پژوهش‌ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به کمک مراکز رشد فناوری تجاری سازی می شود

مدیر مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: مراکز رشد فناوری می‌توانند تضمین کننده تجاری شدن پژوهش‌های علمی و در ادامه فن آفرینی، کارآفرینی، اشتغال زایی و رشد تولید ملی در کشور باشند.

کامران صفوی مدیر مرکز رشد فناوری تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص اهداف تاسیس و کارکرد این مرکز گفت: باتوجه به پتانسل استادان هیات علمی و دانشجویان مرتبط با حوزه های مختلف گیاهان دارویی، نیاز به تاسیس مرکزی برای همفکری و هم افزایی جهت دستیابی به فناوری های مورد نیاز کشور وجود داشت. مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی واحد اصفهان با بسترسازی مناسب برای دستیابی به فناوری گیاهی و طب سنتی اسلامی مورد نیاز کشور ایجاد شد.

صفوی افزود: این مرکز دارای ۹ هسته فناور و ۶ شرکت دانش بنیان است که اجرای طرح تقویت زیرساخت های این مرکز و امکان افزایش تعداد شرکت های دانش بیان در جهت حمایت، توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب اسلامی ایرانی انجام گرفت.

مسئول مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با ذکر اینکه دستاوردهای علمی دانشجویان مرکز بسیار با ارزش است، تصریح کرد: ساخت باند با عصاره گیاهان دارویی، تولید لاورهای درمانی جهت بهبود زخم، تولید گیاهان دارویی موثر جهت درمان ریزش مو، پماد ضد درد مفاصل، تولید شیرینی بدون قند، فرآوردهای کرفس کوهی و... از جمله محصولات دانشجویان است که در نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد در دی ماه نیز رونمایی شد.

وی پیرامون وجود مشکلات متعدد برای پژوهشگران، بیان کرد: اگر از مشکلات مکان و تجهیزات آزمایشگاهی که در گروه زیرساخت ها قرار می گیرد گذر کنیم، رساندن محصولات به مرحله تولید انبوه و تجاری سازی بزرگترین چالش برای پژوهشگران است. تبدیل ایده اولیه به محصول نیازمند صبر و تحمل بسیار زیاد است.

صفوی تاکید کرد: مراکز رشد فناوری می‌توانند تضمین کننده تجاری شدن پژوهش‌های علمی و در ادامه فن آفرینی، کارآفرینی، اشتغال زایی و رشد تولید ملی در کشور باشند.

این پژوهشگر دریافت مجوز را مشکل جدی دیگری برای محققان برشمارد و گفت: محصولات برای ورود به بازار نیازمند دریافت مجوزهای مختلف پزشکی، صنایع غذایی، سازمان صنعت و... هستند، طی کردن مراحل اداری و بروکراسی بسیار زمان بر است و این مسئله برای دانشجویان و محققانی که از شرکت ها و هسته ها انتظار سریع درآمدزایی دارند، می تواند انگیزه پژوهشگر را کاهش دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: استادان و دانشجویان با ادبیات تجارت و کارآفرینی آشنا نیستند که نیازمند این است اول در محققان و دانشجویان توانمندسازی و بستر سازی انجام دهیم و بعد انتظار رسیدن به تولید و درآمد زایی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 991717

وب گردی

وب گردی