کنترل نورون ها با نور بدون سیم یا باتری

محققان به تازگی ایمپلنتی را ساخته اند که با جاسازی در مغز می تواند با استفاده از نور و بدون نیاز به باتری و سیم  نورون های مغز را کنترل کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز و به نقل از«techxplore.com»، محققان دانشگاه «آریزونا» ایمپلنتی را ساخته اند که با جاسازی در مغز می تواند با استفاده از نور و بدون نیاز به باتری و سیم نورون های مغز را کنترل کند.

«اپتوژنتیک» یک روش بیولوژیکی است که در آن از نور برای روشن کردن یا غیرفعال کردن گروه های خاصی ازنورون ها در مغز استفاده می شود. به عنوان مثال، محققان ممکن است با تحریک نورون ها بوسیله «اپتوژنتیک» از آن برای بازگرداندن حرکت در افرادی که مبتلا به فلج عضلانی هستند استفاده کنند.

دانشمندان در آینده ممکن است با استفاده از این روش، مناطقی از مغز و یا ستون فقرات که باعث ایجاد درد می شوند را خاموش کنند و یا نیاز و وابستگی افراد به مواد مخدر و دیگر داروهای مسکن را از بین بردن ببرند .

به کمک این روش دانشمندان می توانند گروه های خاصی از نورون ها را هدف قرار داده و عملکرد و ارتباط آنها را در زمینه کل مغز بررسی کنند.

ابزار «اپتوژنتیک» قدیمی دارای ابعاد بزرگی بودند و خارج از مغز و بر روی جمجمه اشخاص نصب می شدند و فقط می توانستند قسمتی از مغز را کنترل و بررسی کنند ولی دستگاه جدید دارای ابعاد بسیار کوچکی است و براحتی میتواند درون مغز جاسازی شود.

توانایی کنترل شدت نور بسیار مهم است زیرا اجازه می دهد محققان دقیقا قسمتهای بیشتری از مغز را تحت تاثیر قرار دهند. هر چه نور روشن تر باشد، منطق بیشتری کنترل می شود. علاوه بر این، کنترل شدت نور به معنی کنترل گرمای تولید شده توسط منابع نور نیز است و همچنین باید از فعال شدن تصادفی بخشی از نورون ها که توسط گرما فعال می شوند جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 991762

وب گردی

وب گردی