ریشه تنش‌های مقطعی میان معاونت‌های فرهنگی و تشکل های دانشجویی چیست؟

تشکل های دانشجویی قوه ایجاد کننده پویایی و نقش آفرینی در دانشگاه ها هستند از سوی دیگر اشاعه برنامه های فرهنگی و اجتماعی از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی در دانشگاه ها بسیار اثرگذار است حال اگر همگرایی و توجه لازم به هماهنگی بین این دو مجموعه صورت نگیرد، می تواند موجب تنش و کاهش بهره وری در جامعه دانشگاهی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ هر ساله با فرا رسیدن مناسبات تقویمی در سطح ملی و دانشگاهی رویدادهایی برای بزرگداشت این ایام در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برگزار می شود؛ اما نکته ای که طی سال های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده مسئله موازی کاری در فعالیت تشکل های دانشجویی و معاونت های فرهنگی و همچنین تخصیص بودجه تشکل ها توسط معاونت فرهنگی است. طبق ساختار سازمانی دانشگاه ها تشکل های دانشجویی جزئی از مجموعه معاونت فرهنگی بوده و شورای فرهنگی دانشگاه نیز ناظر بر فعالیت این تشکل ها و معاونت فرهنگی و دانشجویی است.

غلامرضا غفاری معاونت فرهنگی وزارت علوم در خصوص موازی کاری بین معاونت های فرهنگی دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی و کانون های فرهنگی پیش‌تر در گفت و گو با ایسکانیوز اعلام کرده بود: کاهش و جلوگیری از فعالیت ها در راستای عدم موازی کاری، به هنر و درایت و مدیریت کانون های فرهنگی مربوط می شود.

ماموریت معاونت های فرهنگی

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه (که در برخی دانشگاه های بزرگ از معاونت دانشجویی مجزا شده و به معاونت فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است) به استناد مصوبه آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه ها متشکل از دبیری شورای فرهنگی، مدیریت امور فرهنگی و فوق برنامه و مدیریت اجتماعی، تمامی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را در سطح دانشجویان، کارکنان و استادان، سیاست‌گذاری، سامان دهی، برنامه ریزی و اجرا می کند.

رسالت تشکل ها و کانون های دانشجویی

تشکل های دانشجویی در واقع اصلی‌ترین فعالیت های دانشجویی را برعهده دارند، که تبلور و هدایت کننده دانشجویان در زمینه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و... هستند، قادر خواهند بود اندیشه ها و اراده های فردی را درون یک مجموعه دانشجویی تمرکز بخشند و نقش هدایت‌گری نسل دانشجو را مؤثرتر و بارزتر سازند. همچنین آنها ضامن حفظ و سلامت روح انقلابی گری و علمی در دانشگاه ها هستند. برای بررسی ابعاد مختلف موضوع با برخی از مسئولین فرهنگی دانشگاه و نماینده تشکل دانشجویی به گفت و گو پرداخته ایم.

دانشگاه تهران امسال بخش اعظم بودجه تشکل ها را نداده است

دکتر مجید سرسنگی دانشیار و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشتباه دانستن موازی کاری بین این دو مجموعه دانشگاهی گفت: در دانشگاه تهران ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بین معاونت فرهنگی و تشکل های دانشجویی هماهنگی کامل برقرار سازیم و درگیر موازی کاری و دوباره کاری نباشیم.

سرسنگی با تاکید بر اینکه معاونت فرهنگی نباید نقش و وظیفه تشکل های دانشجویی را بازی کند، تصریح کرد: ما اصل را بر برگزاری رویدادها توسط تشکل های دانشجویی گذاشته ایم و معاونت فرهنگی نقش حمایت‌گری را ایفا می کند. به عنوان مثال در شورای برنامه ریزی برگزاری جشن های 40 سالگی انقلاب اسلامی در شورایی متشکل از نمایندگان تشکل های دانشجویی و معاونت فرهنگی برای جلوگیری از موازی کاری و هماهنگی و همفکری بیشتر صورت می گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران افزود: به عنوان مثال در روز دانشجو امسال معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برنامه ای نداشت و تشکل های دانشجویی اجرا کننده برنامه بودند؛ اما برخی از مناسبت های راهبردی مانند دهه فجر، دفاع مقدس، ایام سوگواری محرم، ماه مبارک، رحلت امام (ره) و... هستند که مناسب است علاوه بر تشکل، معاونت نیز برنامه داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: دانشگاه تهران امسال مشکل مالی دارد و با اینکه به انتهای سال 97 نزدیک می شویم هنوز بودجه فعالیت های دانشجویی را به ما نداده است؛اما به محض ابلاغ این بودجه را ما در اختیار تشکل ها قرار می دهیم.

دیدگاه انتقادی تشکل های دانشجویی به عملکرد معاونت فرهنگی دانشگاه ها

مهدی بختیاری زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیان این نکته که در برخی از دانشکده های دانشگاه تهران موازی کاری در فعالیت ها بین معاونت فرهنگی دانشگاه و تشکل های دانشجویی وجود دارد، گفت: در فضای دانشجویی اولویت باید با فعالیت تشکل های دانشجویی باشد اما گاهی دیده می شود معاونت فرهنگی در نقش یک تشکل ظاهر وارد شده و کارهای یک تشکل را انجام می دهد. در صورتی‌که اگر فضای دانشجویی را درنظر بگیریم این فعالیت ها باید به صورت خودجوش از سمت دانشجویان باشد.

بختیاری زاده با تاکید بر اینکه مسئولان شناخت کافی از دانشجویان و خواسته های آنان ندارند، تصریح کرد: مسئولان در مقایسه با تشکل های دانشجویی که برخاسته از کف دانشگاه هستند، با سلایق و نظرات دانشجویان آشنایی کمتری دارند، برای همین برنامه های اجرایی از سوی معاونت اصولاً با نظر و افکار بیشتر دانشجویان همخوانی ندارد. چون بیشتر هم به سمت فعالیت های جشنواره ای و نمایشی می روند تا کارنامه سازی کنند. معاونت فرهنگی پویایی را در دانشگاه از دانشجو می گیرد و صرفاً جنس فعالیت های آنان اداری است نه جنبشی و میدانی که در ذات دانشجو است.

مسئول بسیج دانشگاه تهران گفت: برگزاری برنامه های مشترک بین تشکل های دانشجویی و معاونت فرهنگی با توجه به شرایط ممکن و وجود نگاه متفاوت کار بسیار سختی است. هدف تشکل ها از برگزاری نشست، کارگاه، کرسی، مراسمات تقویمی و... مطالبه گری و حفظ ارزش هاست در صورتی‌که معاونت فرهنگی به دنبال رزومه سازی و ارائه آن به بالادستی است.

وی پیرامون تخصص بودجه تشکل های دانشجویی توسط معاونت فرهنگی، بیان کرد: در سیستم دانشگاهی ردیف بودجه شفاف و مشخصی وجود ندارد که معاونت فرهنگی را الزام به پرداخت بودجه کند؛ زیرا این ردیف بودجه سهم دانشجویان و فعالیت تشکل های دانشجویی است. در فضای فعالیت دانشجویی تشکل ها باید از معاونت فرهنگی بودجه بگیرند؛ اما در صورتی که خودش بخواهد کاری انجام بدهد، اختیار بودجه در دست خودش است.

ضرورت همگرایی بیشتر در میان فعالیت های فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

عبدالوحید وفایی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: تشکل های دانشجویی هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی برنامه مورد نظر خود را به معاونان فرهنگی و شورای فرهنگی واحدها ارائه می دهند و پس از اخذ مجوز برای اجرایی شدن در مراحل اداری برای تامین بودجه قرار می گیرند.

وفایی وجود ناهماهنگی و موازی کاری بین تشکل ها و معاون فرهنگی دانشگاه ها را بر اساس نظارت شورای فرهنگی، بسیار کم دانست و گفت: اما متاسفانه ارتباطات تنگاتنگ و هماهنگی بین واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در استان های مختلف به میزان مطلوب وجود ندارد. اگر ناهماهنگی هم وجود داشته باشد بین واحدهای مختلف است، نه درون یک واحد.

وی افزود: در مناسبات تقویمی توصیه ما به معاونان فرهنگی این است که بیشتر هدایت فعالیت ها را داشته باشند و اجرایش بر عهده دانشجویان باشد، البته این توصیه ای است و به صورت ابلاغیه به واحدها دستور داده نشده است.

استفاده از توان و ظرفیت تشکل های دانشجویی

محمد کاظم یکانی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در این باره به ایسکانیوز می گوید: ما باید در نظر داشته باشیم تشکل های دانشجویی جزئی از مجموعه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و برای فعالیت های خود نیازمند مجوز هستند، پس عدم هماهنگی حداقلی است؛ اما گاها ممکن است در شورای فرهنگی چالشی پیش آید.

وی تصریح کرد: معاونت فرهنگی تا جایی که می تواند باید از ظرفیت تشکل ها استفاده کنند و اگر مشاهده کرد تشکل توان برگزاری مراسم خاصی را ندارد، ورود پیدا کند. در خصوص تخصیص بودجه، هر برنامه تشکل ها که از شورای 3نفره فرهنگی مجوز بگیرد، ما در واحد خودمان بودجه آن را تامین می کنیم.

سخن آخر اینکه برای کاهش نبود هماهنگی بین تشکل های دانشجویی و معاونت فرهنگی دانشگاه ها که بی شک نمی توان وجود آنرا نادیده گرفت، سه راهکار می توان ارائه کرد؛

نخست، شورای فرهنگی نقش پررنگ‌تری ایفا نمایند. به عنوان مثال باتوجه به اینکه هر برنامه فرهنگی در دانشگاه برای اجرایی شدن باید در شورای فرهنگی، مصوب شود لذا شورای فرهنگی می تواند با تقسیم وظایف، ادغام برنامه ها، ایجاد خانه های فرهنگ و... موازی کاری را به حداقل برساند.

دوم، تشکل های دانشجویی و کانون های علمی و فرهنگی، با معاونت فرهنگی تعامل و همفکری بیشتری داشته باشند که آن هم با برگزاری جلسات مختلف امکان پذیر است که منتهی به اجرای برنامه مشترک یا برگزاری تک برنامه اما با همکاری یکدیگر شود.

سوم، معاونت فرهنگی می تواند با به کارگیری دانشجویان و واگذاری فعالیت های فرهنگی به آنان، آموزش شیوه تعامل و تبادل نظر دانشجو با مسئول، کشف و شناسایی استعدادهای فرهنگی و علمی و هنری، افزایش نشاط و پویایی در دانشگاه و در بین دانشجویان، ایجاد بستر مناسب برای انجام فعالیت های فرهنگی و... از ظرفیت دانشجویان و نخبگان بیشتر استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991686

وب گردی

وب گردی