امکان تصویربرداری با وضوح بالا و هزینه کمتر از فضا فراهم شد

ناسا اعلام کرد فناوری را معرفی کرده که با استفاده از ماهواره‌هایی کوچک امکان تصویربرداری با وضوح بالاتر و مقرون به صرفه را فراهم کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فناوری جدید معرفی شده توسط ناسا امکان بهبود تصاویر به دست آمده از تلسکوپ های مستقر در زمین را فراهم کرده و موجب کاهش هزینه های اکتشاف فضا و عکسبرداری هوایی می شود.
در این شیوه جدید، گروه هایی از ماهواره های کوچک در یک ساختار حلقوی قرار می گیرند و می توانند نور را به سمت یک ماهواره تصویربرداری دیگر متمرکز کنند و تصاویری را به دست دهند که وضوح آن ها با عکس های گرفته شده توسط تلسکوپ های بزرگ برابری می کند.
محققان به جای پرتاب نانوماهواره ها به فضا، یک ساختار مینیاتوری از آن ها را در آزمایشگاه مدل سازی کردند و نشان دادند با استفاده از بخش کوچکی از لنز کامل یک تلسکوپ در هر یک از نانوماهواره ها و چیدمان آن ها در یک ساختار حلقوی می توان تصاویری با وضوح بسیار بالا به دست آورد که با تصاویر تلسکوپ های دارای لنز کامل برابری می کند.
به گفته محققان نتیجه این آزمایش نشان می دهد بسیاری از فرضیات پیشین درباره تصویربرداری راه دور اشتباه بوده است و برای این منظور استفاده از تلسکوپ های بزرگ با آینه های منحنی، الزامی نیست.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Optica منتشر شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 991849

وب گردی

وب گردی