مینای مهتاب شنیده می شود

تعداد شعرهای انتخاب شده از هشت کتاب سهراب، که به صورت موسیقی گفتار به دوستدارانش ارائه شده است؛ 60 قطعه می باشد؛ که از نظر کمی، بسیار بیشتر از مجموعه شعرهایی است ؛که تا کنون دیگران از وی، به علاقمندانش ارائه کرده اند.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز ؛ در نخستین هفته های پاییز 1397 آلبومی به بازار موسیقی آمد؛ که روایت دیگری است از سروده های سهراب سپهری، با اجرای مهرداد محمدپور به صورت موسیقی گفتار، که در مدت کوتاهی توانست توجه بسیاری از علاقمندان جدی شعر و موسیقی را، به خود جلب نماید؛ و با ثبت رکورد فروش 7000 نسخه، طی نود روز نخست انتشارش، تحسین مخاطبان را برانگیزد. آلبومی که علاوه بر شیفتگان ادبیات این سرزمین، استقبال کم نظیر دوستداران سهراب را نیز در پی داشت.

مهرداد محمدپور گوینده و تهیه کننده آلبوم صوتی مینای مهتاب، که پیش از این به عنوان نویسنده، گوینده و تهیه کننده آلبوم صوتی با نیلوفر تا مهتاب، به جامعه معرفی شده است؛ درباره مینای مهتاب می گوید:

آبان 1392 در پی انتشار آلبوم صوتی با نیلوفرتا مهتاب با موضوع تن آرامی، که با استقبال گرم مخاطبان نیز همراه شد؛ همچنین بررسی نتایج حاصل از نظر سنجی های مستمر به عمل آمده، در خصوص میزان اثر بخشی آلبوم صوتی مذکور، در ایجاد حس آرامش روانی و افزایش قدرت تمرکز ذهنی علاقمندانش، که بسیار هم رضایت بخش بود؛ به خوبی نشان داد: تعداد مخاطبان این گونه آثار در جامعه، به دلایل مختلف در حال افزایش است؛ که باید برایش فکری کرد! از این رو مهمترین اولویت ادامه فعالیت حرفه ای ام را، در تولید آثاری از این دست، دیدم؛ که آلبوم صوتی مینای مهتاب نخستین نمونه از این مجموعه به شمار می رود؛ و می کوشد تا با ارائه به گزین هایی از آثار شاعران و نویسندگان نام آشنای این سرزمین که با انتخاب مناسب ترین موسیقی متن برای آنها نیز همراه شده است؛ فضای ذهنی امن و آرامی در شنوندگانش ایجاد کند.

آیا شهرت سهراب باعث نشد که در تولید مینای مهتاب، ابتدا شعرهای او را انتخاب کنید؟

بدون شک بله؛ اما صرفا به عنوان فرصتی برای بیشتر شنیده شدن و ارزیابی دقیق تر آن، توسط مخاطبان به ویژه صاحبنظران در حوزه شعر و موسیقی.

چنانچه اثر یاد شده، با سایر آثار مشابهی که، سروده های سهراب را دستمایه تولید آثار خود قرار داده اند؛ مقایسه شود؛ مشخص خواهد شد:

1. تعداد شعرهای انتخاب شده از هشت کتاب سهراب، که به صورت موسیقی گفتار به دوستدارانش ارائه شده است؛ 60 قطعه می باشد؛ که از نظر کمی، بسیار بیشتر از مجموعه شعرهایی است ؛که تا کنون دیگران از وی، به علاقمندانش ارائه کرده اند.

2. در گزیده ای که از هشت کتاب او برای علاقمندانش فراهم آمده است؛ فضای کلی حاکم بر شعرها، بیشتر روشن و امیدبخش به نظر می رسد.

3. لحن، زبان و ریتم موسیقی متن آلبوم صوتی مذکور، با لحن، زبان و موسیقی درونی شعرها، کاملا هماهنگ است.

4. کیفیت فنی اثر یاد شده، از نظر ضبط، میکس و مسترینگ، در مقایسه با سایر آثار مشابه موجود،

بسیار بهتر است.

5. من هم تلاش کردم با درک صحیح مفاهیم عمیق نهفته در شعرها، با لحن و بیانی باور پذیر، آنها را اجرا کنم؛ تا برای هر شنونده ای دلنشین باشد.

با توجه به آنچه گفته شد؛ می توان اینگونه نتیجه گرفت که شهرت سهراب انگیزه ما را، در تولید و ارائه هر چه بهتر آلبوم صوتی مینای مهتاب، بیش از پیش تقویت کرد.

آیا همه این 60 قطعه شعر، در یک مجموعه منتشر شده اند؟

مدت زمان قطعه شعرهای مورد نظر، بیش از 300 دقیقه است؛ که در 76 قطعه صوتی تولید شده اند؛ و انتشار همه آنها در یک مجموعه، با توجه به برخی ملاحظات فنی مرتبط با حوزه فروش، منطقی به نظر نمی رسید؛ لذا مقرر شد این شعرها، در دو مجموعه مجزا منتشر شود.

در نخستین مجموعه که شامل دو حلقه لوح فشرده صوتی و 40 قطعه می باشد؛ دفتر "صدای پای آب " به طور کامل و نیز 29 قطعه شعر برگزیده دیگر از 5 دفتر "حجم سبز"، "مرگ رنگ"، "زندگی خوابها"، "آوار آفتاب"، "ما هیچ ما نگاه"، به صورت موسیقی گفتار ارائه شده اند؛ که 15 مهر 1397 به بازار موسیقی آمد.

در دومین مجموعه که آن هم شامل دو حلقه لوح فشرده صوتی و 36 قطعه می باشد؛ دفتر"مسافر" به طور کامل و نیز 29 قطعه شعر برگزیده دیگر از هفت دفتر"شرق اندوه"،"حجم سبز"،"مرگ رنگ"، "زندگی خوابها"،"آوار آفتاب"،" ما هیچ ما نگاه"، به صورت موسیقی گفتار ارائه شده اند؛ که انشاالله 15 مهر 1398 به بازار موسیقی خواهد آمد؛ تا در مجموع، خوانش نیمی از هشت کتاب سهراب به روایت مینای مهتاب، در دسترس دوستدارانش قرار گیرد.

آیا هشت کتاب سهراب، در فروش هر چه بیشتر مینای مهتاب موثر خواهد بود؟

بی تردید بله؛ چون بسیاری از آنهایی که مینای مهتاب را، برای شنیدن انتخاب می کنند؛ مخاطب همیشگی هشت کتاب هستند؛ که تعدادشان کم نیست. البته بسیاری از مخاطبان مینای مهتاب نیز، با شنیدن اثر یاد شده، به هشت کتاب سهراب علاقمند خواهند شد.

شاخص ترین ویژگی مینای مهتاب که توانست توجه تعداد بیشتری از مخاطبانش را به خود جلب کند؛ کدامست؟

بر اساس نظر سنجی های به عمل آمده که پیش از انتشار نسخه فیزیکی اثر یاد شده صورت گرفت، موسیقی متن آن است؛ به گونه ای که اگر جداگانه نیز منتشر شود؛ فروش بسیار خوبی خواهد داشت.

در انتخاب موسیقی متن مینای مهتاب، چه نکاتی مورد توجه قرار گرفت؛ که توانست تحسین مخاطبانش را برانگیزد؟

ایجاد هماهنگی در لحن، زبان و فضای حاکم بر شعرها، با لحن، زبان و فضای حاکم بر موسیقی های بسیار زیبایی که برای شعرها انتخاب شده است؛ البته این هماهنگی در لحن، بیان و نحوه اجرای

گوینده ای که شعرها را خوانده است نیز، باید احساس شود! که ارزیابی آن بر عهده مخاطبان مینای مهتاب است.

اجرای کدامیک از شعرهای نخستین مجموعه مینای مهتاب، بیشتر به دل مخاطبانش نشست؟ وکدامیک بیشتر به دل خودتان؟

دلنشین ترین شعر اجرا شده از نظر مخاطبان مینای مهتاب، به اجرای شعر" آب" اختصاص دارد؛ که توانست تحسین بی چون و چرای همه شنوندگانش را برانگیزد.

میزان اثربخشی اجرای شعر مذکور، در هر شنونده ای که حتی یک بار آن را می شنود، به حدی است؛ که فضای تصویر شده در شعر را با همه جزئیات، در ذهن او به تصویر می کشد؛ البته با بهره گیری از موسیقی بسیار زیبای Vassilis Saleas و نیز صداهایی که تداعی گر طبیعتی بکر است. جالب است بدانید؛ برخی اظهار نظرها در خصوص اجرای شعر یاد شده، که از سوی اساتید پیشکسوت نام آشنای گویندگی صورت گرفت ؛ آن را به عنوان بهترین اجرایی که تا کنون از شعر آب ارائه شده است، دانسته اند؛ اما من معتقدم : علاوه بر اجرای شعر مورد نظر،که خوشبختانه بر دل مخاطبان مینای مهتاب نیز نشست؛ شعرهای دیگری هم در این مجموعه می توان سراغ گرفت که اگر حمل بر خودستایی نشود؛ اجرای بسیار دلنشینی دارند؛ که برخی از آنها همچون "ندای آغاز"، "واحه ای در لحظه" و "سوره تماشا" در ماههای اخیر به صورت دیجیتال منتشر شده اند.

هر یک از لوح های فشرده صوتی مینای مهتاب را، باید در زمان خاصی شنید؟

در هفته های اخیر گفتاری منتشر شد؛ با عنوان: "گزیده هشت کتاب سهراب به روایت مینای مهتاب" که تحلیل محتوای آلبوم صوتی مذکور است؛ و نیز پاسخ دقیقی به سوال شما

پخش صوتی مینای مهتاب در اماکن عمومی، چه تاثیری در ایجاد آرامش روانی افرادی که به صورت ناخودآگاه آن را می شنوند؛ خواهد داشت؟

هدف از تولید اثر یاد شده، چیزی نیست جز کاهش اضطراب، استرس، کنترل خشم و شوک های عصبی ناشی از تنش های روزمره در افراد؛ که حتی با گوش سپردن اتفاقی آنها به آن در اماکن عمومی نیز محقق می گردد، البته چنانچه آلبوم صوتی مذکور در محوطه پارک ها، تفرج گاهها، موزه ها، نگارخانه ها، گالری ها، نمایشگاههای فرهنگی آموزشی، سالن انتظار مراکز درمانی، آسایشگاههای اعصاب و روان، سرای سالمندان، حتی داخل اتومبیل، مورداستفاده قرار گیرد؛ به مراتب تاثیر بهتری درایجاد آرامش روانی شنوندگانش خواهد داشت.

چنانچه تولید این مجموعه ادامه یابد؛ انتخاب بعدی شما، کدام نویسنده یا شاعر خواهد بود؟

دوست هم روزگار سهراب "احمد رضا احمدی"

تولید کتاب های صوتی که در سال های اخیر، خوشبختانه از رشد قابل ملاحظه ای نیز برخوردار بوده است؛ در افزایش سرانه مطالعه افراد جامعه، چه تاثیری خواهد داشت؟

کتاب صوتی عبارتست از متن کتاب، به اضافه حسی که ارائه دهنده آن، با لحن و بیان خود به شنونده منتقل می کند؛ که اگر این حس، با درک صحیحی از محتوای اثر نیز همراه باشد؛ بی تردید نتیجه ای جز تحریک قاعده مند حس تخیل و قدرت تفکر شنونده، نخواهد داشت. وگوش سپردن به آن برای وی، دلنشین خواهد بود.

بنا براین می تواند به عنوان رسانه ای فراگیر و همیشه در دسترس، نقش بسیار موثری در ارائه هر چه بهتر آثار مکتوب منتشر شده، به علاقمندانش ایفا کند؛ البته مشروط بر اینکه: توسط افراد مجرب و با کیفیت مطلوب، تولید شده باشد.

در پایان گفتگو به عنوان جمع بندی بحث، نکته ناگفته ای اگر هست؛ بفرمایید:

با وجود اینکه برای همه وزارتخانه ها، سازمانها، نهادهای دولتی، خصوصی، خصولتی، حتی واحدهای تولیدی-صنعتی و زیرمجموعه هایشان، علاوه بر انتصاب شخصی به عنوان متولی امور فرهنگی آموزشی، بودجه سالانه قابل ملاحظه ای نیز به منظور حمایت موثر از آثار شاخص فرهنگی آموزشی، اختصاص می یابد؛ چرا اغلب حمایت شایسته ای از این گونه آثار، توسط آنها صورت نمی گیرد؟

وقتی صلاحیت انتشار اثری، توسط نهادهای فرهنگی آموزشی ذیصلاح تائید می شود؛ بر اساس چه منطقی، معاونت فرهنگی آموزشی فلان وزارتخانه، سازمان، یا حتی یک واحد تولیدی- صنعتی کوچک، صلاحیت آن را رد می کند؟ دلیلش را هم که می پرسی، می گویند: ما ضوابط خاص خودمان را داریم.

اما از همه اینها جالب تر، شیوه هزینه کرد بودجه فرهنگی آموزشی، در نهادهایی است که اقتضای ذات شان، همواره حمایت مستمر موثر از تولیدات موفق فرهنگی آموزشی بوده، هست و خواهد بود.

در نهادهای مورد نظر، هر ساله همایش های متعددی، آن هم بر حسب عادت، نه بنا به ضرورت، برگزار می شود؛ که فرصت بسیار مناسبی است جهت تازه شدن دیدار شرکت کنندگان آن با یکدیگر، و مهمترین بخش های اغلب این همایشها عبارتند از:

  1. ارائه گزارش عملکرد در خصوص پروژه های در دست اقدام، همراه با جداول آماری
  2. معرفی ایده های برتر، در زمینه نانو فن آوری آموزشی که قرار است روزی تجاری سازی شوند
  3. تقدیر از شرکت های دانش بنیان پیشرو در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری به منظور تبعیت آگاهانه از مد روز
  4. تجلیل از مدیران همیشه افتخار آفرین
  5. رونمایی از یک کتاب، با کلی آب و تاب
  6. اجرای چند قطعه موسیقی و ترانه شاد امروزی، جهت رفع خستگی حضار محترم
  7. گرفتن عکس یادگاری به صورت گروهی و امضای دفتر یادبود، البته در حاشیه برگزاری همایش نیز، برپایی نمایشگاهی از توانمندیهای اعجاب انگیز دوستان و رفقا و همچنین قرعه کشی سفرهای سیاحتی به نقاط خوش آب و هوای داخلی و خارجی، جلب توجه می کند.

در پایان مراسم هم علاوه بر دعوت میهمانان گرامی به ضیافت ناهار یا شامی که برایشان تدارک دیده شده است؛ به همگی این عزیزان ، بسته هایی اهدا می شود که معمولا داخل شان ، برخی از این اقلام قرار دارد: کارت هدیه، اتو، پتو و....

هر چه بگندد نمکش می زنندوای به روزی که بگندد، نمکش می زنند!

کد خبر: 991842

وب گردی

وب گردی