آیا کودکان کنجکاو در درس موفق ترند؟

خصوصیات شخصیتی همانند کنجکاوی فکری و اعتماد به نفس ممکن است کودکان را برای یادگیری دروسی همچون ریاضی و روانخوانی آماده تر کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان داده است، کودکانی که شخصیتی باز داشته و صاحب خصوصیاتی همچون کنجکاوی فکری و اعتماد به نفس هستند، نسبت به کودکانی که شخصیتی محتاط و گوشه گیر دارند و سرسختی و لجاجت بیشتری از خود نشان می دهند، می توانند در درس هایی مانند ریاضی و ادبیات موفق تر عمل کنند.

محققان دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیده اند که مجموعه پیچیده ای از مهارت هایی که در تعامل هستند و از بسیاری از قطعات فراتر از عقل ساخته شده اند، علاوه بر پیچیدگی معماری ژنتیکی موفقیت تحصیلی، شرایط را به گونه ای فراهم می کنند که موجب تفاوت در موفقیت تحصیلی بین فرزندان می شوند.

مطالعات پیشین تفاوت های مختلفی را در مهارت های علمی به اختلافات خود تنظیمی مرتبط کرده بودند، یا به عبارتی دیگرهر چقدر کودکان بهتر بتوانند رفتار و حالات داخلی خود را در مواجهه با شرایط یا افراد متضاد یا حواس پرتی خود کنترل کنند، در درس های خود نیز مهارت بیشتری کسب می کردند.

هر چند خود تنظیمی یک ساختار گسترده است که شامل توانایی های فکری مانند عملکرد اجرایی و ویژگی های شخصیتی مانند وجدان می شود.

برای مشخص شدن زوایای درک مهارت های اساسی و ویژگی های خود تنظیمی و همچنین نحوه ا ی که این روش برای ایجاد تفاوت در خواندن و مهارت ریاضی در کودکان ایجاد می کند، محققان اطلاعاتی را از بیش از هزار دوقلو در بین سنین 8 تا 14 سال جمع آوری کردند. مطالعه بر روی این دوقلوها به محققان اجازه داد تا در یک شرایط کنترل شده تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی در ارتباط بین رفتارهای خود تنظیمی و مهارت های علمی را مشاهده کنند.

حتی پس از فاکتور گرفتن عامل هوش و ذکاوت، محققین پیوند قوی بین عملکرد اجرایی کودکان، همانند توانایی برنامه ریزی، سازماندهی ، تکمیل وظایف و مهارت در خواندن و ریاضی پیدا کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که در عملکرد اجرایی توانایی های بیشتری از خود نشان می دهند، در خصوصیات شخصیتی همانند کنجکاوی فکری و اعتماد به نفس نیز در سطوح بالاتری قرار دارند.

این اطلاعات نشان داد که خصوصیات مذکور بین عوامل ژنتیکی ( به نسبت 60 درصد) و محیطی ( به نسبت 40 درصد )به اشتراک گذاشته شده است و هر دو عامل می توانند سازنده این توانایی ها باشند.

البته دانشمندان در این مطالعه خصوصیاتی مانند این که یک کودک چقدر می تواند وظیفه شناس و سخت کوش باشد را در نظر نگرفتند.

این تحقیق نشان داد برخی از عوامل ژنتیکی که کودکان را به داشتن عملکردی خوب در مدرسه سوق می دهند، همان عوامل ژنتیکی هستند که کودکان را به رویارویی با چالش های جدیدتر، داشتن خلاقیت، ذهنیت عجیب و غریب و اعتماد به نفس در توانایی های علمی خود تشویق می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991736

وب گردی

وب گردی