شورای عالی هلال احمر در معرض آزمونی تاریخی

همزمان با پایان مهلت 15 روزه کمیته، سوالاتی در رسانه ها مطرح شد که نشان داد رسانه ها به زوایای موضوع اشراف قابل ملاحظه ای دارند و از شورای عالی انتظار دارند پاسخ های قانع کننده ای حاوی جزئیات و مستندات ارائه نمایند.

به گزارش سرویس اجتماعی ایسکانیوز‌؛ پس از رویدادهای هفته های اخیر این جمعیت که با تغییر دبیرکل پیشین این جمعیت و استعفای چند مدیر ارشد آن به وقوع پیوست، اخبار و شائبه هایی درباره فساد در بخش های اقتصادی هلال احمر انتشار یافت که موجب شد شورای عالی هلال احمر مستقیما به ماجرا ورود کند و کمیته ای را مامور تحقیق و تفحص درباره موضوعات مطروحه در زمینه فعالیت های اقتصادی جمعیت نماید. این کمیته ماموریت یافت با بررسی ادعاهای مطروحه، ظرف 15 روز، گزارشش را به شورا ارائه نماید؛ اما مهلت 15 روزه پایان یافت و خبری از گزارش کمیته نشد و صرفا به ارائه گزارش اولیه بسنده نمودند و مهلتی دیگر برای ارائه گزارش نهایی خواستند.


همزمان با پایان مهلت 15 روزه کمیته، سوالاتی در رسانه ها مطرح شد که نشان داد رسانه ها به زوایای موضوع اشراف قابل ملاحظه ای دارند و از شورای عالی انتظار دارند پاسخ های قانع کننده ای حاوی جزئیات و مستندات ارائه نماید.
برگزاری آخرین جلسه شورای عالی این جمعیت و توضیحات پس از آن، از حجم ابهامات نکاست و شواهد نشان دادند، اوضاع حاکم بر شورای عالی، چندان به نفع رئیس جمعیت هلال احمر نیست. از طرفی شورا در همین جلسه، با تصویب قانونی، محدودیت هایی دائمی بر فعالیت های اقتصادی بخش های زیر مجموعه رییس جمعیت اعمال کرد و از سویی از انتشار گزارش کمیته خودداری نمود و آن را به بهانه نهایی شدن گزارش، به جلسه آتی این شورا موکول کرد تا سوال دیگری به سوالات قبلی افزوده شود؛ چرا اعضای شورای عالی بدون جمع بندی نهایی گزارش، تن به اعمال چنین محدودیت های دائمی داده اند؟

اختلاف نظر در نحوه برخورد با مسائل پیش آمده میان اعضای شورای عالی زیاد است؛ گروهی در فضای لابی گری‌های معمول در پی عادی نشان دادن مسائل اند، عده ای انتشار موارد را آسیبی برای سرمایه اجتماعی این جمعیت می دانند و گروه سوم نیز معتقدند باید مسائل با مردم مطرح شود و تقویت سرمایه اجتماعی جمعیت را در گروی شفافیت می دانند.


اکنون شورای عالی هلال احمر با چالش مشروعیت روبه روست. هر چند نفس ورود شورای عالی و تشکیل کمیته و اقدام برای نظارت، گام های ارزنده و امیدبخشی است که به همت برخی از اعضای شورا امکان پذیر شده اما ضروری است اعضای این شورا توجه لازم را داشته باشند که تداوم این رویکرد در ادامه این مسیر میتواند شورای عالی هلال را از رکنی کم خاصیت و تشریفاتی به رکنی اثرگذار تبدیل کند. آنان که عموما منتخبان مجمع عمومی جمعیت در شورای عالی هستند، باید نشان دهند که امانتداران شایسته ای برای آرای داوطلبان هلال احمر در سراسر کشور هستند و به نمایندگی از خیل عظیم داوطلبان، با استقلال کامل و به دور از منفعت گرایی ها و لابی گری های متداول، با شفافیت و شهامت، چنان قاطعانه با کمترین شائبه های تخلف در فعالیت‌های اقتصادی برخورد کنند که هرگز سوءاستفاده از دارایی ها و سرمایه های هلال احمر به ذهن هیچ کس خطور نکند و مردم اطمینان حاصل کنند که سازوکارهای نظارتی درونی در این سازمان مردم نهاد، سطح بالایی از امانت داری را تضمین می نماید.


تنها انتخاب روش سومین گروه از شورای عالی و بیان شفاف مسائل و برخورد قاطع با متخلفان احتمالی است که تضمین می کند چالش های اخیر به مجمع عمومی جمعیت کشیده نمی شود و پای نهادهای نظارتی کشور به ماجرا باز نمی شود و صد البته و مهم‌تر از همه، از اعتبار جمعیت هلال احمر نزد مردم، رسانه ها و فدراسیون جهانی صلیب سرخ نیز صیانت خواهد شد.

کد خبر: 991844

وب گردی

وب گردی