تغذیه مناسب برای ایام امتحانی

تحقیقات نشان می دهد مواد غذایی مصرفی بر روحیه افراد تاثیر گذاشته، سطح استرس و تحریک پذیری را تغییر می دهد، در برقراری آرامش فردی موثر است و در مقابل وعده های غذایی ناسالم می تواند سطح استرس را بالا ببرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با فرا رسیدن فصل امتحانات، دانش آموزان و دانشجویان و به تبع آن والدین تحت فشار و استرس قرار می گیرند. لذا استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می تواند در روند کاهش استرس و موفقیت در امتحانات تاثیر ویژه ای داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد مواد غذایی مصرفی بر روحیه افراد تاثیر گذاشته، سطح استرس و تحریک پذیری را تغییر می دهد، در برقراری آرامش فردی موثر است و در مقابل وعده های غذایی ناسالم می تواند سطح استرس را بالا ببرد. تحقیقات در این زمینه نشان دهنده آنست که دانش آموزان تحت استرس امتحان، افزایش قابل توجهی در مصرف مواد غذایی پرچربی و تنقلات شیرین داشتند که این امر می تواند اثر منفی دربرداشته باشد.

هنگامی که استرس افزایش یابد، نیاز به مصرف مواد مغذی مانند ویتامین های محلول در آب، ویتامین B، ویتامین C و مواد معدنی مانند روی نیز افزایش می یابد. مواد مغذی مثل ویتامین C B6، روی، منیزیم، پتاسیم، ویتامین B5 و تیروزین اسید آمینه (amino acid tyrosine) برای سنتز و عملکرد درست و مناسب هورمون های آدرنال (که از مهمترین هورمون های مبارزه با استرس هستن) لازم است. به گفته کارشناسان؛ تغذیه مناسب در دوران امتحانات تغذیه‌ای است که منظم و متنوع باشد.

کاهش استرس

وعده های غذایی سبک باعث می شود تا جریان ثابت انرژی حفظ شده و اثر آرامش بخشی روی مغز گذاشته شود. میوه و سبزیجات تازه مانند انواع مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل سبز، سبزیجات سبز برگ، کیوی، کلم بروکلی و... میزان لازم ویتامین C بدن را تامین می کند.

مصرف نوشیدنی های شیرین، آرد سفید و شکر باید به حداقل ممکن برسد و به جای آن غلات سبوس دار مانند بلغور جو، جو و گندم می تواند مفید باشد که البته در کنار آنها آجیل و انواع دانه ها، لبنیات کم چرب، غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، سبوس گندم نیز برای دریافت ویتامین B لازم مورد نیاز است. همچنین از مصرف غذاهای فست فودی و یا چربی های کیفیت پایین می بایست پرهیز شود.

میوه های تازه و خشک، معجون عسل و آجیل، دانه های بو داده، انواع سوپ، انواع سالاد، شکلات داغ، شیر بادام یا ماست برای جلوگیری از نوسانات قند خون مفید هستند. و در کنار آن نوشیدن مایعات به اندازه کافی و برای جلوگیری از کم آبی مورد نیاز است. چای سبز، جوشانده گل یاس و چای بابونه به آرام شدن ذهن کمک می کنند.

غذاهای پرحجم، چرب و نفاخ در ایام امتحانات نامناسب است این غذاها مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند که این امر خون رسانی به سایر قسمت‌های بدن از جمله سلول‌های مغزی را کاهش می‌دهد و خواب آلودگی را نیز در پی خواهد داشت.

قهوه و نسکافه

مصرف چای، قهوه و نوشابه های کافئین دار در حد اعتدال؛ هر چند یکی از روش هایی که بیشتر دانش آموزان و افراد در ایام امتحانات برای افزایش سطح هوشیاری به آن روی می آورند مصرف قهوه و مواد حاوی کافیین است؛ اما مصرف مدوام و دراز مدت کافئین اثر معکوسی دارد، یعنی بعد از مدتی نه تنها از اضطراب و استرس فرد نمی کاهد بلکه سبب افزایش تحریک پذیری فرد نیز می شود و به مرور از میزان تمرکز او می کاهد.

مواد غذایی مفید برای تقویت حافظه:

به جای استفاده از قرص های حافظه و پیگیری تکنیک های تقویت حافظه در ایام امتحانات بهتر است از مواد غذایی سالم که به تقویت حافظه و تمرکز می انجامد بهره برد:

آنتی اکسیدان ها؛ مانند ویتامین A ،E و C که در مواد غذایی طبیعی مانند تخم مرغ، هویج، بروکلی، ماهی، آجیل، سبزیجات و میوه ها یافت می شوند. این مواد آسیب های سلولی مغز را کاهش می دهند.

اسیدهای چرب؛ مانند امگا3 که در ماهی، روغن خردل، ماش، دانه سویا، لوبیا، گردو، دانه کتان وجود دارد و برای مغز مفید است.

ویتامین B1؛ این ویتامین سیستم عصبی را سالم نگه داشته و در بیوسنتز تعدادی از ترکیبات سلولی استفاده می شود، به حافظه و یادگیری نیز کمک می کند. سبوس برنج، جوانه گندم، آرد گندم، جو، ذرت خشک، تخم مرغ، شیر گاو، و … منابع غنی این ویتامین هستند.

ویتامین B12؛ به منظور عملکرد صحیح سیستم عصبی مرکزی مغز. این ویتامین تمرکز و حافظه را تقویت می کند. از جمله منابع ویتامین B12 مواد غذایی با منشا حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی، شیر کم چرب و …. هستند.

فولیک اسید؛ برای دفع -هموسیتئین- اسید آمینویی که مقدار بالای آن باعث زوال شناختی می شود؛ ضروری است. سبزیجات سبز برگ، کلم بروکلی، حبوبات، جو دوسر از منابع مهم اسید فولیک هستند.

در مجموع باید خاطر نشان کرد که رعایت اصول تغذیه مناسب مختص به زمان خاصی نیست و پیوستگی و تداوم استفاده از آن منجر به بهبود عملکرد تمام اعضا از جمله سیستم مغز و حافظه خواهد شد. لذا نیازمند آن است که افراد از یک الگوی خاص تغذیه ای پیروی نمایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991680

وب گردی

وب گردی