورده است که خوشبختانه با رویکرود جدید و نگاه توسعه گرانه بر مبنای برنامه‌ریزی صحیح این فرآیند در ساختار درست خود قرار گرفته و در آینده نزدیک شاهد پیشرفت کلیه طرح‌های نیمه تمام در دانشگاه آزاد خواهیم بود که سرآغازی برای قرار گرفتن این دانشگاه در جایگاه نخست آموزش عالی کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991655

وب گردی

وب گردی