گفتمان‌سازی حوزه سوخت‌های زیستی را جدی بگیریم

رئیس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: روند روزافزون مصرف سوخت های فسیلی و تجدیدناپذیر در کشور منجر به هدر رفت منابع ملی و افزایش آلودگی های محیطزیست می شود.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، میثم طباطبائی، رئیس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت:روند روزافزون مصرف سوخت های فسیلی و تجدیدناپذیر در کشور منجر به هدر رفت منابع ملی و افزایش آلودگی های محیطزیست می شود. بر اساس آمارهای منتشر شده در سال 2017 میلادی، ایران رتبه دهم مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است که در این بین مصرف بنزین روندی کاملا صعودی در طی سالهای 90 تا 97 داشته و مصرف روزانه آن در سال 97 به عدد قابل توجه 120 میلیون لیتر رسیده است.


این روند صعودی استفاده از فرآورده های نفتی برای تولید انرژی زنگ خطری برای اقتصاد و به خصوص محیطزیست ایران به شمار می آید. کارشناسان موظف هستند با ایجاد راه کارهای کارآمد و براساس اصول توسعه پایدار مردم را به تغییر سبک زندگی و استفاده از انرژی و سوخت های جایگزین، نظیر سوخت های زیستی تولید شده از ضایعات ترغیب کنند.
علی رغم وجود افراد تحصیل کرده و نخبگان کارآمد در ایران در زمینه تولید سوختهای زیستی، متاسفانه تلاش های آنها در دهه گذشته به منصه ظهور نرسیده است. عدم وجود آگاهی کافی در مردم نسبت به لزوم استفاده از سوختهای زیستی یکی از مهم ترین دلایل ابتر ماندن طرح های این چنینی در کشور است.


استفاده از ابزارهای مالیاتی و تسهیلات بانکی و تشویقی رویکردی مناسب برای متنوع کردن سبد مصرف انرژی کشور و حفاظت از منابع ملی و محیط زیست است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991681

وب گردی

وب گردی