حضور استارتاپ‌ها در صنعت برق عملیاتی می شود

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر گفت: استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه مدیریت بار و پیک سایی یکی از رویکردهای وزارت نیرو در جهت این سند همکاری است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هادی مدقق مشاور مدیرعامل شرکت توانیر و مجری طرح ملی فهام در این جلسه با اشاره به امضاء سند برنامه اقدام شرکت وزارت نیرو و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد تحول دیجیتال گفت: استفاده از توانمندی های شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه مدیریت بار و پیک سایی یکی از رویکردهای وزارت نیرو در جهت این سند همکاری است.
وی با اشاره به اعلان عمومی برنامه های صنعت برق در حوزه فاوا و هوشمندسازی از سوی متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر در کنفرانس اینترنت اشیاء ایران اظهار داشت: شرکت توانیر در نظر دارد از توان شرکت های توانمند در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای طرح افزایش مشارکت عمومی در مدیریت مصرف برق در زمان های اوج بار با استفاده از فناوری های نوین دیجیتال استفاده کند.
مدقق افزود: در کنفرانس مذکور یک طرح به عنوان پیشنهاد اولیه از سوی شرکت توانیر به عنوان یکی از برنامه های وزارت نیرو و صنعت برق کشور در جهت مدیریت بار به خصوص در تابستان 98 ارائه شد.
وی با اشاره به طرح های مدیریت باری که تاکنون در شرکت توانیر اجرایی شده است، تصریح کرد: طرح های مدیریت بار در بخش صنعت و در بخش کشاورزی و ادارات دولتی به دلیل تعداد محدودتر آنها نسبت به مشترکان خانگی و امکان ارتباط شرکت های توزیع و برق منطقه ای با این دسته از مشترکان با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری خوب مشترکان در این بخش ها طی سال های اخیر انجام شده است.
وی یادآور شد: در تابستان امسال بالغ بر 3 هزار مگاوات پیک سایی اتفاق افتاده که در صورت عدم تحقق این میزان، مشکلات تابستان به مراتب بیشتر می شد و خاموشی ها به همین نسبت افزایش می یافت.
مجری طرح فهام با بیان اینکه در تابستان سال 98 علاوه بر مدیریت بار در بخش های اداری، صنایع و کشاورزی، مدیریت بار در بخش خانگی و تجاری را نیز در دستور کار داریم، گفت: با توجه به حجم زیاد این دسته از مشترکان قطعا ارتباط با آنها به راحتی سایر مشترکان نخواهد بود و ناگزیر به استفاده از روش های دیگر هستیم.
وی با اشاره به اقدامات مدیریت مصرفی که طی سال های گذشته از سوی دفتر روابط عمومی شرکت توانیر، سازمان بهره وری انرژی، شرکت های توزیع و دفاتر مدیریت مصرف انجام شده است، خاطرنشان ساخت: در بحث های فرهنگ سازی و آموزش و همچنین استفاده از ظرفیت های صداوسیما تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته؛ اما با گسترش فناوری های نوین و استفاده از ابزارهای ارتباطی دیجیتال لازم است نحوه اقدامات نیز به سمت به‌کارگیری این ابزارها تغییر کند.
وی در ادامه هدف از برگزاری این جلسه را تعامل و هم اندیشی فعالان عرصه فناوری اطلاعات و ارایه پیشنهادات از سوی آنها جهت تکمیل دستورالعمل و روش اجراء این طرح عنوان کرد و گفت: مدیریت این طرح از سوی شرکت توانیر با همکاری گروه اینترنت اشیاء در پژوهشگاه نیرو و مجریان آن نیز شرکت های توزیع برق سراسر کشور خواهند بود.
مدقق در پایان با بیان اینکه پیش بینی شده از طریق این طرح 1500 مگاوات ساعت پیک سایی در بخش خانگی انجام شود، تاکید کرد: برای تحقق این طرح شرکت توانیر بودجه ای در حدود 300 میلیارد تومان درنظر گرفته و آن را به عنوان یکی از اولویت های صنعت برق در سال‌جاری دنبال می کند.
در این جلسه بیژن قاسمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر نیز با بیان اینکه مصرف ما در پیک بار تابستان با غیر تابستان حدود 21 هزار مگاوات تفاوت دارد، اظهار داشت: این مصرف که ناشی از به مدارآمدن وسایل سرمایشی در کشور است مصرف بسیار بالایی است و معادل مصرف 3 کشور همسایه از جمله امارات، کویت و پاکستان می شود.
وی افزود: تولید این میزان برق علاوه بر مصرف حدود 500 هزار مترمکعب گاز و معادل آن گازوییل، منابع متنوعی گاز دی اکسید کربن نیز تولید می کند که از لحاظ زیست محیطی نیز مخرب است، لذا همه این عوامل موجب می شود ما به بحث مدیریت مصرف در کشور به صورت جدی تر نگاه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 991852

وب گردی

وب گردی