اما و اگرهای بودجه 98 وزارت بهداشت/ از استعفای وزیر تا هزینه های خدمات سلامت

بودجه‌ ستاد وزارت بهداشت درسال آینده، 14 هزار و 486 میلیارد و 666 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، این در حالی است که بسیاری مدعی هستند وزیر بهداشت به دلیل بودجه پیشنهادی این وزارتخانه استعفا داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لایحه بودجه سال 98 در 4 دی ماه 97 از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد،‌ در این میان بودجه وزارت بهداشت در مجموع 14 هزار و 486 میلیارد و 666 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بر اساس بند ب تبصره 13 لایحه بودجه سال 98 کل کشور، معادل 250 میلیارد تومان از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و منابع ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هزینه کرد الزامات مندرج در بند (م) ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) اختصاص می‌‌یابد.

گفتنی است بر اساس ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، به دولت اجازه داده می‌شود در صورت وقوع حوادث طبیعی و سوانح پیش بینی نشده معادل 1.2 درصد بودجه عمومی هر سال را از محل افزایش تنخواه گردان خزانه تأمین کند تا به صورت اعتبارات خارج از شمول با پیشنهاد شورای عالی و تأیید رئیس جمهور هزینه شود.

هزینه هر نسخه سلامت الکترونیک چقدر است؟

بر اساس بند ج تبصره 17 لایحه بودجه سال 98 کل کشور، صاحبان حرف پزشکی و همچنین کلیه مراکز بهداشتی، تشخیصی، درمانی و دارویی اعم از دولتی، غیر دولتی، خیریه و خصوصی مکلف‌اند بر اساس ضوابطی که از سوی سازمان بیمه سلامت ایران ابلاغ می شود بدون نیاز به دفترچه و مبتنی بر نسخه الکترونیکی به بیمه شدگان کلیه صندوق‌ها ارائه خدمت کنند. به ازای هر فقره نسخه الکترونیکی مبلغ هزار 100 تومان از اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه دهنده خدمت طرف قرارداد دریافت می شود.

تکلیف توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی در سال جدید چیست؟

براساس بند ح تبصره 17 لایحه بودجه سال 98 کل کشور، از ابتدای سال 98 شرکت توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور (مادر تخصصی) مشمول مفاد ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه می شود.

گفتنی است ماده 55 قانون برنامه ششم توسعه، هزینه خدمات مدیریت طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی، شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی تا 2.5 درصد عملکرد تخصیص اعتبارات ذی‌ربط با احتساب کل وجه دریافتی از بودجه عمومی دولت اعم از وجوه نقد، اسناد خزانه، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار تعیین و توسط سازمان در اختیار بنیاد و شرکت‌های مذکور قرار می‌گیرد.

سازمان موظف به تخصیص اعتبارات اجنتاب‌ناپذیر بنیاد و شرکت های مذکور در چهارچوب بودجه آن‌ها از محل اعتبارات فوق تا 2.5 درصد است.

15 هزار تومان؛ هزینه صدور کارت بهداشتی محل های کسب

بر اساس لایحه بودجه سال 98 کل کشور، صدور کارت بهداشتی محل های کسب در بخش درآمد حاصل از ارائه خدمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 15 هزار تومان است. همچنین آموزش و صدور کارت بهداشتی هر نفر از کارکنان مراکز محل های کسب نیز در این بخش، 5 هزار تومان ثبت شده است.

4 میلیارد و 900 میلیون تومان سهم دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی

براساس تبصره 14 لایحه بودجه سال 98 کل کشور، در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها مصوب 15 دی 88، با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه تمامی دریافتی ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس جدول صفحه 32 قانون لایحه بودجه سال 98 کل کشور تعیین می شود.

برهمین اساس، در بخش مصارف هدفمند ماده 46 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) موضوع کاهش هزینه های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تأمین هزینه های تحمل ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب العلاج که از طریق بند (د) ماده 28 قانون الحاق (2) اعمال می شود و هزینه آن 4 میلیارد و 900 میلیون تومان ثبت شده است.

از بودجه دانشگاه های علوم پزشکی چه خبر؟

بر اساس جدول مصارف پیش بینی شده افزایش سقف بودجه سال 98 کل کشور، بودجه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در جدول زیر آمده است:

گفتنی است مبالغ بر حسب میلیون ریال ثبت شده است.

هزینه پرداختی سربازان متقاضی معافیت برای معاینات پزشکی

براساس تعرفه درآمدهای لایحه بودجه سال 98، معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت سربازی برای بار اول 13 هزار تومان، معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت سربازی برای نوبت‌های بعدی 19 هزار و 500 تومان و معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت سربازی شورای عالی پزشکی 19 هزار و 500 تومان است.

مصارف پیش بینی شده افزایش سقف بودجه وزارت بهداشت

بر اساس مصارف پیش بینی شده افزایش سقف بودجه سال 98 کل کشور، برخی بودجه های وزارت بهداشت به شرح زیر است:

اما اگرهای بودجه 98 وزارت بهداشت

بودجه‌ برای ستاد وزارت بهداشت در مجموع 14 هزار و 486 میلیارد و 666 میلیون تومان در نظر گرفته شده که 14 هزار و 248 میلیارد تومان مربوط به هزینه‌های جاری و حدود 241 میلیارد و 583 ‏میلیون تومان آن نیز مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آن است، اما تمامی این هزینه ها شامل اعتبارات حوزه سلامت نیست، بلکه بودجه دانشگاه های علوم پزشکی، بیماران خاص، درآمدهای اختصاصی بیمه ها و بیمارستان ها و... را نیز شامل می شود.

این در حالی است که بودجه وزارت خانه های مختلف در جدول زیر آمده است که وزارت بهداشت نیز از آن مستثنی نیست:

با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حدود 5 هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

دلیل استعفای وزیر چه بود؟

چندی پس از اعلام لایحه بودجه 98، «استعفای وزیر بهداشت» تیتر رسانه ها شد، معاون برنامه‌ریزی راهبردی وزارت بهداشت در گفت و گو با یکی از رسانه ها خبر استعفای وزیر بهداشت را تایید کرد و گفت: متاسفانه خبر استعفای‌ وزیر بهداشت صحت دارد، وی بر این مسئله پافشاری‌ می‌کند و حاضر نیست که از این تصمیم صرف‌نظر‌ کند. دلیل استعفای‌ وزیر بهداشت‌ هنوز به طور دقیق معلوم نیست اما آنچه مطرح شده این است که پرداخت به موقع مطالبات جامعه پزشکی، موضوع بودجه سال آینده حوزه سلامت و پرداخت آن، منابع تخصیص یافته به طرح تحول سلامت، مباحث مربوط به خرید دارو و تجهیزات پزشکی و بدهی‌های تامین اجتماعی به وزارت بهداشت از مواردی بوده که در اتخاذ این تصمیم نقش داشته است.

البته تنها وزیر بهداشت نبود که نسبت به بودجه وزارت بهداشت گلایه داشت، برخی مسئولان این وزارتخانه نیز نسبت به افزایش 5 هزار میلیارد تومانی بودجه اعتراض داشتند که برخی از آن ها در ذیل آمده است:

سخنگوی وزارت بهداشت: انتظار داریم حمایت های لازم از حوزه سلامت صورت بگیرد

دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، در زمینه بودجه وزارت بهداشت در سال 98 بیان کرد: ما محدودیت های دولت را درک می کنیم؛ اما انتظار داریم حمایت های لازم از حوزه سلامت صورت بگیرد. با توجه مشکلات اقتصادی مردم، مراجعات به مراکز درمانی بخش دولتی افزایش می یابد که لازم است به بودجه سازمان بیمه سلامت، بیشتر توجه شود.

رشد بودجه وزارت بهداشت صرف افزایش حقوق پرسنل می شود

علی اکبر حق دوست معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه رشد بودجه وزارت بهداشت صرف افزایش حقوق پرسنل می شود، اعلام کرد: قسمتی از افزایش بودجه وزارت بهداشت، در عمل افزایش بودجه نیست و مربوط به افزایش حقوق است و باید بررسی کرد که آیا همین افزایش حقوق هم در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است یا خیر.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 991661

وب گردی

وب گردی