تولید ضربان‌ساز بی‌سیم برای مغز

دانشمندان توانستند یک ابزار جدید بی سیم تولید کنند که در جهت بهبود بیماری های پارکینسون موثر است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دانشگاه برکلی، محققان یک ضربان ساز یا «پیس میکر» به نام «WAND» را توسعه داده اند که فعالیت الکتریکی مغز را نظارت می کند و در صورت بروز اشتباه، تحریک الکتریکی را ارائه می دهد.

بعد از انجام یک دوره آموزشی کوتاه در این دستگاه علامت های عصبی قادر به تشخیص خواهند بود. این دستگاه نیاز به یک دوره آموزشی کوتاه دارد تا قادر به تشخیص علامت های عصبی ظاهر شده قبل از انجام حرکات شود و سپس تحریک الکتریکی را برای تاخیر در حرکت ارائه می دهد.

این دستگاه از یک گیرنده 128 کاناله ثبت می شود؛ بنابراین دارای پوشش گسترده ای است و از این رو می تواند لرزهای حرکات پارکینسون و یا صرع را کنترل کند.

در گذشته ضربان ساز را فقط در موارد مرگبار و برای نجات جان بیماران تعبیه می کردند؛ ولی امروزه ضربان سازها قادر هستند که علاوه بر افزایش طول عمر، کیفیت زندگی بیماران را هم بهبود بخشند. به کمک پیس میکر غالب بیماران می توانند به زندگی عادی خود بازگردند، کار خود را از سر بگیرند، از فرزندان و نوه های خود مراقبت کنند و حتی به تفریحات و ورزش خود ادامه دهند.

ضربان ساز یا همان باتری قلب می تواند کندی ضربان قلب را تشخیص دهد و با فرستادن جریان الکتریکی یک ضربان طبیعی و منظم را مجددا برقرار کند. ضربان‌ساز از قطعات کوچک کامپیوتری و یک باطری کوچک ولی با طول عمر طولانی تشکیل شده است.

ضربان ساز در زیر پوست قسمت فوقانی سینه و گاهی در زیر پوست شکم تعبیه می شود. این دستگاه قادر به ایجاد جریان الکتریکی است. این جریان الکتریکی از طریق سیم های مخصوصی که به آنها لید (Lead) گفته می شود و در داخل قلب قرار می گیرند به عضله قلب هدایت می شود و باعث ایجاد ضربان می شود. این سیم ها همچنین به پیس میکر کمک می کنند تا از چگونگی ضربان قلب آگاه شده و بتواند در موقع نیاز جریان الکتریکی لازم را بفرستد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991863

وب گردی

وب گردی