عبور از بحران آب با تاکید بر طرح‌های فناورانه مناطق ساحلی

دبیر کارگروه آب و خشکسالی معاونت علمی؛ در جلسه ای ضمن  شرح مختصری از اهمیت منابع آب ساحلی و ظرفیت های موجود در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان، بر بهره‌مندی از طرح‌های فناورانه تأمین آب در مناطق ساحلی تاکید کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، جهانگیر پرهمت دبیر کارگروه آب و خشکسالی معاونت علمی؛ طی جلسه ای ضمن شرح مختصری از اهمیت منابع آب ساحلی و ظرفیت های موجود در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان، بر بهره‌مندی از طرح‌های فناورانه تأمین آب در مناطق ساحلی تاکید کرد.

بر اساس این گزارش؛ در این جلسه 10 عنوان و محور فناورانه که از میان پیشنهادهای ارائه‌شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان احصاء شده است، معرفی شد و در پی آن خواستار همفکری و دریافت نظرات اعضاء در خصوص الویت بندی این محورها از منظر اهمیت فناوری شدند.

ازجمله محورهای 10 گانه مطرح‌شده در این جلسه می‌توان به توسعه فناوری های تولید زنجیره غشایی در داخل کشور، استفاده از مخازن ساحلی در ذخیره آب شیرین ورودی از خشکی، توسعه فناوری های طراحی و ساخت گلخانه دریایی به-صورت پایلوت و حمایت از تکمیل زنجیره کامل بسته آب‌شیرین‌کن‌های غیر غشایی و راه‌اندازی صنعتی، ازجمله خورشیدی، هیبریدی،... همچنین سامانه‌های استحصال آب، به روش آبخوان داری و کنترل سیلاب اشاره کرد.

همچنین تولید تجهیزات استفاده از انرژی دورریز برای آب‌شیرین‌کن‌ها، پایلوت استفاده از روش الکترودیالیز برای آب های غیرمتعارف در تأمین آب شرب، توسعه فناوری‌های شناسایی، اکتشاف و مهار و بهره‌برداری از چشمه‌های زیردریایی و طراحی و پیاده‌سازی شبکه فناوری های آب‌شیرین‌کن‌ها با تاکید بر زنجیره ارزش همچنین حمایت از تولید و توسعه فناوری زورورزی و آبزی‌‌پروری از دیگر محورهای 10 گانه مطرح‌شده در این جلسه بودند که می‌توان به آن اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991873

وب گردی

وب گردی